РОЗДІЛ 3 ОСНОВИ ТЕХНІКИ, ТЕХНОЛОГІЙ І ПРОЕКТУВАННЯ
§26. ІНФОРМАЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА. ПОШУК ІНФОРМАЦІЇ
Опорні поняття: інформаційні джерела; інформація – образно-знакова, сигнальна, усна, письмова; пошук інформації.
У процесі створення нових об’єктів фахівці використовують інформаційні джерела.
Інформаційні джерела – це засоби, предмети, механізми, які несуть інформацію про властивості, характерні ознаки, функції та призначення будь-якого об’єкта. Інформацію (від лат. informatio – повідомляти) визначають як будь-яке повідомлення
За формою подання інформацію поділяють на образно-знакову і сигнальну.
Інформація може передаватися або зберігатися в усній та письмовій формах.
У навчальному процесі ми найчастіше користуємося письмовою бібліографічною інформацією, яка міститься в різноманітних інформаційних джерелах – книжках, . журналах, газетах тощо.
Книжка (підручник, посібник, робочий зошит, енциклопедія, словник, каталог) – це твір друку чи рукопис, оформлений у вигляді скріплених аркушів письмового паперу, на яких відтворено текст або графічні зображення.
Книги – морська глибина:
Хто
Той, хоч і труду мав досить
Дивнії перли виносить.
І. Франко
Журнал – періодичне друковане видання у вигляді книжки. Це також може бути книжка чи зошит для систематичних записів про що-небудь, або книжка для обліку відвідування й успішності учнів тощо.
Газета – періодичне (часто щоденне) друковане видання, яке містить різноманітні матеріали про поточні події суспільно-політичного, економічного й культурного життя.
Стаття – науковий або публіцистичний твір невеликого розміру, що міститься у збірнику наукових статей, газеті, журналі.
У сучасному високотехнологічному просторі надзвичайно поширеними стали комп’ютерні інформаційні джерела, до яких належать жорсткі диски, Всесвітня інформаційна мережа Інтернет тощо.
Окрім перелічених інформаційних джерел, існують ще й спеціалізовані видання про техніку й технологію. Наприклад, у процесі створення нових моделей одягу фахівці використовують спеціалізовані видання – журнали мод, каталоги, альбоми з моделями швейних та вишитих виробів. Спеціалізовані джерела також містять технологічні й інструкційні карти, де вказано послідовність виготовлення виробів в ілюстраціях, фотографіях, малюнках, схемах тощо.
Під час роботи над проектом важливо знати, де шукати потрібну інформацію. У зв’язку із цим розрізняють такі найбільш поширені шляхи пошуку інформації:
– вивчення бібліотечного каталогу;
– пошук відповідних сайтів у мережі Інтернет;
– довідковий апарат енциклопедій.
Серед багатьох шляхів пошуку інформації існує ще й комунікативний – це можливість отримати необхідну консультацію вчителя, фахівця тієї галузі, яка є близькою до теми проекту.
1. Що таке інформаційні джерела?
2. Як класифікують інформацію за формою подання?
3. Назви інформаційні джерела, якими ти користуєшся, виконуючи домашнє завдання.
4. Назви найпоширеніші шляхи пошуку інформації.
Скарбничка мудрості
“З глибин моря дістають перлини, а з глибин книжок – знання”.
Завдання для самоперевірки до розділу ІІІ
Вибери правильну відповідь
1. Укажи, яке із перелічених з’єднань належить до нероз’ємних:
А) різьбове;
Б) зварне;
В) шпонкове;г) шліцьове.
2. Назви пристрій, за допомогою якого приводяться в рух усі механізми машини:
А) з’єднання;
Б) привод;
В) машина;
Г) човниковий механізм.
3. Укажи, яке твердження правильне:
Книжка – це…
А) твір друку чи рукопис, оформлений у вигляді скріплених аркушів письмового паперу, на яких відтворено текст або графічні зображення;
Б) періодичне (часто щоденне) друковане видання, яке містить різноманітні матеріали про поточні події суспільно-політичного, економічного й культурного життя.
Встав пропущені слова
4. Основне призначення машин – повна або часткова заміна____________праці з метою підвищення її продуктивності.
5. Для передачі руху між паралельними валами застосовують________ передачу.
6. На універсальних машинах можна виконувати_________________операцій, на спеціальних – лише ____________.
7. Метод__________________дає змогу створювати нові об’єкти шляхом зв’язування або поєднання окремих рис, властивостей, частин уже існуючих об’єктів.
*Усі завдання виконувати в зошиті. У підручнику не писати!
Вибери дві правильні відповіді
8. Укажи, які з перелічених машин належать до транспортуючих:
А) автомобілі;
Б) конвеєри;
В) літаки;
Г) трактори;
Г) ескалатори.
9. Укажи, які із зображених з’єднань належать до роз’ємних:
12. Установи відповідність між назвою механізму та його призначенням, заповни таблицю: а) рейковий механізм; болтове заклепкове гвинтове зварне
10. Укажи, якою буває інформація за формою подання:
А) образно-знакова; б) усна;
В) письмова; г) сигнальна.
Установи відповідність
11. Установи відповідність між назвами машин і їх призначенням та заповни таблицю:
А) машини змінюють форму, властивості й положення предметів;
Б) машини слугують для виконання технологічних операцій;
В) машини призначені для перетворення енергії.
1) енергетичні машини;
2) робочі машини;
3) технологічні машини.
Б) кривошипно-шатунний механізм;
В) гвинтовий механізм.
1) змінює обертальний рух гвинта на поступальний рух гайки, і навпаки;
2) перетворює обертальний рух колеса на поступальний рух рейки, і навпаки;
3) перетворює зворотно-поступальний рух на обертальний, і навпаки.
13. Установи відповідність між бібліографічними видами інформації:
А) газета;
Б) журнал;
В) стаття.
1) науковий або публіцистичний твір невеликого розміру, який може міститися в збірнику, газеті або журналі;
2) періодичне друковане видання у вигляді книжки;
3) періодичне (часто щоденне) друковане видання, яке містить різноманітні матеріали про поточні події суспільно-політичного, економічного й культурного життя.
Обгрунтуй відповідь
14. 3 якою метою використовують графічні зображення та умовні позначення механізмів і деталей?
15. Чому побутові швейні машини бувають універсальними, а промислові – спеціальними?
16. Тобі потрібно виготовити сумочку для мобільного телефону. Які інформаційні джерела ти будеш використовувати для створення проекту?