Мета: вдосконалювати навички роботи з папером; навчати учнів аналізувати форму, виявляти ознаки гармонічної єдності форми та декору; розширювати знання про побудову симетричних композицій; розвивати оригінальність мислення, фантазію під час створення декоративних композицій, спостережливість; прищеплювати художній смак; виховувати зацікавленість українським декоративно-прикладним мистецтвом, повагу до історії і традицій нашого народу.
Обладнання: кольоровий папір; картон; ножиці; клей; вироби витинанки народних майстрів; мультимедійна
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Привітання
Любі діти, добрий день!
Зичу праці і старання!
А ще, друзі, всім бажаю
Сил, натхнення на весь день!
2. Перевірка готовності до уроку
3. Упорядкування робочих місць
II. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення теми та мети уроку
– Діти, сьогодні на уроці ми ознайомимося з природними формами, які використовують митці декоративно-прикладного мистецтва.
Уявно перенесемося на багато років тому, коли виникли витинанки, дізнаємось, на які види вони розподіляються і яким є зміст їхніх орнаментальних
Будемо виготовляти серветки у техніці витинанки.
2. Вступна бесіда
– Серветка (фр. serviette) – шматок тканини або нетканого матеріалу прямокутної (рідше іншої) форми, що застосовується для видалення різних речовин з поверхонь. Основною функцією серветки є поглинання бруду і вологи з метою забезпечення чистоти оброблюваної поверхні.
Серветки використовуються для очищення губ або рук під час їжі. Також служать для захисту одягу від бризок, якщо заправлена в комір або, більш елегантно, розстелена на колінах. Середній розмір 45×45 см. Традиційно білого кольору та виготовлені з тієї самої тканини, що і скатертина.
3. Розповідь учителя
Мультимедійна презентація
– За технологічними та художніми особливостями витинанки поділяються на ажурні (зображення міститься у прорізях) і силуетні (зображення виступає силуетом), одинарні (виготовлені із одного аркуша паперу) і складні (з кількох аркушів паперу).
Мотиви витинанок:
– геометричні елементи та фігури;
– рослинні форми;
– тварини та птахи;
– людські постаті;
– предмети.
Демонструються зразки витинанок.
– Майстри витинанки: Оксана Городинська, Марія Гоцуляк, Тетяна Мороховець, Людмила Сорочинська, Юрій Кафарський (м. Могилів-Подільський), Дмитро Власійчук (м. Хмільник), Наталя Гуляєва (с. Рахни-Лісові Шаргородського району), Лариса Шаран (с. Вінницькі Хутори Вінницького району), Людмила Філінська, Василь Слободянюк, Ліна Концевич (м. Вінниця), заслужений майстер народної творчості України, лауреат премії ім. Катерини Білокур Віктор Наконечний (с. Клембівка Ямпіліського району).
Фізкультхвилинка
Горобцям не до науки,
Ох, давно вже терплять муки.
Затекли і ніжки, й крила,
Горобчиха зве до діла:
– Ану, славні малюки,
Стали струнко, мов грибки,
Крила вгору піднімайте,
Ними добре помахайте,
Головою покрутіть,
Ніжками потупотіть,
Навкруг себе оберніться,
Швидше, швидше, не лініться.
Стане легко і добре враз,
Відпочинете гаразд.
4. Демонстрування та аналіз зразка
1) Інструктаж учителя.
Робота за підручником (с. 30-31)
1. Виберіть колір серветки та фону для неї.
Як потрібно добирати кольори?
Чому не можна єднати кольори, близькі за тоном та кольором?
2. Візьміть аркуш паперу для витинанки та зробіть з нього форму серветки, яку ви обрали. Для чіткої форми скористайтеся лінійкою або циркулем.
3. Цю форму складіть навпіл. (Можна скласти в чотири або у вісім разів. Це залежить від того, який зразок ви обрали для виконання.)
4. Простим олівцем промалюйте елементи витинанки.
5. За допомогою маленьких та великих ножиць виріжте малюнок.
6. Розверніть складену частину.
7. Можна залишити серветку в такому вигляді або приклеїти її на кольорову основу.
– Відомий казкар Ганс Крістіан Андерсен в одній своїй казці писав: “Коли ми прочитаємо цю казку, станемо розумнішими, ніж були напередодні”. Наслідуючи його, я хочу сказати: “Я вірю в те, що з цього уроку ви візьмете для себе багато цікавого та корисного”. Отже, натхнення вам!
2) Повторення правил безпеки під час роботи.
ІІІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Практична робота учнів проводиться під музичний супровід (інструментальні композиції).
ІV. ВИСТАВКА ТА ОЦІНЮВАННЯ РОБІТ УЧНІВ
Охочі учні виходять до дошки та демонструють свої роботи.
– Оцініть роботу свого товариша.
– Чи задоволені ви результатами своєї роботи?
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Які нові знання ви отримали на уроці?
– З яким настроєм ви працювали?
– З роботами яких майстрів ознайомилися?