УРОК 1. Конструювання рухомих моделей із картону та паперу. Рухома іграшка “Совеня”
Мета: ознайомити учнів з поняттям “ігровий дизайн”; навчити виготовляти рухому іграшку; удосконалювати навички роботи із шаблоном; навчити користуватися ножицями та шилом; розвивати уяву, творчість, естетичні смаки; виховувати любов до тварин.
Обладнання: ножиці, шило, картон, дріт, гудзики, нитки, клей, пензлик.
ХІД УРОКУ
І. Організація уроку
Добрий день, шановні друзі!
Знову дзвоник нас зібрав,
Влітку в полі, в саду, в лузі
Було
Але вересень шумливий
В школу двері нам відкрив.
Ось побачиш, скільки зможеш
Ти здійснити справжніх див.
О. Придаток
II. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок
1. Гра “Впізнай”
– Протягом року ваші вмілі пальчики будуть творити чудеса. Ви станете майстрами зі званням “Чарівник”. Мої вмілі майстри-чарівники, запрошую вас до гри “Впізнай”. Спробуйте за ознаками впізнати, про кого йтиметься. Отже, слухаймо повідомлення:
Крок 1. Ці птахи гніздяться в лісі.
Крок 2. Самка починає висиджування, щойно відкладе перше
Крок 3. Дитинчата народжуються безпомічними, із закритими м’яким пушком очима і вухами.
Крок 4.
Відкриваються щоночі
Величезні її очі.
Землю темрява вкрива –
Полювать летить… (сова).
Молодці! Звичайно, це сова. Її маленькі пташенята після народження довго залишаються безпомічними. І часто трапляється так, що вони випадають із гнізда, коли починають там метушитися.
2. Вправа “Вибери позицію”
– Що ви зробили б, якби побачили дитинча сови у траві під деревом?
А Забрали б додому
Б Повернули б до гнізда
В Поспостерігали б за розвитком подій здалеку
Учитель підводить дітей до висновку, втручатися в природу людині заборонено.
III. Мотивація навчальної діяльності
– Отже, як ви вже здогадалися, сьогодні ми з вами виготовимо совеня. Це буде рухлива іграшка з картону.
IV. Повідомлення теми та завдань уроку
– Сьогодні ми ознайомимося з поняттям ігрового дизайну; навчимося виготовляти рухому іграшку; удосконалюватимемо навички роботи із шаблоном; розвиватимемо уяву, творчість, естетичні смаки; пригадаємо правила безпечної поведінки з ножицями та шилом.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда-розповідь
– Чи помічали ви красу навколо себе? Де саме?
Звичайно, красивий кожен куточок природи, а також красу можна побачити у виробах, виготовлених людськими руками, наприклад, у незвичних будинках, машинах, яскравій рекламі тощо.
Творити красиве – це мистецтво, яке називають дизайном.
– А чи хотіли б ви створювати цікаві іграшки?
Для цього я навчу вас, як оволодіти мистецтвом дивовижних перетворень предметних форм – ігровим дизайном. Навчу слухати й чути, дивитися і бачити, доторкатися і творити красу в улюбленому ігровому середовищі. Рухомі іграшки можна не лише придбати в магазині. Найпростіші з них цікаво сконструювати власноруч. За бажання можна виготовити іграшки для першокласників своєї школи, а потім подарувати їх.
2. Робота з підручником (с. 22-27)
3. Закріплення правил безпечної поведінки
4. Інтерактивна вправа “Мікрофон”
– До нас на урок запрошені шановні гості – Ножиці та Шило. Вони хочуть узяти у вас інтерв’ю, щоб перевірити, чи не забули ви за літо правила безпечної роботи з інструментами.
– Скажіть, будь ласка, якими ножицями безпечно працювати – з гострими чи округлими кінцями.
– Як потрібно передавати ножиці?
– Чи можна застромлювати шило в одяг?
– Як безпечніше класти ножиці на парту – розкритими чи закритими?
– Чи можна підносити ножиці до обличчя?
– Де потрібно зберігати шило?
Фізкультхвилинка
Ця сова – поважна птиця,
Та вночі їй щось не спиться.
Лиш надворі сутеніло,
Очі враз вона відкрила,
Потягнулась, стрепенулась,
Вправо, вліво озирнулась,
Вгору зиркнула на місяць,
Вниз – з гніздечка на траву.
І, розкривши свої крила,
Заспівала: “Угу-гу-гу!”.
О. Придаток
VI. Демонстрування та аналіз зразка
Пояснення послідовності виконання роботи.
VII. Практична робота за посібником “А. В. Бровченко. Альбом з трудового навчання. 4 клас” (с. 3)
Учні виконують роботу за інструктивною карткою альбому самостійно. Учитель за потреби надає допомогу.
Фізкультхвилинка
Руки вмілі піднеси догори, бачиш, які вони працьовиті. Кожен із пальчиків хоче творить, тож запроси до роботи їх вмить.
О. Придаток
VIII. Підсумок уроку
– Що на уроці вам сподобалося найбільше?
– Що таке ігровий дизайн?
– Яку іграшку називають рухомою?
1. Виставка та оцінювання робіт учнів
Подивіться, скільки птахів в класі нашім тепер є.
Кожна пташка – ми це знаєм користь всім нам принесе.
І нехай літають сови і великі, і малі.
Працювали ми на совість, образ створювали ми.
О. Придаток
2. Прибирання робочого місця
Додаток
СОВА
Якщо літо врожайне і розплоджується багато мишей, наступної весни сови висиджують удвоє більше совенят. А після неврожайного року їх потомство різко скорочується.
Сови вірні одна одній, і хоч де б вони жили, хоч куди б літали протягом літа, а настає весна – знаходять своє подружжя.
Будете весною в лісі – прислухайтесь. Як почуєте глухувате “ху-ху-хуу”, так і знайте: це він її кличе, свою подруженьку. Десь недалеко їхнє торішнє гніздо, і до нього обоє злітаються. “К’юіт-к’юіт-к’юіт” – то вона озивається, знайшлася! Значить, будуть молоді совенята, рід продовжуватиметься.