Розд Іл 3 Професійна музика
Тема 18 – 19 ХОРОВА МУЗИКА
У концертних залах, філармоніях можна почути прекрасний хоровий спік. А як народжуються ці чарівні звуки? При сумісному співі створюються красиві звукові поєднання різних тембрів. У хоровій музиці, яка є наймасовішим видом музичного мистецтва, гармонійно збагачують один одного голоси різної висоти.
І
Пригадайте, як називаються високі жіночі і дитячі голоси, а як – чоловічі.
Хор – це колектив співаків, які разом виконують який-небудь
Національний академічний народний хор імені Г. Верьовки
Дитячий хор “Щедрик”
Хорове мистецтво зародилося ще в театрі Стародавньої Греції, де хор був головною діючою особою вистави: він коментував усе що відбувається на сцені. З часом хоровий спів став самостійним видом музичної культури.
Хор може співати акапела (без інструментального супроводу) та з акомпанементом. Керівник і диригент хору називається хормейстер (хоровий майстер).
Ерик
У давнину хорова музика виконувалася переважно в унісон (одноголосно). Впродовж тривалого часу хорове мистецтво удосконалювалося, і сьогодні ми чуємо і одноголосні, і багатоголосні хорові твори (дво-, три-, чотириголосні тощо).
Сьогодні у співаків є
Можливість співати навіть у віртуальному хорі. Найбільший хоровий колектив у світі нині об’єднує більше 2 тисяч осіб із майже 60 країн. У перспективі – ще масштабніший проект: планується, що віртуальний хор співатиме під акомпанемент Віртуального оркестру.
МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП
У деяких містах України, Прибалтики існують спеціальні території, які називають “співочими полями”. На них збираються хорові колективи, що утворюють єдиний великий хор із тисяч виконавців.
Я у світі музики: сприймаю, розумію Пригадайте, що таке вокаліз.
Вокаліз у перекладі з італійської означає звучний, співучий. Це може бути окремий вокальний твір, що виконується слів.
Інше значення цього слова – спеціально написана вправа для співу окремих голосних звуків, що застосовується для розвитку виразності голосу і віртуозної техніки співака.
Пригадайте “Вокаліз” С. Рахманінова, який ви слухали на попередні” уроках. Який характер цього твору, у чому його особливість? Послухайте цей твір у виконанні дитячого хору. Що змінилося?
Сергій Рахманінов, “Вокаліз” у виконанні дитячого хору.
Джордж Гершвін, “Clap your hands” у виконанні дитячого хору.
Хто виконує твори? Які голоси звучать? Як хористи прикрасили свій спів?
ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА
Джордж Гершвін
Джордж Гершвін (1898-1937) – американський композитор. Він народився в районі Бруклін у Нью-Йорці. Справжнє ім’я та прізвище композитора – Яків Гершович. Його батько емігрував до Америки з Одеси. Джордж був другою дитиною у сім’ї. Батьки купили фортепіано для занять його старшого брата. Яке ж було здивування батьків, коли молодший брат за короткий час досяг настільки великого успіху, що залишив брата далеко позаду. На превелику радість братів було вирішено, що музикувати на фортепіано буде Джордж.
Уже із 17 років Джордж починає працювати піаністом-популяризатором в одному з видавництв. Поступово до нього приходить успіх. Він привертає увагу продюсерів Бродвею. Його музику включають до мюзиклів, оперет. Увесь цей час композитор працює зі своїм братом, який пише всі тексти для його творів. Твори композитора мали великий успіх серед публіки та виконавців, багато з них використовувалися для фільмів.
Я у світі музики: співаю, відчуваю
РІДНА МОВА
Вірші П. Осадчука
Музика В. Гірського
1. Як сонця безсмертного коло,
Що креслить у небі путі,
Любіть свою мову й ніколи
Її не забудьте в житті.
Нехай в твоїм серці любові
Не згасне священний вогонь,
Як вперше промовлене слово
На мові народу свого.
Приспів:
Вивчайте, любіть свою мову.
Як світлу Вітчизну любіть!
Як рідні поля і діброви,
Як чистого неба блакить.
2. Ми з нею відомі усюди,
Усе в ній, що треба нам, є,
А хто свою мову забуде,
Той серце забуде своє.
Вона – як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот.
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
Приспів.
Я у світі музики: досліджую, дію
1. Поясніть значення слів “унісон”, “а капела”.
2. Поміркуйте, де можна почути хорову музику.
3. Роздивіться афіші фестивалів хорового мистецтва. Чи хотіли б взяти участь у такому фестивалі?
4. Працюємо разом. Чи хотіли б ви співати у хорі? Поміркуйте, якими якостями мають володіти учасники цього колективу. Спробуйте організувати шкільний хор, запросивши до участі в ньому своїх однокласників.
5. Музичний проект. Дослідіть, у яких містах України побудови “співочі поля” і які концерти та фестивалі там відбуваються. Розробіть проект “співочого поля” у вашому рідному місті або селі.
Завдання за бажанням. Відвідайте із друзями концерт хорової музики, розкажіть про свої враження.
Подивіться на ці величні споруди. Що нагадують вам їх образи? Можливо, великі дзвони?
1 – Глухів; 2 – Севастополь; 3 – Харків; 4 – Ужгород; 5 – Кам’янець-Подільський; 6 – Новомосковськ
Чи сходили ви з родиною до церкви? Що вас вражає в храмі найбільше? Напевно, сама атмосфера – таємнича й урочиста: мерехтіння свічок, пахощі ладану… Ікони, мозаїки, фрески, а ще, можливо, – спів?
Чи ви думаєте, чому з давніх часів церковні споруди стали храмами музики?
Дзвіниця собору перетворилася на гігантський музичний інструмент, який чуло все місто.
Під час служби в храмі звучить хорова музика. Можливо, саме ця музика здатна звертатися до душі, до серця до почуттів людей краще, ніж слово. Вважається, що звуки музики в храмах – це наслідування ангельському співу.
Поміркуйте, чому музику, яка звучить у церквах або інших культовим спорудах, називають духовною.
Духовна музика – це вокальні, інструментальні або вокально-інструментальні твори на релігійні тексти чи сюжети.
Духовну музику писали майже всі визначні композитори світу. Духовний твір для хору, що починається словами херувими” називається “Херувимська”. Херувим – це янгол посередник між Богом і людьми.
Я у світі музики: сприймаю, розум
Які почуття викликає ця музика? Які образи виникають у вашій уяві? Що вражає вас у виконанні цього твору? Про що можна розмірковувати, слухаючи цей твір?
Михайло Грицюх. Артемій Ведель
Артемій Лук’янович Ведель
Артемій Лук’янович Ведель (1767-1808) – український композитор, співак, диригент хору. Виховувався в Київському духовному училищі, співав у архієрейському хорі, в який повернувся через кілька років регентом, тобто керівником. Працював у Москві, Харкові та Києві. Пізніше став послушником у Києво-Печерському монастирі. Писав виключно духовну музику. Всі його твори написані для хору і мають виконуватися акапела, тобто без інструментального супроводу.
Я у світі музики: досліджую, дію
Яка музика звучить у храмі? Поміркуйте, чи може там виконуватися світська музика.
2. Дослідіть, які композитори світу писали хорову духовну музику.
3. Роздивіться скульптурні зображення Артемія Веделя. На основі своїх вражень від прослуханої музики, а також довідкової літератури складіть розповідь про нього. Наскільки скульптурні образи співзвучні з музикою композитора? Поясніть.
4. Музичний проект. Підготуйте колаж на тему “Музика у храмі”. Завдання за бажанні. Відвідайте із батьками або друзями храм у місті (селі), де ви живете. Зверніть увагу на музику, яка там звучить. У чому особливість цього звучання? Розкажіть про свої враження.