5 КЛАС
Тема 4. Музика та візуальні образи
Урок 18
Тема уроку. Чотиридольний розмір 4/4, сольфеджування вправи. Робота над піснею “Біла казка”. Слухання музики. Ю. Щуровський. “Після перегляду А. Куїнджі”
Мета уроку: вчити дітей сольфеджувати мелодичні вправи у чотиридольному розмірі з тактуванням; розвивати співацькі навички та ритмічний слух; виховувати інтерес до музичного мистецтва та живопису.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: музичний інструмент, магнітофон, аудіо-запис, портрет Ю. Щуровського,
Хід уроку
I. Організація класу.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування.
1) Вправа на дикцію;
2) вправа на плавне голосоведення;
3) вукоряд до мажор.
III. Сольфеджування вправи у 4-дольному розмірі.
– Погляньте, діти, на вправу. Який розмір біля скрипкового ключа? (4/4). Це чотиридольний розмір, і він означає, що у кожному такті повинно бути чотири четвертних долі: І доля завжди сильна; на III долю теж падає наголос, але слабкий. Це відносно сильна доля; II та IV – слабкі долі. Схема тактування
– Хто назве ноти вправи?
– Які тривалості нот?
– Хто може скласти другу частину вправи та закінчити її? Запишіть це у свій зошит. (Кращий варіант записуємо на дошці і сольфеджуємо в цілому).
IV. Роботу над піснею О. Янушкевича “Біла казка” продовжую, слідкую за чистотою інтонування, ланцюговим диханням, а також характером виконання пісні.
– У якому розмірі написана наша пісня?
V. Слухання музики.
– Сьогодні ми продовжимо знайомитися із творами живопису та творами композиторів, які вміють побачити і відчути красу, передаючи її музично-виражальними засобами. Український композитор Ю. Щуровський, будучи на виставці, зупинився біля картин українського художника Архипа Куїнджі. Композитору вдалося відчути найголовніші мотиви пейзажів великого художника, суть яких – у загадковості і таємничості природи. Природа… її малюють художники, про неї пишуть вірші поети. У художника є для цього колір, відтінок, лінія, пляма, композиція, у поета слова, у композитора – звуки.
– Погляньте на картину А. Куїнджі “Місячна ніч на Дніпрі” і одночасно послухайте фортепіанну п’єсу Ю. Щуровського “Після перегляду Куїнджі” і скажіть:
– Що могло так сильно вплинути на композитора під час перегляду картини?
– Якими засобами музичної виразності скористався композитор, передаючи свої враження від почутого і побаченого? (Діти діляться враженнями).
VI. Підсумок уроку.