ССАВЦІ
У цій темі школярі ознайомлюються із загальною характеристикою класу Ссавці, особливостями життєдіяльності ссавців, їхньою різноманітністю, роллю в екосистемах, значенням для людини, необхідністю їхньої охорони. Довідаються про таку галузь господарства, як тваринництво.
УРОК № 50
Тема. Клас Ссавці. Особливості будови.
Мета: Ознайомити учнів із загальною характеристикою класу Ссавці.
Обладнання й матеріали: Підручник [1], зошит [3], фотографії, малюнки, плакати, схеми, що дозволяють ілюструвати
Базові поняття й терміни: клас Ссавці, особливості будови.
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Обговорення питання
Які особливості будови ссавців визначили їх назву?
Розповідь учителя з елементами бесіди
1. Загальна характеристика класу Ссавці
Ссавці – це високоорганізований клас хордових тварин, що нараховує понад 4,5 тисяч видів. Його представники заселили всі середовища існування, включаючи поверхню
Характерними рисами організації ссавців є такі риси:
1. Тіло поділене на голову, шию, тулуб, парні передні й задні кінцівки, хвіст. Кінцівки розташовані під тулубом, завдяки чому він піднятий над землею, що дає можливість тваринам пересуватися з великою швидкістю.
2. Шкіра відносно товста, міцна й еластична, вкрита волосяним покривом, добре утримуючим утворюване організмом тепло. У шкірі розташовані сальні, потові, молочні й пахучі залози.
3. Мозковий відділ черепа крупніший, ніж у плазунів. Хребет складається з п’яти відділів. У шийному відділі завжди сім хребців.
4. Мускулатура представлена складною системою диференційованих м’язі”. Є грудочеревна м’язова перегородка – діафрагма. Розвинена підшкірна мускулатура забезпечує зміну положення волосяного покриву, а також різноманітну міміку обличчя. Види пересування різноманітні: ходьба, біг, лазіння, стрибки, плавання, політ.
5. Травна система сильно диференційована. Слина містить травні ферменти. Зуби на щелепних костях сидять у лунках і за будовою й призначенням поділяються на різці, ікла й корінні. У травоїдних тварин значно розвинена сліпа кишка. У більшості з них клоака відсутня.
6. Серце чотирикамерне, як і у птахів. Є ліва дуга аорти. Всі органи й тканини тіла забезпечуються чистою артеріальною кров’ю. Сильно розвинена губчата речовина кісток, червоний кістковий мозок яких є кровотворним органом.
7. Органи дихання – легені – мають більшу дихальну поверхню за рахунок альвеолярної будови. У дихальних рухах, крім міжреберних м’язів, бере участь і діафрагма. Інтенсивність процесів життєдіяльності висока, виробляється багато тепла, тому ссавці – теплокровні (гомойотермні) тварини (як і птахи).
8. Органи виділення – тазові нирки. Сеча виводиться сечівником назовні.
9. Головний мозок, як і у всіх хребетних тварин, складається з п’яти відділів. Особливо великі розміри великих півкуль переднього мозку, вкритих корою (у багатьох видів звивистою), і мозочка. Кора стає вищим відділом центральної нервової системи, що координує роботу інших від ділів мозку й усього організму. Форми поведінки складні.
10. Органи нюху, слуху, зору, смаку, дотику мають більшу розв’язну здатність, що дозволяє тваринам легко орієнтуватися в середовищі ієну вання.
11. Ссавці – роздільностатеві тварини із внутрішнім заплідненням.
2. Особливості будови ссавців
Характерні ознаки цих тварин – волосяний (шерстяний) покрив і молочні залози, що служать для вигодовування потомства. Чотири кінцівки по-різному спеціалізовані залежно від виконуваної ними функції. У більшості видів наявні вушні раковини й диференційовані на кілька груп зуби. Органами дихання служать тільки легені, вентиляції яких сприяє діафрагма (м’язова перегородка між грудною й черевною порожнинами). Всі види – теплокровні. Серце – чотирикамерне; у дорослому організмі зберігається тільки ліва дуга аорти. Черепних нервів 12 пар. Запліднення внутрішнє, за допомогою копулятивного органа (пеніса). Зародкові оболонки характерні для амніот, а жовтковий мішок, як правило, рудиментарний, тому що переважна більшість видів (крім однопрохідних – качкодзьоба, єхидни й проєхидни) живородні. Ссавці сильно відрізняються за розмірами: від землерийок масою 1,5 г, до китів довжиною понад 30 м і вагою до 120 т. У ссавців є чотирикамерне серце. Воно складається із правого й лівого шлуночків, а також правого й лівого передсердь. Камери серця сполучаються між собою і з магістральними судинами за допомогою клапанів. Серце забезпечує постачання тканин тіла киснем і поживними речовинами, звільняючи їх від продуктів розпаду.
Нирки у ссавців мають бобовидну форму й розташовуються в поперековому відділі, під хребтом. У нирках, у результаті фільтрації крові, утворюється сеча, потім вона стікає по сечоводах у сечовий міхур. З нього сеча по сечівнику виходить назовні.
У ссавців особливо розвинені передній мозок і його кора. Кора утворена декількома шарами тіл нервових клітин і покриває весь передній мозок. Вона утворює складки й звивини із глибокими борознами у більшості видів ссавців. Чим більше складок і звивин, тим складніша й різноманітніша поведінка тварини. Також у ссавців добре розвинена периферична нервова система, що забезпечує їм найвищу швидкість рефлексів.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Робота з підручником
Школярі працюють із малюнками на с. 218, 219, ознайомлюючись із особливостями будови ссавців. Потім вони читають текст на с. 218-220.
Перевірити свої знання учні можуть, відповівши на запитання 1-З на с. 220.
Робота із зошитом
Виконати завдання в зошиті [3, с. 74-75].
V. Самостійна робота учнів
Учні ознайомлюються з рубрикою “Запам’ятайте найважливіше” на с. 220, при необхідності записують висновки в зошит.
VI. Підсумки уроку
Школярі самостійно підбивають підсумок уроку, звертаючи увагу на ті нові знання, яких вони набули в процесі цього уроку.
VII. Домашнє завдання
У підручнику [1] прочитати § 48, відповісти на запитання 4-7 після параграфа на с. 220.
У зошиті [3, с.:74-75] виконати завдання.