І СЕМЕСТР
Тема 3. ПРИРОДНІ ДЖЕРЕЛА ВУГЛЕВОДНІВ ТА ЇХ ПЕРЕРОБКА
Урок 25
Тема уроку. Кам’яне вугілля, продукти коксування кам’яного вугілля, їх використання
Цілі уроку: з’ясувати роль кам’яного вугілля як джерела різних хімічних речовин; ознайомити учнів з головними принципами процесу коксування кам’яного вугілля; показати розмаїтість використання продуктів коксування; ознайомити учнів із проблемами забруднення навколишнього середовища продуктами переробки нафти, вугілля й природного газу; поглибити
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Форми роботи: евристична бесіда, навчальна лекція, лабораторна робота.
Лабораторний дослід 1. Ознайомлення зі зразками продуктів коксування кам’яного вугілля (колекція).
Обладнання: таблиця “Склад кам’яного вугілля і продукти його переробки”.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань.
Мотивація навчальної діяльності
1.
2. Подумайте, які речовини входять до складу кам’яного вугілля різних родовищ.
3. Назвіть відомі вам галузі використання вугілля і продуктів його переробки.
III. Вивчення нового матеріалу
ПРОДУКТИ КОКСУВАННЯ КАМ’ЯНОГО ВУГІЛЛЯ
Вступне слово вчителя
Вугілля – тверда горюча корисна копалина органічного походження. Вугілля дешевше від нафти й більш рівномірно поширене в земній корі. його природні запаси набагато перевищують запаси нафти.
Види вугілля: антрацит, кам’яне вугілля, буре вугілля.
Переробка вугілля – суха перегонка, полягає в його хімічному розкладанні без доступу повітря. Розрізняють два види сухої перегонки: напівкоксування (500-550 °С) і коксування – промисловий метод переробки кам’яних вугіль, що полягає в нагріванні їх без доступу повітря до 900-1050 °С.
1. Коксовий газ використовується як паливо й хімічна сировина. Які синтези на його базі ви можете запропонувати?
2. Чому переробка вугілля називається “сухою перегонкою”?
3. Джерелом яких вуглеводнів є кам’яновугільна смола?
Фракція | Температура кипіння, °С | Склад фракції |
Легка олія | До 160 | Бензен, толуен, ксилол |
Карболова олія | 160-230 | Ароматичні вуглеводні, фенол, крезол, гомологи бензену |
Креозотова олія | 230-270 | Нафталін, нітрогеновмісні сполуки, феноли |
Антраценова олія | 270-350 | Антрацен, високомолекулярні поліядерні ароматичні вуглеводні |
Пек (залишок перегонки) | Понад 350 | Виробництво толю, асфальту |
Лабораторний дослід 1. Ознайомлення зі зразками продуктів коксування вугілля і різних видів палива
Розглядаємо колекцію, записуємо головні продукти коксування кам’яного вугілля, їх використання.
IV. Підбиття підсумків уроку
Завершальне слово вчителя.
1) Які речовини входять до складу кам’яновугільної смоли? Запишіть структурні формули відомих вам речовин.
2) Обчисліть кількість теплоти, що виділиться внаслідок спалювання 1 т вугілля одного з родовищ, що містить 87 % Карбону, якщо? H0 = -402 кДж/моль.
3) Обчисліть, яку масу коксу, що містить 84 % Карбону, необхідно використати для відновлення 300 кг залізної руди, яка містить 75 % ферум(ІІІ) оксиду, якщо втрати у виробництві становлять 15 %.
V. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.
Творче завдання: підготувати повідомлення “Охорона навколишнього середовища в процесі переробки й використання вуглеводневої сировини”, презентації з питань охорони навколишнього середовища, раціонального використання природних ресурсів, використання альтернативних видів палива.