Урок 31. Декорування виробів. “Розписний коник”
Мета: розкрити поняття про глиняну іграшку як зразок декоративно-ужиткового мистецтва; навчити виготовляти з глини іграшку, дотримуючись пропорцій; учити наносити на виріб декор; розвивати фантазію, творчу уяву.
Обладнання: глина, стеки та дощечка для ліплення, гуаш, клей ПВА.
ХІД УРОКУ
I. Організація уроку
Станьте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе,
Привітайтесь: “Добрий день!”.
II. Актуалізація
– Іграшки… Це найкраще, що є у вас, це ваші найцінніші друзі. Ви їм довіряєте свої найпотаємніші думки, живете в казковому, мрійливому дитинстві. Подивіться на свої найулюбленіші іграшки, які ви принесли сьогодні на урок. Кожна з них – найкраща, найдорожча.
– Розкажіть про те, як до вас потрапили ці іграшки.
– З якого матеріалу їх виготовлено?
– Чому саме цю іграшку ви любите найбільше?
III. Мотивація навчальної діяльності
– На сьогоднішньому уроці ми з вами навчимося виготовляти іграшки з глини. А для цього нам потрібно
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
У сиву давнину іграшки виготовляли з різних матеріалів: дерева, соломи, тканини, тіста. Особливо любили діти іграшки з глини – свистунці, ляльки, фігурки тварин. Вони з нетерпінням чекали, коли дорослі повернуться з ярмарку і привезуть їм глиняну іграшку.
У гончарів виробництво глиняної іграшки було підсобним до виготовлення посуду. Нескладні іграшки ліпили, щоб заповнити місце в горні біля великого посуду.
Кожний гончар повинен був знати способи виготовлення іграшки. Робили її з одного шматка глини. Обробляли іграшку гострою паличкою, намічаючи риси обличчя, мордочку тваринки, проробляючи округлі заглиблення очей, ніздрів, прорізуючи щілини рота.
Наносили на іграшку кольоровий декор, сушили її, а потім обпалювали.
2. Читання оповідання В. Сухомлинського “Найкращий майстер”
3. Опрацювання вірша “Найкраща іграшка” А. Костецького
– Не вгадать тобі нізащо,
Котра з іграшок – найкраща!
– Знаю! Трактор заводний,
– Зовсім ні.
– Електрична залізниця!
– Помилився.
Ну, тоді це пароплав!
– Не вгадав.
– Зрозуміло,
Це – літак!
– Знов не так.
Добре, відповідь я дам:
Та, яку зробив ти сам.
Як приємно самому що-небудь зробити! Якщо у вас умілі руки – сміло беріться до роботи.
4. Робота з підручником (с. 43)
5. Правила безпечної поведінки з ножицями
Фізкультхвилинка
Тишину зробімо, діти,
Можем з вами уявити,
Що ми іграшки малі?
Наші іграшки втомились,
Оченята в них закрились,
А тепер всі потягнулись,
Вправо, вліво оглянулись,
Ручки вгору підняли,
Ніби сонце обняли,
Опустились до землі
І сховались у траві.
Знову вправу повторіть.
Іграшки мої, не спіть.
Ручки знову простягніть,
Пальчики в кулак зігніть,
Тепер ними потрясли.
Раз, два, три,
Раз, два, три.
Вправу зробимо для ніжок,
Підуть ніжки без доріжок,
Високо їх піднімайте,
Ямку краще обминайте.
Перескочим через рів.
Все це робимо без слів:
Язичок відпочиває,
Слова він не промовляє.
Сіли дружно за столи.
Іграшки чи учні ви?
О. Придаток
V. Демонстрування та аналіз зразка
Пояснення послідовності виконання роботи
VI. Практична робота за посібником “А. В. Бровченко. Альбом з трудового навчання. 4 клас” (с. 55)
Учні виконують роботу за інструктивною карткою альбому самостійно. Учитель за потреби надає допомогу.
VII. Підсумок уроку
– Що на уроці вам сподобалось?
– Що ви виготовляли?
– Чия робота сподобалася найбільше?
1. Виставка та оцінювання робіт учнів
2. Прибирання робочого місця
Додаток
Оповідання В. Сухомлинського “Найкращий майстер”
В одному селі засперечалися люди, хто з них найкращий майстер. Ото стали вони зносити на показ, що кожен з них умів робити. Розклали посеред майдану вишиті сорочки і рушники, барвисті хустки і свитки, коси і глечики, чоботи і скрині…
Тільки одна жінка – вона була між ними найбідніша – не принесла нічого. Привела свого синочка. А в нього в руках – саморобний дерев’яний півник. Та неабиякий, а незвичайний.
– Це мене моя мама майструвати навчила, – з погордою сказав хлопчик.
Приклав він півника до вуст – і той засвистів на всі голоси. Ще й крильцями замахав. Тут люди і показали на бідну жінку:
– Найкращий майстер той, хто вміє навчити.