Мета: продовжити ознайомлення учнів із бісероплетінням та необхідними для цього матеріалами, вдосконалювати навички роботи з бісером; розвивати творчі здібності, дрібну моторику рук, посидючість; виховувати почуття прекрасного, естетичний смак.
Обладнання: бісер трьох кольорів; нитки; голка для бісеру; ворсиста тканина; зразки виробів; мультимедійна дошка.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Привітання
– Доброго ранку! – мовлю за звичаєм.
– Доброго ранку! – кожному зичу я.
– Доброго ранку вам! – людям
І посміхаються у відповідь люди:
– Добрі слова ж бо для кожного любі!
2. Перевірка готовності до уроку
3. Упорядкування робочих місць
II. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення теми та мети уроку
– Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з бісером та бісероплетінням. Будемо виготовляти ланцюжок “кільця” за допомогою бісероплетіння.
2. Розповідь учителя
– Людина завжди прагнула прикрасити свій побут і свій одяг. У давні часи люди виготовляли прикраси з доступних у той час матеріалів: ягід, насіння рослин, камінчиків і мушель, нанизуючи
Потім їх замінили напівкоштовні і дорогоцінні камені, а з виникненням виробництва скла – бісер. Про те, як вперше отримали бісер, розповідає легенда.
Одного разу, в дуже далекі часи, фінікійські купці везли Середземним морем вантаж видобутої в Африці природної соди. На нічліг вони зупинилися на піщаному березі і почали готувати собі їжу на багатті, яке обклали великими шматками соди. Вранці, розгрібаючи попіл, купці виявили чудовий злиток, який був твердий, як камінь, горів вогнем на сонці і був чистий і прозорий, як вода. Це було скло.
Дуже скоро з’явилися скляні намиста, різні за формою і розміром. Завдяки вдосконаленню технології виготовлення намиста з часом ставали все дрібнішими.
Дрібні круглі або злегка сплюснуті намистини з отвором для нитки почали називати бісером.
Мультимедійна презентація
– Прикраси з бісеру присутні в національних костюмах багатьох народів. Вироби з дрібних намистинок були відомі ще в Давньому Єгипті, Індії та до сьогодні прикрашають одяг народів Близького і Далекого Сходу, Африки, Індії, Американського континенту, островів Тихого океану, Європи та Азії.
У різних країнах ці вироби з бісеру називають по-різному: в Індії – хар, в Ефіопії – чале, на Кубі – каяр, в Анголі – міссанга, в Болгарії, Румунії та Молдові – гордан, згарди, в Литві – каролінес, в Узбекистані – зебігардан, у Білорусі – пляценки і горлячки, в Росії – ожерелки, ланцюжки, гайтани та… “фенечки”.
За часів Київської Русі древнім ювелірам були відомі секрети виготовлення різнобарвних емалей, які є певною категорією легкоплавкого прозорого і заглушного скла.
На території колишньої Київської держави на городищах, у курганах і похованнях археологи знаходять безліч скляних намист, браслетів, каблучок, осколків битого посуду. Залишки майстерень із зруйнованими горнами, уламками тонкостінних судин зі скла, черепками тиглів, облитих різнокольоровими розплавами, шматків емалей і кольорових смальт, знайдені при розкопках, свідчать про те, що наші предки знали і вміли виплавляти кольорове скло. Розкопки доводять, що в VIII-IX ст. майстри виготовляли намиста найрізноманітніших форм, забарвлення та художньої обробки. За кольором вони були зелені, фіолетові, жовті, сині, чорні, срібні й золоті. За формою – круглі, циліндричні, переливалися на сонці всіма кольорами веселки, видавали мелодійний дзвін при русі.
Фізкультхвилинка
Малесеньке кошенятко
(Білі вушка, сірі лапки)
Повернулось вправо-вліво,
Головою покрутило,
Пострибало, потягнулось,
За ковбаскою нагнулось
Й почало її збирать:
Раз, два, три, чотири, п’ять.
Час за парту всім сідать!
3. Демонстрування та аналіз зразка
1) Інструктаж учителя.
Мультимедійна презентація
– Розгляньте зразки виробів.
– Ланцюжок “кільця” є найпростішою технікою бісероплетіння. Візерунок цього виробу з бісеру складається з окремих, скріплених разом кілець, причому в кожного з них є спільні бісеринки із сусідніми кільцями.
Робота за підручником (с. 88-89)
– Розгляньте схему ланцюжка “кільця” на дошці. Порівняйте її з ланцюжком “хрестик”. Чим вони схожі, чим відрізняються?
– Користуючись схемою, сплетіть ланцюжок та утворіть з нього браслет або закладку.
2) Повторення правил безпеки під час роботи.
ІІІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Діти працюють під інструментальні музичні твори
IV. ВИСТАВКА ТА ОЦІНЮВАННЯ РОБІТ УЧНІВ
– Чиї прикраси вам сподобалися найбільше?
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чи сподобалося вам працювати з бісером?
– Чи продовжите ви роботу з бісером удома?