УРОКИ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
Тема 3. ТЕКСТ. СКЛАДНИЙ ПЛАН ТЕКСТУ
ПРИГАДАЙМО. 1. Які основні ознаки тексту? 2. Як скласти простий план тексту?
565
І. Прочитайте. Доведіть, що це текст. Поясніть, з якою метою автор розповідає цю історію.
ЗНАЙОМСТВО
Зі школи Оксана поспішала додому. Мама веліла не запізнюватися: сусіди справляли новосілля і запросили їх на знайомини.
В автобусі Оксана зайняла зручне місце й безтурботно поринула у свої мрії. На одній із зупинок увійшла і стала якраз біля неї літня жінка з важкими сумками. Пасажири
Увечері вона з матір’ю та батьком пішла до нових сусідів. Двері відчинилися. На порозі стала жінка, яку Оксана так образила своєю нечемністю в автобусі, а на столі було частування* з тих самих важких сумок. Дівчина ладна була провалитися крізь землю. Мати вихваляла перед новою сусідкою свою доньку, яка вона вихована та скромна, і вчиться добре, і вдома допомагає…
Кожне мамине слово, як насмішка, стьобало дівчину. А сусідка спокійно дивилася їй просто в очі. Той погляд надовго запам’ятався Оксані (А. Гамарник).
* Вдати –
*Частування – рос. угощение.
II. Виконайте завдання до тексту.
1. Визначте тему й основну думку тексту. Виділіть мікротеми й тематичні речення.
2. Виділіть зачин, основну частину й кінцівку тексту.
3. Обгрунтуйте поділ тексту на абзаци.
4. Визначте мовні засоби зв’язку речень у тексті.
5. Знайдіть “відоме” й “нове” в реченнях тексту.
6. Складіть і запишіть простий план тексту.
7. Придумайте свою кінцівку тексту.
Засоби зв’язку
Речення в тексті пов’язують за допомогою таких мовних засобів: повтор слова, синоніми, спільнокореневі слова, займенники, прислівники, сполучники.
Види зв’язку
Є два види зв’язку речень у тексті: послідовний (кожне наступне речення розкриває, уточнює зміст попереднього);
Паралельний (реченням властива відносна самостійність; у реченнях ідеться про різні речі, але вони мають спільну тематику).
566
Прочитайте тексти. Доведіть, що в першому з них речення пов’язані послідовним зв’язком, а в другому – паралельним. Визначте засоби зв’язку речень першого тексту.
1. Яких птахів ми вважаємо за кращих літунів? Стрижів! Справді, вони літають дуже швидко. Але стрижі не можуть круто повертати й ловити комах збоку, а якби залетіли в ліс, то одразу ж розбилися б об дерево (В. Сабунаєв).
2. На небі золоте сонце сипле скрізь блискучими бризками. По шляху біжать жваві струмочки. Пишається проти сонця гай. Густішою стіною сплелося жито. Загули метушливі бджоли ( С. Васильченко ).
Складний план
У складному плані тексту, на відміну від простого, деякі пункти мають ще й підпункти. Декілька мікротем можуть об’єднуватися в одному пункті плану, а потім конкретизуватися в підпунктах.
Форма запису
Складний план має здебільшого таку форму запису:
I. Вступ.
II. Основна частина.
1.
2.
3.
III. Закінчення.
567
І. Прочитайте вголос текст, правильно наголошуючи слова. Чому, на вашу думку, плетіння було поширеним в Україні?
ПЛЕТІННЯ
Плетіння – кустарний* промисел з виготовлення господарсько-побутових і художніх виробів з різноманітної еластичної сировини.
Як сировину для плетіння на Поліссі використовували лозу*, кору молодої липи та берези, верболіз. Із тонких фанероподібних дощечок гнули короби для сівби – сіяники. З вужчих і тонших смужок плели різноманітні кошики. Способом плетіння виконували стіни клунь, хлівів та кошар**, огорожі. З лози та інших матеріалів плели рибальське знаряддя. У другій половині ХІХ століття почали виготовляти дорожні корзини, легкі дачні меблі, дитячі колиски.
У лісостеповій зоні значне поширення мало плетіння із соломи. Для цього використовувалася житня чи пшенична солома, яку заготовляли під час наливання колосся, та солома стиглого вівса. З неї плели брилі. Використовуючи розколоті лозини чи мотузки, виготовляли солом’яні сіяники, плетінки для зберігання зерна й інших продуктів, одягу. Кошики та сумки плели ще з рогози.
У Карпатах і на Поліссі з вузьких смужок шкіри виготовляли кінську збрую та різні побутові речі. З пофарбованих бавовняних ниток плели різнокольорові, вкриті орнаментом пояси.
Вироби українських майстрів визначалися чистотою й тонкістю роботи. Як витвори прикладного мистецтва, вони користуються широкою популярністю (В. Горленко, В. Боряк).
*Кустарний – вироблений вручну, індивідуально.
*Лоза – кущова порода верби.
**Кошара – загорода або хлів для овець, кіз, вівчарня.
ІІ. Виконайте завдання до тексту.
1. Визначте основну думку тексту, його тему й мікротеми.
2. Доберіть свій варіант заголовка, який відображав би тему тексту.
3. Виділіть зачин, основну частину й кінцівку.
4. Визначте засоби зв’язку речень у тексті.
5. Складіть складний план прочитаного. Порівняйте ваш план з тим, який подано нижче.
Орієнтовний план
I. Плетіння – один з видів кустарного промислу.
II. Сировина для плетіння та вироби з неї.
1. Вироби з лози та кори дерев.
2. Вироби із соломи та рогози.
3. Вироби зі смужок шкіри та бавовняних ниток.
III. Популярність виробів українських майстрів.