Розділ II. РІЗНОМАНІТНІСТЬ РОСЛИН
Тема 1. Водорості
УРОК 29
Тема. Значення водоростей в природі та житті людини
Мета. Закріпити та поглибити знання про роль водоростей в екосистемах і їхнє значення в господарстві та житті людини; розвинути вміння формувати причинно-наслідкові зв’язки і поняття щодо впливу організму на середовище, в якому він живе; виховати раціональний підхід у ставленні до навколишнього середовища і до водоростей зокрема.
Обладнання: підручники, робочі зошити, таблиці “Різноманітність
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда, розповідь з елементами бесіди); наочні (демонстрація таблиць та моделей); репродуктивні (бесіда) та пошукові (евристична бесіда, створення та розв’язування проблемних ситуацій); інтерактивні методичні прийоми.
Тип уроку: розширення і поглиблення знань.
Структура уроку
Етапи уроку | Час, хв. |
1. Організаційний момент. 2. Розширення і поглиблення знань. 3. Закріплення вивченого матеріалу. 4. Підсумки | 3 25 12 5 |
Хід уроку
1. Організаційний момент.
Привітання, організація учнівської поведінки. Перевірка готовності учнів до уроку. Пояснення правил роботи з листком самоконтролю “Занурення у світ водоростей”.
2. Розширення і поглиблення знань.
Розминка. Проводиться для активізації учнів. Відповідає учень, який перший підніме руку. Вчитель зачитує незавершені вислови та пропонує учням доповнити їх необхідними відомостями.
Картка самоконтролю “Занурення у світ водоростей”
– Водорості, у хлоропластах яких, окрім хлорофілу, є ще жовті та бурі пігменти… (Бурі водорості).
– Найвідомішими Бурими водоростями є… (Саргас, ламінарія).
– До цих водоростей належить близько 4000 видів, вони високорозвинені, мають розгалужений талом червонуватого кольору… (Багрянки, або Червоні).
– Глибоководні водорості, які збагачують водойми киснем і є джерелом живлення для водних тварин, використовуються для отримання йоду та агар-агару, в їжу… (Червоні).
– Чому водорості належать до нижчих рослин?
– Які одноклітинні водорості ви знаєте?
– Які представники багатоклітинних водоростей живуть в прісній і морській воді?
– Як відрізняються водорості за кольором?
Робота в малих групах (парах) “Склади картинку”
Кожна пара отримує набір карток. З одного боку кожної картки написано категорії рослин, поділені за різними ознаками (“Царство Рослини”, “Підцарство Нижчі рослини”, “Водорості”, “Одноклітинні водорості”, “Колоніальні водорості”, “Багатоклітинні водорості”), з іншого – літери, з яких учні мають утворити назву водорості.
Завдання: використовуючи знання зі систематики, розкладіть запропоновані картки в логічній послідовності. Переверніть картки: якщо завдання виконане правильно, то зі зворотного боку з’єднаних карток ви прочитаєте назву водорості – ламінарія. Поставте собі оцінки на першу сходинку листка самоконтролю.
Робота з поняттями ” Чорний ящик”
Робота проводиться в парах: один учень виступає в ролі учителя, другий – в ролі учня. На дошці записано поняття: гамета, зигота, світлочутливе вічко, колоніальні. Учень, який грає роль учителя, запитує і перевіряє правильність відповіді з використанням переліку понять. Потім учень, що відповів, виступає в ролі учителя.
Оцінка за цю роботу виставляється на другу сходинку листка самоконтролю.
Виконання завдання “Третій зайвий”
Завдання: знайдіть у запропонованому переліку понять зайве і обгрунтуйте свій вибір. Поняття: одноклітинні, гамети, багатоклітинні, колоніальні.
Робота з сигнальними картками “Червоний – зелений”
Учитель зачитує класу запитання, на які кожен учень відповідає підняттям сигнальної картки червоного (відповідь “ні”) або зеленого (відповідь “так”) кольору.
Питання:
– Водорості – це нижчі рослини?
– Водорості можуть бути одноклітинними і багатоклітинними?
– Водорості мають органи?
– На світлі в клітинах водоростей відбувається фотосинтез?
– За способом живлення водорості – автотрофи?
– Клітина водорості має ядро, цитоплазму, оболонку, хроматофор?
– Розмноження за допомогою спор називається статевим?
– При статевому розмноженні утворюються гамети?
Гра “Снігова куля”
Клас поділити на три групи по рядах. Кожен ряд отримує картку, на якій є малюнок представника групи водоростей і 5 завдань. Перший ряд отримує завдання з відділу Зелених водоростей (хлорела), другий – з відділу Бурих водоростей (ламінарія), третій – з відділу Червоних водоростей (порфира). Учні працюють парами: на перше запитання відповідає перша пара відповідного ряду, на друге питання – друга і т. д. За підсумками роботи формується загальний висновок.
Відеозагадка
Класу демонструються два сюжети про безстатеве і статеве розмноження водоростей (без пояснення). Учням потрібно визначити, про який процес йдеться в кожному сюжеті, назвати способи розмноження і записати їх в зошит.
За результатами роботи проводиться бесіда за питаннями:
– Чому водорості розмножуються різними способами?
– Які переваги дає кожен з них?
Картка
1. Назвіть зображену водорість.
2. Яку будову має водорість?
3. Як розмножується ця водорість?
4. Де існує ця водорість?
5. Яке значення має водорість у природі та житті людини?
Впізнай “земляка”
Кожному ряду видається малюнок водорості: 1 – хламідомонада; 2 – ламінарія; 3 – діатомова водорість пінулярія. Порадившись 1-2 хв., діти повинні назвати водорість і дати їй коротку характеристику.
Зворотний зв’язок
Складання розповіді за темами “Водорості в моєму житті”, “Я в житті водоростей”. При виконанні завдання використовується пам’ятка:
– Згадайте про значення водоростей.
– Напишіть декілька словосполучень, речень, яку роль водорості відіграють у вашому житті.
– Пишіть у тій послідовності, в якій ідея спала на думку.
– Виберіть найважливішу, на ваш погляд, позицію і надайте їй статусу № 1.
– Виберіть другорядну позицію, надайте їй статусу №2 і т. д.
– Об’єднайтесь в групи по 4-5 осіб. Виберіть вислови, які найчастіше трапляються.
– Складіть загальний варіант виконання завдання від групи. Наприклад:
Водорості в моєму житті | Я в житті водоростей |
1. Об’єкт мого піклування в акваріумі 2. Джерело харчування 3. Збагачує атмосферу киснем 4. Сировина для харчової промисловості 5. Добрива | 1. Дослідник 2. Така ж частина природи 3. Вбивця 4. Споживач 5. Захисник |
Потім проводиться узагальнення матеріалу про значення водоростей у природі та житті людини. Робота зі схемою на дошці та в практикумах.
Інтелектуальний ” Олімп”
1. Яке море отримало назву від водорості? Де розташоване водоростеве море?
2. Жителі Кавказу часто спостерігають незвичайні явища: сніг на вершинах гір іноді зафарбовується в червоний колір. Як пояснити це явище? З якою водорістю пов’язана поява незвичайного зафарбування?
(Урок 26. На снігу оселяється одноклітинна водорість – первопухирник. Ця невидима оком рослина не боїться холоду, розмножується дуже швидко. Колір водорості червоний. Як тільки вітер принесе на сніг спори первопухирника, вони проростуть, і через кілька годин цей сніг почервоніє: первопухирник укриє всю його поверхню).
3. Як називається наука, що вивчає водорості? (Урок 28. Альгологія)
4. Чому водорості називають “легенями планети”? (Урок 26.)
3. Закріплення вивченого матеріалу (по 1 балу за правильну відповідь).
Методичний прийом “Мікрофон”. Полягає у тому, що учні по черзі
Говорять в уявний мікрофон те, що вони думають з певного питання, інші учні уважно слухають і не мають права перебивати.
– Чи доцільно вирощувати водорості штучно?
– Чи потребують охорони окремі види водоростей?
– Як водорості беруть участь у колообігу води в природі?
4. Підсумки уроку.
Підрахунок балів. Запис в листок самоконтролю підсумкової кількості балів.