ІМЕННИК
Іменники-синоніми, іменники-антоніми, багатозначність іменників
101. Прочитайте іменники.
Добро, війна, радість, мир, герой, бруд, шум, тиша, крик, потворність, мовчання, чистота, купівля, продаж, краса, боягуз, зло, сум.
– Доберіть антоніми до виділених іменників. Запишіть парами. Назвіть іменники-назви конкретних предметів.
102. Прочитайте іменники.
Бажання, базіка, квартира, колір, маля, мир.
– Доберіть до них синоніми з довідки.
Довідка: пустомеля, хотіння, помешкання, барва, забаганка, пустодзвін, немовля,
Іменники-синоніми об’єднуються в синонімічні ряди. Вони дають можливість уникати повторів у текстах, чітко виражати думку.
Наприклад: багаж – вантаж, речі; відомий – видатний, славетний, славнозвісний.
103. Прочитайте текст.
У Києві є Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді. Його ще називають станцією юних натуралістів. Юні натуралісти (юннати) – це дослідники природи. У цьому центрі працює багато гуртків. Тут є великий музей. В одному із залів музею ми побачили нові експонати: лайку, котика, рись і піщаника.
Екскурсовод нам пояснила, що лайка – це порода собак, котик – морська тварина, рись – хижа тварина, а піщаник – це маленький ховрашок.
– Доберіть до виділених слів слова з переносним значенням із довідки. Запишіть за зразком.
Довідка: біг коня, гірська порода, сварка, маленький кіт.
Зразок
Стан – машина для прокату сталі; стан – фігура, постава людини.
– Складіть і запишіть речення зі словом у рамці.
104. Прочитайте прислів’я.
Хто що заслужив: одному – Шана, іншому – зневага. Правда Кривду переважить. Згода будує, а незгода руйнує.
– Спишіть прислів’я. Підкресліть іменники-антоніми.
– Доберіть до підкреслених іменників синоніми, користуючись словником синонімів. Запишіть.