Урок 17. ТУБЕРКУЛЬОЗ І СНІД – ХВОРОБИ, ЩО НАБУЛИ СОЦІАЛЬНОГО ЗНАЧЕННЯ
Мета: формувати уявлення учнів про хвороби, що набули соціального значення; ознайомити зі шляхами зараження туберкульозом і ВІЛ-інфекцією, заходами з профілактики захворювань; розвивати вміння турбуватися про своє здоров’я і здоров’я оточуючих людей; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я. Обладнання: слайди до теми.
Попередня робота.
– Дати учням завдання: підготувати і показати приклади позитивної (корисної) і негативної (шкідливої)
– На дошці записати незакінчені речення.
– Підготувати слайди до теми.
Ключові поняття: соціально значущі хвороби, туберкульоз, збудники туберкульозу, профілактика туберкульозу, імунітет, СНІД, ВІЛ.
Хід уроку
I. Повторення вивченого.
Вправа “Хвости”.
На дошці записано незакінчені речення.
– Прочитайте і продовжте речення.
1) Реклама – це…
2) Рекламодавці вдаються до…
3) Я бачив (бачила) рекламу…
4) Реклама потрібна, щоб…
5) Реклама
6) Реклама впливає на…
7) Реклама містить…
8) Я користуюся рекламою, коли…
9) Я не користуюся рекламою, тому що…
II. Повідомлення теми уроку.
– Сьогодні на уроці ми поговоримо про хвороби, що набули соціального значення, – це туберкульоз і СНІД.
III. Актуалізація опорних знань.
Учитель з’ясовує в учнів, що вони знають про хвороби, які набули соціального значення, зокрема про туберкульоз і СНІД.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя про туберкульоз з демонстрацією слайдів.
2. Словникова робота.
Туберкульоз – інфекційна хвороба, що спричинена мікобактеріями.
Проба Манту – це тест, що показує, чи є в організмі туберкульозна інфекція.
3. Розповідь учителя про СНІД.
4. Словникова робота.
Імунітет (з латинської – вільний, захищений) – захисна функція організму проти мікробів і вірусів.
Синдром набутого імунодефіциту, або скорочено СНІД, е інфекційне захворювання, яке сучасна медицина поки що не спроможна вилікувати. Збудником СНІДу є вірус імунодефіциту людини (ВІЛ).
5. Бесіда про толерантне ставлення до ВІЛ-інфікованих людей з проведенням словникової роботи.
– Як слід ставитися до ВІЛ-інфікованих людей? (До ВІЛ-інфікованих людей слід ставитися толерантно).
– Що таке толерантність?
– Толерантність – це терпимість і повага до інших людей, які мають не такі, як у вас, погляди, думки, звичаї, стан здоров’я, спосіб життя тощо.
6. Фізкультхвилинка. (За вибором учителя).
7. Робота за підручником на с. 86-89.
Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.
V. Закріплення матеріалу.
1. Робота за підручником на с. 89.
Відповіді на запитання і виконання завдань 1-6.
2. Робота в зошиті на с. 33-35.
Обговорення і виконання завдань 1-4.
3. Пояснення висловів.
1) Коли немає сили, то й світ немилий.
2) Губити здоров’я – обкрадати себе.
4. Робота в групах.
Обговорення заходів з профілактики туберкульозу.
– Що слід робити для профілактики туберкульозу?
Учні в групах (по 5-6 осіб) обговорюють заходи з профілактики туберкульозу. Потім представник однієї з груп розповідає. Якщо названо не всі заходи, представники інших груп доповнюють відповідь. (Дотримуватися режиму дня, правил гігієни, чергувати навчання й відпочинок, не перевтомлюватися, загартовуватися, щодня перебувати на свіжому повітрі по 2-3 години, стежити за чистотою в оселі, провітрювати приміщення, повноцінно харчуватися, уникати шкідливих звичок, робити щеплення, проводити пробу Манту, робити флюорографію, вчасно звертатися до лікаря).
5. Колективна робота.
Обговорення правил безпеки щодо захисту від ВІЛ-інфікування.
– Які ви знаєте правила безпеки щодо захисту від ВІЛ-інфікування? (Не брати до рук предмети – шприци, голки, леза, на яких є залишки крові, не гратися ними; уникати контактів із чужою кров’ю; у медичних закладах стежити, щоб медпрацівники користувалися одноразовими шприцами; не вживати наркотиків тощо).
VI. Підсумок уроку.
– Які хвороби набули соціального значення?
– Як можна заразитися на туберкульоз?
– Який вірус спричиняє СНІД?
– Як слід ставитися до ВІЛ-інфікованих людей?