Урок 62. ЕКСКУРСІЯ. ПРИСТОСОВАНІСТЬ РОСЛИН І ТВАРИН ДО СПІЛЬНОГО ЖИТТЯ В ПРИРОДНОМУ УГРУПОВАННІ
Природа – вічне джерело людської творчості, людського мислення.
М. Рильський
Мета уроку: навчити учнів виявляти пристосованість рослин і тварин до співіснування у природних угрупованнях. Розвивати вміння спостерігати, аналізувати. Виховувати любов до природи рідного краю.
Обладнання і матеріали: фотоапарат, альбоми для малювання, олівці, ручки, визначники тварин та рослин, ватмани.
ХІД ЕКСКУРСІЇ
1. Організація учнів.
2.
3. Проведення інструктажу “Поведінка під час екскурсій” та повторення “Правил поведінки в природі”.
4. Коротка характеристика екосистеми, до якої проводиться екскурсія.
5. Екологічна характеристика рослин (весняні, літні, осінні; світлолюбні, тіньолюбні, тіньовитривалі; вологолюбні, посухостійкі, теплолюбні, холодостійкі; життєві форми тощо).
6. Екологічна характеристика тварин (денні, нічні; теплолюбні, холодостійкі; вологолюбні, посухостійкі; дереволази, грунтові, наземно-повітряні тощо).
7. Формування груп. Розташування груп учнів
8. Завдання для всіх груп: дослідити пристосованість рослин і тварин в угрупованні, знайти трофічні (харчові) та топічні (просторові) зв’язки між ними:
Знайдіть зв’язки між рослинами і тваринами у даному угрупованні. Замалюйте схематично трофічні сітки екосистеми;
Складіть ланцюги живлення в дослідженому природному угрупованні.
9. Звіти груп – презентація малюнків на ватманах.
Домашнє завдання.
Оформити звіт про екскурсію. Повторити вивчене з теми “Організми і середовище існування”.