ЕКОНОМІЧНИЙ АНАЛІЗ
ЧАСТИНА II.
УПРАВЛІНСЬКИЙ АНАЛІЗ
3. АНАЛІЗ ВИРОБНИЦТВА І РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОДУКЦІЇ
3.2. Аналіз виконання плану та динаміки виробництва і реалізації продукції
Оцінка напруженості плану здійснюється шляхом порівняння планового обсягу виробництва продукції з середньою потужністю:
(3.1)
Де К – коефіцієнт напруженості планового завдання;
Q Пл – обсяг виробництва продукції за планом;
– планова середня виробнича потужність підприємства.
Чим
Виконання плану і динаміка виробництва і реалізації продукції визначається шляхом порівняння фактичних (звітних) значень показників з плановими значеннями та даними попереднього періоду. Оцінюються абсолютні зміни (абсолютний приріст або зниження) та відносні зміни (темпи росту, приросту). Слід також визначити абсолютне значення 1% приросту.
Для оцінки статистичних характеристик динамічного ряду виробництва або реалізації продукції розраховуються темпи росту і
Аналіз виконання плану і динаміки виробництва продукції може здійснюватися за такою схемою (табл. 3.1).
Отже, як свідчать дані таблиці 3.1, в цілому за всіма видами продукції план виробництва виконаний на 101,6%. Понадпланово виготовлено продукції на 2 тис. гри. У порівнянні з попереднім періодом обсяг продукції виріс на 11,3% (111,3 – 100), що у абсолютному вираженні становить 13 тис. гри. Кожен процент приросту продукції забезпечив у порівнянні з планом 1,26 тис. гри, а у порівнянні з попереднім періодом 1,15 тис. грн.
Водночас слід звернути увагу на те, що продукції Л у порівнянні з планом було виготовлено усього на 81,3%, а у порівнянні з попереднім періодом – на 86,7%. В результаті недодано продукції відповідно на 3 тис. грн. і 2 тис. грн. Це вимагає ретельної перевірки причин зниження виробництва зазначеної продукції.
В ринкових умовах великого значення набуває оцінка виконання договірних зобов’язань, яка може бути здійснена двома методами.
Таблиця 3.1
Аналіз виконання плану і динаміки продукції
Вид Продукції | Виробництво продукції, тис. грн. | Абсолютне Відхилення від: (+,”) | Фактичне значення в % До | Абсолютний розмір 1% приросту відносно: | |||||
У Поперед. Періоді | У поточному періоді | ||||||||
За Планом | За Звітом (фактично) | Плану (гр. З- Гр.2) | Поперед. Періоду (гр. З- Гр.1) | Плану | Поперед. Періоду | Плану (гр.2:100) | Поперед, періоду (гр.1:100) | ||
А | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
К | 25 | 28 | 30 | + 2 | + 5 | 107,1 | 120,0 | 0,28 | 0,25 |
Л | 15 | 16 | 13 | -3 | -2 | 81,3 | 86,7 | 0,16 | 0,15 |
М | 45 | 47 | 50 | + 3 | + 5 | 106,4 | 111,1 | 0,47 | 0,45 |
Н | 30 | 35 | 35 | – | + 5 | 100,0 | 116,7 | 0,35 | 0,30 |
Разом | 115 | 126 | 128 | + 2 | + 13 | 101,6 | 111,3 | 1,26 | 1,15 |
Перший метод передбачає оцінку виконання договірних зобов’язань на підставі обсягу недопоставленої продукції; другий – передбачає використання методу заліку. Згідно з останнім в залік зараховується фактичне постачання продукції, але не вище договірного, тобто із значень договірного і фактичного постачання в залік зараховується менше.
Проміжні розрахунки для оцінки виконання договірних зобов’язань наведені в табл. 3.2.
Таблиця 3.2
Проміжні розрахунки для оцінки виконання договірних
Зобов’язань
Тис. грн.
Вид Продукції | Постачання | Недопоставлено продукції – (гр.2-гр.1) | Зараховано у виконання договірних зобов’язань | |
За Договором | Фактично | |||
А | 1 | 2 | 3 | 4 |
К | 25 | 27 | – | 25 |
Л | 15 | 12 | 3 | 12 |
М | 40 | 45 | – | 40 |
Н | З0 | З0 | – | З0 |
Разом | 110 | 114 | 3 | 107 |
За першим методом виконання договірних зобов’язань розраховується за формулою:
(3.2)
Де Ідз – показник виконання договірних зобов’язань;
Q д – загальний обсяг постачання продукції за договором;
Q н – загальний обсяг недопоставленої продукції.
За методом заліку виконання договірних зобов’язань розраховується за формулою:
(3.3)
Де Q зд – зараховано продукції у виконання плану договірних зобов’язань в цілому по всьому асортименту продукції.
Таким чином, внаслідок недопоставки продукції Л договірні зобов’язання виконані на 97,3%.
Виконання договірних зобов’язань слід оцінювати як комплексний показник, який враховує крім вартісних об’ємних показників також якість продукції, асортимент продукції, строки постачань.
На завершальному етапі слід визначити причини і винуватців зриву договірних зобов’язань по всіх позиціях (обсяг, асортимент, якість, строки).
Аналіз виконання плану, зобов’язань і динаміки з продукції проводиться в порівнянних цінах, оскільки лише за таких умов можна оцінити об’єктивні зміни обсягу виготовленої або реалізованої продукції. Якщо в розпорядженні аналітика є в наявності обсяг продукції у діючих цінах (Р q, де Р – ціна одиниці продукції, а Q – кількість одиниць продукції у натуральному вимірі), то для приведення обсягу продукції у порівнянні ціни, необхідно наявні дані поділити на індекс цін (Р q :і p).
За даними вартості продукції у діючих цінах за різні періоди можна оцінити вплив цін і обсягу продукції у натуральному вимірі на зміну вартості продукції (табл. 3.3).
Аналогічно схемам проведення аналізу обсягу виробництва продукції проводиться аналіз реалізованої продукції.
При аналізі реалізованої продукції слід оцінити вплив окремих елементів, які визначають її обсяг.
Для цієї мети попередньо складаються баланси продукції.
Якщо виручка від реалізації продукції розраховується за відвантаженою продукцією (метод нарахування), то баланс продукції має такий вигляд:
(3.4)
Де ЗГ п, ЗГ к – залишки готової продукції на складі і в дорозі відповідно на початок і кінець періоду;
В – обсяг виготовленої продукції у звітному періоді;
Р – обсяг реалізованої продукції.
Звідси виручка від реалізації становить:
(3.5)
Якщо виручка від реалізації визначається після оплати відвантаженої продукції (касовий метод),то товарний баланс можна записати так:
(3.6)
Де ЗВп, ЗВк – залишки відвантаженої продукції неоплачені покупцем відповідно на початок і кінець періоду.
Із формули (3.6):
(3.7)
Таблиця 3.3
Оцінювання впливу змін фізичного обсягу і середніх цін на зміну обсягу
Окремих груп однорідної продукції
Групи однорідної продукції | Попередній Період | Звітний період | Середня ціна | Відхилення вартості продукції у звітному періоді у порівнянні 3 поперед., тис. грн. (гр.4-гр.2) | В тому числі під впливом змін: | ||||
Кіль Кість, Шт. | Вартість продукції у діючих цінах, тис. грн. | Кіль Кість, Шт. | Вартість продукції у діючих цінах, тис. грн. | Поперед, період тис. грн. (гр.2:гр.1) | Звітний період, тис. грн. (гр.4:гр. З) | Фізичного обсягу, тис. грн. (гр. З – гр.1) х хгр.5 | Середньої ціни, тис. грн. (гр.6- гр.5) х хгр. З | ||
А | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
К | 10 | 15,0 | 12 | 16,8 | 1,5 | 1,4 | 1,8 | 3,0 | -1,2 |
Л | 12 | 12,0 | 15 | 16,5 | 1,0 | 1,1 | 4,5 | 3,0 | 1,5 |
М | 8 | 6,4 | 7 | 4,9 | 0,8 | 0,7 | -1,5 | -0,8 | -0,7 |
Н | 15 | 27,0 | 16 | 30,4 | 1,8 | 1,9 | 3,4 | 1,8 | 1,6 |
Разом | – | 60,4 | – | 68,6 | – | – | 8,2 | 7,0 | 1,2 |
Для оцінки впливу факторів на величину реалізованої продукції розглянемо баланс продукції на підставі умовних даних (табл. 3.4).
На підставі попередньої таблиці можна оцінити виконання плану з реалізації продукції (табл. 3.5)
Як свідчать дані таблиці 3.5, фактичний випуск продукції випередив обсяг реалізованої продукції, що пов’язано зі зростанням залишків готової продукції на складі і відвантаженої. За результатами аналізу необхідно з’ясувати причини, що зумовили зростання залишків готової продукції, і розробити заходи щодо усунення таких недоліків.
Таблиця 3.4
Баланс продукції
Тис. грн.
Показник | Звітний період | Абсолютне відхилення від плану (гр.2-гр.1) | |
За планом | Фактично | ||
А | 1 | 2 | 3 |
1. Залишки готової продукції на складі і відвантаженої на початок періоду | 500 | 450 | -50 |
2. Випуск продукції в цінах плану | 60000 | 65500 | +5500 |
3. Залишки готової продукції на складі і відвантаженої на кінець періоду | 400 | 600 | +200 |
4. Реалізована продукція (р.1 + р.2 – р. З) | 60100 | 65350 | 5250 |
Таблиця 3.5
Оцінка виконання плану з реалізації продукції
Показник | Звітний період, тис. грн. | Процент виконання плану (гр.2:гр.1) – 100 | |
За планом | Фактично | ||
А | 1 | 2 | 3 |
1. Випуск продукції | 60000 | 65500 | 109,2 |
2. Зміна залишків готової продукції | – 100 | + 150 | |
3. Обсяг реалізованої продукції (р.1-р.2) | 60100 | 65350 | 108,7 |