ТАБЛИЧНЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ДВОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ З ПЕРЕХОДОМ ЧЕРЕЗ ДЕСЯТОК. СКЛАДАННЯ І РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ ЗА КОРОТКИМ ЗАПИСОМ

Мета: повторити прийоми табличного додавання і віднімання двоцифрових чисел в переходом через десяток; формувати вміння порівнювати довжину відрізків, розв’язувати задачі за коротким записом; розвивати логічне мислення, просторове уявлення, математичне мовлення; виховувати старанність.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

2. Математичний диктант

– Запишіть число, в якому 7 десятків і 8 одиниці; 4 десятки і 5 одиниць.

– Запишіть найменше двоцифрове

число.

– Запишіть “сусідів” числа 39.

– Запишіть число, попереднє до числа 80.

– Запишіть число, наступне до числа 49.

– Запишіть число 73 у вигляді суми розрядних доданків.

– Запишіть у вигляді прикладу: як утворити число 69 з попереднього числа?

– Запишіть у вигляді прикладу: як утворити число 90 з наступного за ним числа?

– Запишіть у вигляді прикладу: скільки дістанемо, якщо від числа 24 відняти кількість його одиниць?

Відповіді: 78; 45; 10; 38; 40; 79; 50; 73 = 70 + 3; 68 + 1

= 69; 91 – 1 = 90; 24 – 4 = 20.

3. Робота за індивідуальними картками

Картка 1

1) Обчисліть значення виразу 45 + а, якщо а = 12.

2) Знайдіть периметр трикутника, сторони якого дорівнюють 5 см, 7 см, 2 см.

Картка 2

1. Обчисліть значення виразу 36 + а, якщо а = 13.

2. Знайдіть периметр трикутника, сторони якого дорівнюють 6 см, 8 см, 5 см.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ми повторимо прийоми табличного додавання і віднімання двоцифрових чисел, порівнюватимемо довжину відрізків, розв’язуватимемо задачі.

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Підготовча робота (с. 6, завдання 23)

– Прочитайте правило в підручнику нас. 6.

– Користуючись цим твердженням, обчисліть та випишіть парами вирази, числові значення яких рівні.

2. Пояснення вчителя (с. 6, завдання 24)

– При додаванні і відніманні двоцифрових чисел з переходом через десяток ми користуємося прийомом розкладання числа на два зручні доданки:

 ТАБЛИЧНЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ДВОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ З ПЕРЕХОДОМ ЧЕРЕЗ ДЕСЯТОК. СКЛАДАННЯ І РОЗВЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ ЗА КОРОТКИМ ЗАПИСОМ

– А можемо розкласти на розрядні доданки.

15 – 8 = 7

10 – 8 = 2

5 + 2 = 7

3. Розв’язування прикладів з коментуванням (с. 6, завдання 25)

4. Розв’язування кругових прикладів. Робота в групах (с. 6, завдання 26)

Клас об’єднати в групи. Кожний учень групи розв’язує по одному прикладу і передає естафету іншому учаснику. Переможе група, яка швидше розв’яже приклади та отримає початковий результат.

Фізкультхвилинка

V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ

1. Самостійна робота (с. 6, завдання 27)

– Складіть задачі за коротким записом та розв’яжіть їх.

– Розв’язання запишіть виразом.

Перевірка виконаної роботи.

1 варіант

2 варіант

Розв’язання

Розв’язання

1-й спосіб:

46 – 4 – 7 = 35 (м)

24 – (6 + 7) = 11 (ігр.)

2-й спосіб:

46 – (4 + 7) = 35 (м)

24 – 6 – 7 = 11 (ігр.)

2. Робота з геометричним матеріалом

1) С. 6, завдання 28.

– Назвіть точки, які лежать поза кругом; усередині круга; на колі.

– Які з відрізків є радіусом круга і кола, діаметром круга і кола?

2) С. 7, завдання 31.

1 дм = 10 см

10 см – 8 см = 2 см – відрізок КМ

– На скільки сантиметрів відрізок КМ коротший за відрізок АВ?

3. Робота з нерівностями (с. 7, завдання 30)

– Поставте необхідний знак

Під час пояснення використовуйте допоміжні слова:

– “Я вважаю…”

– “На мою думку…”

– “Тому, що…”

4. Робота над задачею (с. 6, завдання 29)

11 – 7 = 4 (кг)

– За рахунок чого маса глини зменшилась? (За рахунок випаровування води під час сушіння.)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Як називаються компоненти при додаванні?

– У яких прикладах ми розбиваємо компоненти на розрядні доданки, а в яких – на зручні? Чому?

12 – 9

25 + 4

9 + 2

69 – 40

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 7, завдання 32; 33.




ТАБЛИЧНЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ДВОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ З ПЕРЕХОДОМ ЧЕРЕЗ ДЕСЯТОК. СКЛАДАННЯ І РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ ЗА КОРОТКИМ ЗАПИСОМ