Мета: ознайомити учнів із чергуванням голосних звуків у коренях в окремих іменниках жіночого та чоловічого роду; розвивати мовлення школярів; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Перевірка домашнього завдання (вправа 157, с. 71)
– Прочитайте змінені іменники.
– Поясніть правопис закінчень іменників в орудному відмінку однини.
Пояснювальний диктант
Ой, у лузі червона калина похилилася. По дорозі в білий світ вируша поважний кіт. Зайчик сонячний іскриться
– Підкресліть іменники, що стоять у місцевому відмінку.
– У яких із них відбулося чергування?
– Чому в інших іменниках у місцевому відмінку чергування не відбулося?
– У яких іменниках відбувається чергування приголосних?
Каліграфічна хвилинка
– Доповніть прислів’я.
– Запишіть каліграфічно.
Осінь багата снопами, а зима… (пирогами).
– Виконайте звуко-буквений аналіз слова осінь.
– Поставте слово осінь у родовий відмінок однини.
– Що ви помітили?
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви ознайомитеся з чергуванням кореневих звуків [о], [е] з [і] в іменниках жіночого та чоловічого роду з основою на приголосний.
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Самостійне дослідження (вправа 158, с. 71)
– Об’єднайтеся в групи. Прочитайте подані іменники.
– Визначте у них корінь.
– За власними спостереженнями сформулюйте правило про чергуванням голосних звуків у коренях іменників жіночого і чоловічого роду в однині.
– Звірте свої висновки із правилом на с. 72.
Первинне закріплення
– Запишіть подані іменники в родовому відмінку однини.
– Поряд запишіть звуки, що чергуються.
Зразок: ніч – ночі ([і] – [о])
Сіль – …
Ніжність – …
Ячмінь – …
Сік – …
Лід – …
Вечір – ….
Вибіркове списування із завданням (вправа 159, с. 72)
(Осені – осінь, соком – сік, ворота – воріт, осінь – осені.
Золоте калини гроно Осінь Хилить на “Буквар”.)
Хвилинка-цікавинка
Коли “І” кінчає слово,
“Е” чи “О” завжди готові
“І” в основі замінити
І за нього послужити.
Порівняй: в печі, до печі,
Слово сказане до речі,
Солі, осені і кості,
Від хоробрості і злості…
Фізкультхвилинка УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ Робота за вправою 160 (с. 72)
- Ознайомлення учнів з текстом, з’ясування значення незрозумілих слів. Розвиток зв’язного мовлення. Переказ прочитаного тексту. Коментоване письмо.
Учні виписують виділені іменники, змінюють форми цих іменників таким чином, щоб у них відбулося чергування. (Ніч – ночі, зорі – зоря, дорога – доріг, зросту – зріст.)
– Прочитайте опис капітана.
– Назвіть у ньому іменники, визначте їх рід, число, відмінок (усно).
Самостійна робота
– Спишіть текст, вставляючи пропущені букви.
– Доберіть до тексту заголовок.
– Виділені слова запишіть у називному відмінку однини.
Листопад – старший син ос..ні. Чомусь він завжди приходить до нас похмурий і сумний. Може, від того, що робити йому в цю пору р..ку нічого? Блукає старий Листопад без рад..сті, веселості та бадьор..сті полями, луками, аж поки не дійде до лісу.
Робота над загадками
– Відгадайте загадки.
– Запишіть відгадки у початковій формі та в родовому відмінку однини.
- Має вуса, пишний хвіст.
І негарну звичку:
Спершу добре він поїсть,
Після вмиє личко. (Кіт)
- Листячко зелене їсть.
А пташки її куштують,
І город, і сад рятують. (Гусінь)
– Яке чергування відбулося в цих словах?
ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на уроці?
– Коли відбувається чергування голосних звуків в іменниках чоловічого і жіночого роду?
Гра “Я – тобі, ти – мені”
– Змініть форму слова таким чином, щоб відбулося чергування.
Радість, юність, повінь, річ, сіль, кінь.
– З одним зі слів складіть речення.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 161 (с. 72).