РОЗДІЛ 2 МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО В НАШОМУ ЖИТТІ
Тема 28 – 29 ЕЛЕКТРОННА МУЗИКА
І
Сьогодні, поряд із народною і класичною музикою, найчастіше у програмах радіо і телебачення, у кінофільмах і комп’ютерних іграх лунає сучасна музика у виконанні на електронних інструментах – електрогітарах, синтезаторах тощо. І це не дивно, адже в епоху розвитку електротехнологій змінюється палітра музичного мистецтва. З появою електронноакустичної апаратури виникають нові можливості для композиторів і виконавців. Зароджується новин напрям мистецтва
Електронна музика – музика, створена з використанням електронних музичних Інструментів і технологій (часто за допомогою спеціальних комп’ютерних програм)
У 1948 р. французький інженер-акустик П’єр Шеффер створював чимало шумових дослідів. Саме вони згодом стали основою конкретної музики, яка в подальшому вплинула па розвиток електронної музики. Конкретна музика – це сукупність викривлених (перекручених) природних шумів, для якої характерна відсутність мелодії. Ідеться про такі шуми як плескіт морських хвиль, шелестіння листя, спів пташок, завивання вітру,
Конкретна музика різнобічно вплинула па формування великої кількості стилів електронної музики, однак найвизначніше її досягнення полягає в тому, що вона є “пращуром” академічної електронної музики. Зважаючи на складність роботи з обладнанням того часу, електронна музика не отримала в даний період широкого поширення. Однак у 90-х pp. відбулося повторне відродження електронної музики. Для її виконання використовували вже електромеханічні музичні інструменти, наприклад електрогітари, синтезатори й комп’ютери. Усі ці інструменти стали доступні не лише професійним студіям звукозапису, а й широкому загалу. Тому електронна музика, яка раніше розвивалася переважно композиторами академічного напряму, стала частиною поп-культури. В електронній музиці особливу роль відіграють темброві і фактурні барви, колористичні ефекти, які виникають завдяки експериментуванню з різними звучаннями.
Легендою музичної електроніки, піонером і лідером електронної музики вважається Карлхайнц Штокхаузен, автор понад трьохсот творів у цій галузі.
ПОРТРЕТ МИТЦЯ
Карлхайнц Штокхаузен (1928- 2007) – німецький композитор, засновник музичної електроніки. Народився в селищі поблизу Кельна, в родині вчителя. У підлітковому віці залишився сиротою і заробляв на життя на фабриці, у військовому лазареті, охоронцем автостоянок тощо Долаючи життєві труднощі, завершив з відзнакою Вищу музичну школу в Кельні, навчався в Парижі у композитора О. Мессіана У різні роки очолював студію електронної музики, був звукорежисером, виступав як диригент і піаніст. Незвичні експерименти зі звуком, міксування відомих тембрів із “живою” електронікою часто не знаходили розуміння у сучасників і музику композитора за його життя різко критикували.
Окрім електронної музики Штокхаузен писав й інші твори. Зокрема, його грандіозну театралізовану композицію “Світло. Сім днів тижня”, що складається з семи масштабних опер, виконували в італійському театрі “Ла Скала”.
Я у світі музики: сприймаю, розумію
Карл Штокхаузен, цикл “Звук. 24 години дня. 13. Космічні пульси”.
Які почуття викликає електронна музика? Чим вона вражає слухачів? Чому, на вашу думку, К. Штокхаузен назвав свою композицію “космічною”?
МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП
Російський інженер Лев Сергійович Термен передбачав появу сучасного синтезатора і звучання електронної музики. У 1920 р. він винайшов терменвокс – електромузичний інструмент, на якому звук витягується шляхом переміщення рук виконавця в електромагнітному полі поблизу металевої антени.
Терменвокс може звучати як скрипка, віолончель, флейта. Інструмент призначений для виконання будь-яких (класичних, естрадних, джазову”) музичних творів, а також для створення різних звукових ефектів (спів птахів, свист та ін.). Застосовують його під час озвучування кінофільмів, в театральних постановках, циркових програмах Л. Тормен вважав, що самий вдалий твір для демонстрації можливостей терменвоксу – “Вокаліз” С. Рахманінова.
Я у світі музики: співаю, відчуваю
ШКОЛЯРОЧКА
Вірші Л. Листопад Музика В. Завального
1. Задачка не проста –
Шукати колоски.
Нема в мішку кота,
А є шкільні казки.
Приспів:
Роса-русалочка,
Збуди Івасика.
А Я – школярочка,
І граю в класики.
2. Без коника скачу.
І креслю невпопад.
Від сміху до плачу –
Одненький зорепад.
Приспів.
3. Уздовж і впоперек,
Окремо і гуртом.
У пахощах смерек
Проснувся віщий гном.
Приспів.
Я у світі музики: досліджую, дію
1. Розкажіть, що нового ви дізналися про електронну музику.
2. Які ви знаете електронні музичні інструменти? На якому з них бажаєте навчитися грати?
3. Підготуйте комп’ютерну презентацію про один з електронних інструментів з використанням запису його звучання.
Бібліотека:
– Макаревича Вначале был звук. – М.: Эксмо, 2010. – 256с.
– Туп Д. Океан звуку. – ACT, Компанія Адаптек, 2007.
– Янбеков Р. Записная книжка барабанщика. – М.: Феникс. 2012.
Фільмотека:
– Х/ф “Легенда про піаніста” (реж. Джузеппе Торнаторе, 1998 р.)
– Х/ф “Ференц Ліст” (реж. Мартон Келети, 1970 р.)
– Х/ф “Хористи” (реж. Христо Баратьє, 2004 р.)
Медіатека:
– Карл Штокхаузен, цикл “Звук. 24 години дня. 13. Космічні пульси*
ІІ
Електронна музика не має меж, її звуки народжуються на всіх континентах. Чимало нових стилей і течій з’явилися на батьківщині надсучасних технологій – в Японії. Легендою японської електронної музики вважають композитора й виконавця Ісао Томіта, який створює на синтезаторі електронні композиції для театру, кіно і телебачення. З цією метою він заснував електронну музичну студію, до він записує електронні аранжування класичної музики, зокрема “Танок сніжинок” Клода Дебюссі, “Картинки з виставки” Модеста Мусоргського. Його інтерпретації знайомих мелодій вражають неперевершеним, абсолютно новим звучанням.
В одному з інтерв’ю митець зазначив: “Раніше музикант міг оперувати тільки звуками існуючих інструментів. Однак композитор не міг створювати звуки сам. Але синтезатор пропонує нам таку саму палітру звуків, як і палітра фарб у художника. А звуки синтезатора неможливо уявити заздалегідь. І в цьому – морс можливостей. Візьмемо для прикладу картини Сальвадора Далі. Іноді в них поєднуються реалістичні і фантастичні образи. Так само в електронній музиці”.
Ісао Томіта за пультом аранжувальника
Синтезатор – електронний музичний інструмент, який синтезує звуки за допомогою генераторів звукових хвиль.
Інструмент мас кілька різновидів: цифрові, віртуальні, аналогові. Синтезатору вигляді корпусу з клавіатурою називається клавішним синтезатором.
Я у світі музики: сприймаю, розумію
Клод Дебюссі, “Місячно світло” (для фортепіано з відеорядом картин Клода Моне та в електронній обробці Ісао Томіта).
Які відчуття викликає електронна музика? Схарактеризуйте її особливості. Які засоби виразності переважають?
Порівняйте фортепіанну і електронну версії музики К. Дебюссі: чим вони відрізняються? Доберіть репродукції пейзажів відомих художників, які відповідають характеру музики. Вигадайте їм назви.
Живопис Клода Моне
Серед українських музикантів, які створюють електронну музику поряд із академічними жанрами, вирізняється молодий композитор Алла Загайкевич. Вона успішно опанувала сучасні технології звукоутворення. У своїх оригінальних творах вона поєднує комп’ютерні засоби із звучанням традиційних інструментів. За саундтрек до кінофільму “Мамай” Л. Загайкевич була нагороджена Національною премією ім. О. Довженка.
Пригадайте, що таке саундтрек.
Я у світі музики: сприймаю, розумію
Алла Загайкович, саундтрек до кінофільму “Мамай”.
Різновид цифрових інструментів – домашній синтезатор – призначений для аматорського музикування і доступний навіть дитині. Залежно від кількості регістрів він імітує тембри багатьох інструментів, здатний варіювати різні оркестрові звучання, здатен автоматично виконувати інструментальний супровід до мелодії. На такому синтезаторі можна співати караоке. Натискуючи спеціальні кнопки під час руху від нижніх клавіш до верхніх, музикант-виконавець може змінювати томбр, наприклад, від віолончелі до флейти, а також додавати за бажанням ритм ударних – барабанів чи литавр.
Я у світі музики: досліджую, дію
1. Опишіть можливості синтезатора як музичного інструменту нового покоління.
2. У вільний час ознайомтесь з музикою Алли Загайкевич. За можливості перегляньте фільм “Мамай” (реж. О. Санін, 2002 p.).
3. Самостійно віднайдіть електронні обробки класичної музики. Обміняйтеся записами з однокласниками. Поміркуйте, в оформленні яких музичних шкільних заходів їх можна застосувати.
Бібліотека:
– Шпак В., Щуплов А. Кумири західної рок та пoп музики. – “Віват”, “Резонанс”, 1994, – 500.
– Хоуген П. Повний путівник по музиці. – Локид, 1997,- 188 с.
Фільмотека:
– Х/ф “Мамай” (реж. О. Самім, 2003 р.)
– Х/ф “Август Раш” (реж. К. Шерідан, 2007 р.)
– Х/ф “Суперзірка” (реж. Ш. Мак Намара, 2004 р.)
Медіатека
– Клод Дебюссі “Місячне світло” (для фортепіано та в електронній обробці Ісао Томіта).