УРОК 23
Тема. Виготовлення моделі ракети
Мета: познайомити учнів з історією ракетної техніки, складовими частинами ракети та їх назвами; збагачувати трудовий досвід учнів; розвивати навички конструювання; вчити використовувати у своїй роботі різні матеріали та інструменти, за графічним зображенням деталей виготовляти частини моделі; виховувати естетичні почуття.
Обладнання: папір, олівці, лінійка, циркуль, ножиці, клей, пензлик, кросворд, словникові слова, малюнки із зображенням космічних апаратів та портретами їх творців.
ХІД
І. Організаційний момент
1. Привітання.
2. Перевірка готовності до уроку.
3. Упорядкування робочого місця.
ІІ. Новий матеріал
1. Оголошення теми та мети уроку.
– Діти, сьогодні на уроці ми будемо виготовляти модель літального апарата. Про його назву ви дізнаєтеся, якщо відгадаєте кросворд. Всі слова кросворда написані горизонтально, а назву моделі ми прочитаємо по вертикалі.
(Можна використовувати ілюстрації з казок.)
1) На цьому літальному апараті до нас прилітають інопланетні гості. (Тарілка)
2) В синім небі пролітаю,
Швидкість я велику маю,
Два
Називаюсь я… (літак).
3) Це не лайнер, не ракета,
Старовинна дивна штучка.
Сів, летиш довкіл планети
Чудесам й казкам назустріч. (Килим-літак)
4) Заворчу, зажурчу та на небо улечу. (Вертоліт)
5) Що таке Місяць? (Супутник)
6) На якому казковому апараті літала Баба Яга? (Ступа)
– Записати нові слова в клітинки кросворду по горизонталі, потім по вертикалі можна прочитати слово ракета.
Розтина блакить, гостроголова,
Аж до зір готова дотягти;
Космонавтики вона основа,
“Екіпаж споряджено – лети!”
Тут, у вірші, й відповідь готова,
А тобі – лишається знайти.
– Так, сьогодні на уроці ми будемо виготовляти модель ракети.
2. Пояснення вчителя. Словникова робота.
Корпус – остов, основа чого-небудь.
Ілюмінатор – вікно, яке герметично закривається.
Стабілізатор – прилад для надання стійкості.
Сопло – насадка на кінці трубки для регулювання струменю рідини та газу.
3. Вступна бесіда.
(До бесіди підготувати портрет Ю. Гагаріна, К. Ціолковського, М. Корольова, а також зображення видів космічних кораблів.)
– Людина здавна хотіла поринути у небо, до зірок. Першим це зробив Юрій Олексійович Гагарін 12 квітня 1961 року. Те, що він побачив, дуже вразило його. Він розповідав так: “Опинившись у космосі, я побачив планети, зірки, яскравий диск Сонця на вугільно-чорному небі та випуклу сторону Землі, що була вкрита хмарами. Земне коло було поруч зі мною, поверталося на очах, як справжнісінький глобус.”
Перший штучний космічний апарат було виведено на орбіту Землі у 1957 році. Давайте спробуємо уявити, як виглядає такий апарат.
III. Демонстрація та аналіз зразка
1. Аналіз моделі.
– Ракета має циліндричну форму, складається із носової частини конічної форми, корпуса, стабілізаторів (3-4 деталі у формі трикутника).
Ракету можна оформити кольоровим папером (ілюмінатори виготовити з паперу різного кольору).
2. Фізкультхвилинка.
Обертаються поволі
Каруселі в дивнім колі.
А тоді як розійшлися,
Швидко, швидко понеслися.
Тихо, тихо, не спішіть,
Каруселі зупиніть.
3. Інструктаж учителя.
– Корпус ракети виготовте із цупкого паперу. Деталь згорніть у трубочку та склейте (20 мм). З одного боку корпуса зробіть надрізи у глибину до 10 мм, щоб зручно було приклеїти носову частину.
– Носову частину виготовте з кольорового паперу із півкола і склейте з корпусом ракети. Намастіть клей по периметру з надрізаного боку, склейте їх поміж собою.
Носова частина
Стабілізатори
– Стабілізатори виготовте із паперу квадратної форми, склавши заготовки по діагоналі, зріжте з одного боку кінчик трикутника. На глибину зрізу відігніть краї деталі та приклейте їх до корпусу ракети.
IV. Практична робота учнів
1. Інструктаж із техніки безпеки (під час роботи з предметами, що ріжуть та колють (циркуль)).
2. Заготовка деталей корпуса, носової частини, стабілізаторів.
3. Підготовка деталей до збирання.
4. Збирання та оформлення роботи.
V. Виставка та оцінювання робіт
1. Аналіз робіт.
2. Оцінювання.
VІ. Підсумок уроку
– Кого із вчених-конструкторів ви знаєте?
– Хто започаткував космічне сторіччя?
– Про яких підкорювачів космосу ви можете розповісти?
– Назвіть основні частини ракети.
– Яке значення має космонавтика в нашому житті?