Розділ II
МАТЕРИКИ
Урок № 19
Тема. ЗАГАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ КЛІМАТУ. КЛІМАТИЧНІ ПОЯСИ І ТИПИ КЛІМАТУ АФРИКИ
Мета: ознайомити учнів з проявом головних кліматотворних чинників і виявити наслідки їхньої дії на прикладі території материка Африка; встановити закономірності змін температури і кількості опадів; формувати в учнів поняття про кліматичні пояси і типи клімату Африки; розвивати допитливість і кмітливість; розширювати кругозір учнів; продовжувати формування навичок логічного мислення, самостійного опанування
Обладнання: кліматична карта Африки, атласи, додаткова література або слайди для мультимедійної дошки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Опорні та базові поняття: клімат, кліматотворні чинники, кліматичні пояси, типи клімату, пасати, океанічні течії, показники клімату, сонячна радіація, підстілаюча поверхня, циркуляція атмосфери, самум, циклон і антициклон, океанічні течії, основні і перехідні кліматичні пояси, температура повітря, постійні вітри, опади.
ЗМІСТ УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Прийом “Розминка”
–
– Рух повітряних мас над поверхнею Землі…
– Випромінювання Сонцем тепла і світла…
– Вертикальний атмосферний вихор, що має форму стовпа…
– Область атмосфери з високим тиском у центрі…
– Типи погоди, що повторюються з року в рік…
– Дуже швидкий, руйнівної сили вітер…
– Межа між різними повітряними масами…
– Горизонтальне переміщення повітря…
– Волога, що випадає з хмар…
– Найбільша частина Світового океану…
– Складові частини атласу (серед них і кліматична)…
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Учитель. Спробуймо асоціювати слово “Африка” з іншими словами… відразу хочеться сказати – жара і пустеля. Саме тут, в пустелях Африки, зафіксовано найвищу температуру – +57,8 °С. Над морем барханів повітря неначе тремтить, роблячи навколишні пейзажі хиткими та оманливими. Шведський дослідник Ч. Андерсон, що побачив Африку у 1850-х роках, писав: “Важко знайти на світі місце, яке б у більшій мірі відповідало нашим уявленням про пекло. Дух нескінченної самотності, що витав над цією неосяжною пустелею, примусив мене здригнутися. Навіть смерть була б краща за вигнання до цього краю.” (Уривок про пустелю Наміб.) Але мандруючи до центру цього величного материка, зустрічаємо і світ саван, і екваторіальні вологі ліси з багатим і різноманітним складом живих істот. Чому така мінлива природа в Африці? З чим це пов’язано?
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Метод “Мікрофон” (кожен учень дає відповідь або висловлює свою думку швидко, по черзі)
– Що називається кліматом?
– Під дією яких чинників формується клімат?
– На який кліматичний показник впливає сонячна радіація?
– Від чого залежить температура повітря?
– На який показник клімату впливає характер підстилаючої поверхні?
– Які типи повітряних мас сформувалися в Африці? Як вони впливають на клімат?
– Які області постійного тиску знаходяться над материком?
– Як впливають течії на формування клімату?
2. Метод “Мозковий штурм”
– Як змінюються температури взимку і влітку на території Африки (згадайте ГП материка)? Проаналізуйте ізотерми.
– Чи однакова кількість опадів на всій території? Проаналізуйте кліматичну карту.
– В яких кліматичних поясах лежить Африка?
– Описати екваторіальний тип клімату за планом (розташування території, температура січня, липня, амплітуда температур, кількість опадів, переважаючі вітри).
– Який тип клімату переважає в Північній і Південній Африці?
– Які причини утворення пустель на узбережжі материка?
V. Закріплення вивченого матеріалу
Гра “Пізнайко”. Робота групами по чотири учні
Завдання. Скласти запитання, що починається зі слова “Чому…” та окремо написати відповідь у вигляді тез. Приклад: “Чому в тропічних широтах випадає найменша кількість опадів?”
Відповідь:
– це широти з постійним високим тиском, де переважає антициклон;
– тут постійно висока температура;
– біля західного узбережжя панують холодні течії”.
VI. Підсумок уроку
– Клімат Африки різноманітний, адже материк розташований у межах субтропічного, тропічного, субекваторіального та екваторіального поясів.
– Найбільша площа її лежить у тропічних широтах, де переважає високий тиск та континентальні повітряні маси з високими температурами і малою кількістю опадів цілий рік, що приводить до утворення пустель.
VII. Домашнє завдання
– Опрацювати текст підручника
– Скласти порівняльну характеристику клімату Сахари та Калахарі.
– Дати усну відповідь на запитання: “Чому на східних схилах Драконових гір випадає велика кількість опадів?”.
– Підготувати цікаву інформацію з даної теми.
Додатковий матеріал до уроку
Вітер – великий господар пустелі. Арабське прислів’я говорить: “В Сахарі вітер встає і лягає разом із сонцем”. Іноді вітер стихає і наступає затишок. Становиться нестерпно задушливо, неначе із повітря зник весь кисень. Це яскраві ознаки, що наближається страшна пуга пустелі – самум (сухий, гарячий вітер, що супроводжується піщаними бурями). Спочатку на горизонті з’являється темна хмарка, а потім вона перетворюється на величезну чорну хмару, яка рухається у вигляді стіни, заввишки декілька кілометрів. Захистить від самуму скеля або великі валуни. А ще потрібно закутатись у тканину, особливо прикрити ніс і рот.