УРОК 27
Тема. Колективна творча робота: конструювання транспортних засобів
Мета: вдосконалювати вміння та навички роботи з технічним конструктором; розвивати технічне мислення, уяву, уміння вносити зміни у технічні умови конструкцій; виховувати працьовитість, взаємодопомогу, уміння працювати у групах.
Обладнання: технічний конструктор, зразок моделі.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1. Привітання.
2. Перевірка готовності до уроку.
3. Упорядкування робочого місця.
ІІ. Новий матеріал
1. Оголошення
– Сьогодні на уроці ми будемо розмовляти про машини, які потрібні людині. Вони допомагають сіяти, орати, будувати, пекти тощо.
2. Вступна бесіда.
– Як же називаються такі машини?
– Відгадайте загадки.
– Має пащу, зуби грізні,
Землю риє звір залізний. (Екскаватор)
– Влітку – землю, взимку – сніг
Відгорта без рук, без ніг. (Бульдозер)
– Дім залізною рукою
Збудував для нас з тобою. (Підйомний кран)
– Їде він у поле,
Там землю оре з усієї сили,
Щоб земля родила. (Трактор)
– Для збирання урожаю
Я на поле виїжджаю,
І за
Я працюю там один. (Комбайн)
– Глянь, важкий залізний вал
Нам асфальт попрасував. (Каток)
– Дощик ллється не з хмарини,
А з-під носа у машини. (Поливальна машина)
– Так, усі ці машини допомагають людині в роботі і в житті.
Перші спроби створити моторні приладдя для перевезення вантажів відбулися наприкінці ХІХ сторіччя. У 1885 році в Німеччині Дайлер створив мотоцикл. Він був дерев’яним, працював на гасі і розвивав швидкість до 1,5 км/год. У 1886 році Дайлер разом із Бенцем створили перший автомобіль у Німеччині.
Сьогодні неможливо уявити собі наше життя без машин. Машини кладуть асфальт, допомагають будувати будинки, піднімаючи будівельні матеріали на декілька поверхів угору. Машини миють і підмітають вулиці. Яскраво-червоні машини з насосами, з драбиною та вогнегасником швидко доставляють пожежну команду до місця пожежі. Автомобілі “Швидкої допомоги” рятують людей, яким негайно потрібен лікар. Як багато різних і потрібних машин ми зустрічаємо на наших вулицях і дорогах!
Сьогодні ми разом спробуємо зробити підйомний кран.
Крани – це універсальні вантажопідйомні машини, які знаходять широке застосування у будівництві, в морських та річних портах, на залізниці, в цехах заводів тощо. Вони мають гусеничний та колісний хід.
ІІІ. Демонстрація та аналіз зразка
1. Інструктаж учителя.
Діти розглядають зразок моделі і відповідають на питання.
– Скільки блочних коліс є в моделі?
– Із чого зроблений трос?
– Як його кріпити так, щоб гак був рухливим?
– Як кріпити лебідку?
– Як розподілити роботу в групі з п’яти чоловік?
Підйомний кран
2. Завдання (у групі із 5 осіб).
– Складіть план роботи.
– Розподіліть роботу поміж собою.
– Зберіть модель із деталей конструктора.
– Перевірте модель в дії.
– Дізнайтеся, який вантаж можна підняти за її допомогою.
IV. Фізкультхвилинка
Ми з вами трішки потрудились,
І, мабуть, ви уже втомились.
Тепер настав час відпочинку,
Ми проведем фізкультхвилинку.
Нумо, діти, раз, два, три,
Вліво, вправо поверни.
А як скажем: скок, скок, скок –
Відгадай, чий голосок?
V. Практична робота учнів
Учитель надає допомогу учням, які працюють у групах. Діти обирають бригадира, який керує роботою усіх членів команди.
VІ. Виставка та оцінювання робіт
1. Аналіз робіт.
– Яка група виконала роботу скоріше?
– Хто вніс зміни у модель крана?
– Хто припустився помилок?
– Чий кран вам сподобався найбільше?
2. Оцінювання.
VІІ. Підсумок уроку
– Чого навчилися на уроці?
– Коли і в якій країні був створений перший автомобіль?
– Як допомагають машини у нашому житті?