ЧАСТИНИ МОВИ
ІМЕННИК
& 15. Чергування звуків [і] з [о], [е] в іменниках жіночого та чоловічого роду
138. 1. Прочитай. Який це текст – розповідь, опис чи міркування?
Надходить осінь і приносить людям радість і легкий смуток.
Щедрі дари в осені, в різнобарвні шати одягає вона природу – і додається людям радості. А смуток торкається серця, коли прощально курличуть журавлі, ронять на землю дерева свій пишний одяг і завмирає на зиму природа.
2. Склади в зошиті таблицю: у перший стовпчик випиши виділені іменники, а в другий – звуки,
Іменники | Звуки, що чергуються |
3. Звір свої висновки з правилом.
У деяких іменниках жіночого і чоловічого роду, що в початковій формі мають нульове закінчення, зі зміною форми слова в корені відбувається чергування звуків [і] з [е] або [о]. Наприклад: лід – льоду, повінь – повені. Але: розповідь – розповіді, сніг – снігу.
139. 1. Прочитай текст. Про що в ньому розповідається? Що можна сказати про родину Юрка? А про самого Юрка?
ПЕРЕСТЕЛИМО ПОСТІЛЬ ДІДУСЕВІ
У Юрка – батько, мати й дідусь Микола.
Уранці батько
– Ходімо, Юрку, перестелимо постіль дідусеві.
Юркові дуже подобається ця робота: дідусеві м’яко буде лежати у постелі, й він усміхатиметься уві сні. Вони з матір’ю вибивають пухову подушку серед двору й знову кладуть на місце.
Одного разу Юрко з татом їздив на далекий острів, що серед Дніпра. Цілий день мандрували вони по острову, а повернулися додому аж увечері.
Повечеряли, лягли спати. Уночі підвівся Юрко з постелі, згадав, що дідусеві постіль не перестеляли і йому твердо спати.
Ледве заспокоїла мати Юрка. Наступного дня перестеляли дідусеву постіль уранці і ввечері.
За Василем Сухомлинським
2. Знайди і випиши слова, в яких відбувається (або може відбуватися) чергування звуків: 1) [і] з [е], [о]; 2) [г], [к], [х] із [з’], [ц’], [с’].
3. Знайди у тексті антоніми.
140. Пограйтеся разом!
Учні класу розподіляються на дві команди і по черзі називають слова, в яких відбувається чергування [і] з [о], [е] в коренях слів, наприклад: сіль – солі. За неправильну відповідь або її затримку нараховуються штрафні очки. Виграє та команда, яка набере менше штрафних очок.
141. 1. З поданих слів склади речення. Вкажи, які звуки чергуються в іменниках. Запиши за зразком.
1. У, ячмінь, уже, поспіло, колосся. 2. У, сріблястий, береза, листя, пахне, сік. 3. На, лід, каталися, діти.
З р а з о к.
2. Зроби звуко-буквений аналіз слова ячмінь.
3. Визнач за поданими моделями відмінок іменників жіночого роду, що в початковій формі мають нульове закінчення. Що допомогло тобі це зробити?
142. 1. Прочитай і спиши текст. Поясни поділ його на абзаци. Знайди вирази, вжиті в переносному значенні. Про яку пору року йдеться?
Яскраво жовтіли на горбі ясени і берези. Там, де панував оранжевий колір, можна було вгадати клени. Вогнем палахкотіли осики. Тихо, красиво народжувався блакитний жовтневий вечір. З’явилось безліч зір під величезним шатром темної ночі.
За Віталієм Севастьяновим
2. Підкресли слова, в яких зі зміною форми слова відбувається чергування голосних у корені.