ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО
§4. Будова слова і словотвір
1. Які значущі частини слова ви знаете? Сформулюйте їхні визначення.
2. Пригадайте основні випадки чергування голосних і приголосних звуків.
3. Сформулюйте правила правопису букв на позначення голосних і приголосних у префіксах.
МОВНИИ РОЗБІР
ПОСЛІДОВНІСТЬ РОЗБОРУ СЛОВА ЗА БУДОВОЮ
1. З’ясуйте, чи слово змінне. Якщо змінне, позначте закінчення.
2. Позначте основу слова.
3. Доберіть спільнокореневі слова, позначте корінь у поданому слові.
4. Позначте префікси
Зразок усного розбору
Придніпровський.
У слові придніпровський закінчення – ий, яке вказує нате, що це прикметник чоловічого роду в називному відмінку однини. Основа слова – придніпровську до неї входять корінь – дніпр-, префікс при-, два суфікси – ов-, – ськ-.
Зразок письмового розбору
33. Спишіть речення, ставлячи слова, що в дужках, у потрібній формі. Підкресліть букви, які позначають звуки, що чергуються.
1. Парубок, постоявши біля (кінь), підійшов знову до (віз). 2. Людмилі стало до (біль) жаль хлопця. 3. У (кімнатка) було тихо й темнувато.
34. Попрацюйте в парах. Спишіть, змінивши подані слова так, щоб у них відбувалися чергування.
Котити, мести, летіти, чекати, допомогти, школа, друг, шостий, сім, вухо, горіх.
К. Крижицький. Вечір на Україні
35. І. Попрацюйте в парах. Спишіть. Доберіть до тексту заголовок. Виділені слова розберіть за будовою.
У сонячному сяйві простяглися безкраї пшениці та жита. Зелений килим починався від шляху, вигинався на пагорбах, спадав у вибалки й знову рівно слався аж до обрію. А там, у голубому мареві, мигтіли березові переліски й дубові гаї. Вийшовши з берегів, розтопленим сріблом удалечині виблискував Удай… З вишини сипав безперервну пісню жайворонок (О. Десняк).
II. Розгляньте репродукцію картини Костянтина Крижицького “Вечір на Україні”. Складіть за нею невелике усне продовження тексту.
36. Попрацюйте в парах. Від поданих іменників утворіть прикметники, використовуючи суфікси – ськ-( – зьк-, – цьк-). Поясніть правопис новоутворених слів.
Француз, козак, Золотоноша, ткач, чех, калмик, Рига, Сиваш, викладач, Волга, Запоріжжя, кріпак, турок, Дрогобич, брат.
37. Подані слова запишіть у два стовпчики: а) зі вставленою буквою с; б) зі вставленою буквою з.
..творив, ро..гін, бе..барвне, ..ховали, ро..сип, ..сипані, ..плющ, ..тьмяніле, вро..кид, ..постеріг, ро..кис, ..хвильовано, розпорядок, ..хил, ..поруджено, ..лякано, вро..тіч, ..фотографував, ..хвалили, ..чистили, ..шиєш.
Якщо ви правильно виконали завдання, з останніх букв записаних слів складеться прислів’я.
38. Попрацюйте в парах. Допишіть на початку кожного слова префікс пре – або при-.
..гіркий, ..тягнути, ..мовити, ..сісти, ..чудовий, ..спокійно, ..шкільний, ..милий, ..довго, ..робити, ..мудрість, ..морський, ..везти, ..гріти, ..кумедний.
39. І. Спишіть речення, вставляючи букви е, и, і в префіксах.
1. Пр..чудесно, пр..чудово розцвітай же, слово! (П. Тичина). 2. Пр..слухаючись до світу, їжачиха зупинилась, повела головою, а далі п..p..бігла вулицю, зашаруділа в бур’яні й п..р..бралася в наш город. 3. Ми всі пр..тихли й почули, як сумують крила вітряка. 4. Це пр..звисько пр..стало до коняки одразу. 5. Дощ пр..бив придорожній пил (Із тв. М. Стельмаха).
II. Виконай синтаксичний розбір останнього речення.