УРОКИ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
Тема 5. ЧИТАННЯ МОВЧКИ
596
І. Прочитайте текст. Чи сподобався він вам? Чи вдалося автору показати єдність людини і природи? Поясніть свої відповіді.
ЧОРНОГУЗ
Чорногуз Халимон, як його прозвали діти, стояв у гнізді на вершечку розчепленої танкової гармати, що загрузла на Ганниній садибі. Намостивши гніздо на гарматі поблизу хати, згорілої з його старим гніздом, чорногуз розпачливо махав крилами, завмирав, стоячи на одній нозі. Вряди-годи він літав на низинку під лісом, нашвидку ковтав там кілька жабок, приносив
Потім він почав більше цікавитися навколишнім життям, зо два рази літав на житнище* на бесіду зі своїм лелечим родом. Чиєсь дурне лелеченя, яке тільки-тільки починало вчитися літати, зопалу залетіло далі, ніж йому належало, впало на стіжок сіна й товклося там до вечора, не наважуючись ще раз повірити своїм крилам. Уже перед
Але вітрець, ударивши під крила, змінив напрям льоту, і пташеня ледве не виштовхнуло самого Халимона, потрапивши на його гніздо. Халимон допровадив лелеченя до мами, летячи поруч і трохи нижче, щоб малому не було страшно.
З господаркою подвір’я Ганною в Халимона були добрі взаємини. І люди, й чорногузи знають, що вони здавна є друзями, тож ніколи ніякому хлопчакові не спаде на думку розорити гніздо на хаті чи шпурнути грудкою на чорногуза: твердо встановлено – птах той принесе у дзьобі жарину й підпалить хату. Бувало – чорногуз злітав на землю й ходив по подвір’ю, з цікавістю придивляючись, як Ганна тіпає* торішні коноплі, варить у казані кропиву або шиє в холодку.
Коли з’явилася до двору будівельна бригада, привезли лісу, викопали яму й почали місити глину, притягли очерету на дах, тесляр заходився коло вікон і дверей, – чорногуз виявив велику зацікавленість. Часто вдосвіта, коли бригади ще не було, Ганна виходила із землянки на подвір’я та й голосно казала: “Чи, може, сниться, що хата моя росте, як поливана, а насправді, як Халимонова хата, – на тічку?”. Чорногуз чув господиню й подавав голос: клац, клац, клац! “Дивись же мені, Халимоне, на той рік прилітай просто на нову хату, та й не сам, мій друже, а з Халимонихою!” (Ю. Яновський)
* Житниця – поле, на якому росло жито.
* Тіпати (коноплі) – очищати волокно конопель від дрібних колючих трісочок.
II. Виконайте завдання до тексту.
1. Визначте тему й основну думку тексту, стиль і тип мовлення.
2. Доберіть свій варіант заголовка.
3. Визначте адресата та мету висловлювання.
4. Поміркуйте, на скільки частин можна поділити цей текст. Розкажіть (одним – двома реченнями), про що йдеться в кожній з них.
5. ПОПРАЦЮЙТЕ В ПАРАХ. Поставте один одному запитання за текстом. Дайте відповідь на запитання однокласника (однокласниці).
6. Уявіть себе художником. Який малюнок ви створили б до цього тексту?
7. Розкажіть, яким ви уявляєте продовження розповіді.
III. Виконайте тестові завдання до тексту.
1. Взаємини, які склалися між твариною і людиною, були
А ворожими В напруженими
Б непростими Г добрими
2. Чорногуз намостив гніздо на вершечку танкової гармати, тому що
А там йому було зручніше і не так сумно
Б хата, на якій було його старе гніздо, згоріла
В його старе гніздо зруйнували діти
Г звідти було ближче летіти до лісу за поживою
3. Коли лелеченя випадково потрапило на гніздо Халимона, той
А нагодував малюка
Б прогнав малюка зі свого гнізда
В допровадив малюка до матері
Г покликав на допомогу дітей
4. Звертаючись до Халимона, Ганна просила птаха
А дружити з дітьми
Б принести в її нову хату щастя
В тихше клацати дзьобом і не підстрибувати в гнізді
Г прилітати на нову хату з Халимонихою
5. Коли будівельники почали зводити нову хату, чорногуз виявив
А велику зацікавленість В зневагу
Б байдужість Г щире захоплення
6. За стилем мовлення текст є
А науковим В художнім
Б офіційно-діловим Г розмовним