Мета. Ознайомити учнів з основними нормами поведінки, відносинами та обов’язками в сім’ї; дати уявлення про вплив поведінки та відносин у сім’ї на здоров’я їх членів, уточнити уявлення про сім’ю, її склад, сімейні стосунки. Розвивати вміння піклуватися про членів сім’ї. Виховувати любов і повагу до членів родини, виробляти вміння проявляти ввічливість, тактовність, повагу, чесність, порядність, внутрішню потребу в збереженні сім’ї.
Обладнання. Картки для групової та парної роботи, картки для гри, ілюстрації з теми.
Зміст
I. Організація класу.
– Встаньте, діти, ви рівненько, посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене, привітайтесь: “Добрий день!”
II. Перевірка домашнього завдання.
1. Фронтальне опитування.
– Назвіть якості, які допомагають об’єднанню людей.
– Чому спільна праця не завжди приносить очікуваний результат?
– Яку роль в житті людей відіграє спілкування?
2. Зачитування складених роздумів.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Актуалізація опорних знань.
– Прочитайте прислів’я. Поясніть його зміст.
НАВІЩОКЛАД, КОЛИВСІМ’ЇЛАД.
2.
Відомо, що міцність родини залежить від того, які стосунки складаються між її членами. Сьогодні на уроці ми поговоримо про культуру взаємин у сім’ї.
3. Робота з підручником (с. 60-61).
А) Читання статті в підручнику.
Б) Бесіда за змістом прочитаного.
– Як відносились до старших у кам’яному віці?
– Чи змінилось відношення до них сьогодні?
– Коли, на вашу думку, родина щаслива?
– Як відносяться до старших у вашій родині?
В) Робота з pdf-файлом.
Г) Читання вірша Дмитра Павличка “Пішачок” (с. 61-62).
– Як син відноситься до своєї мами?
– Яку пораду ви б дали синові?
– Як ви ставитесь до своїх батьків, бабусь, дідусів?
4. Робота в групах.
– Складіть правила взаємин у сім’ї.
Правила культури поведінки і відносин в родині
1. На піклування і любов батьків відповідай чемністю і чуйним ставленням до них.
2. Не завдавай своїм близьким неприємностей, не ображай словами і вчинками.
3. Пам’ятай, що запізнення з прогулянки – зайві хвилювання для рідних; обман – образа.
4. Будь чуйним і ввічливим з усіма членами родини: бажай доброго ранку, на добраніч, вітай зі святом тощо.
5. Завжди зважай на думку батьків, старших.
6. Підтримуй порядок та чистоту в домі, квартирі. Не розкидай свої речі, прибирай за собою постіль, виконуй іншу посильну роботу в обслуговуванні себе.
7. Допомагай батькам у домашньому господарстві (піти в магазин, помити посуд, підлогу, доглянути менших братів чи сестер).
8. Стеж за своїм одягом, зовнішністю. Вдома завжди будь у чистому домашньому одязі, вмитим, зачесаним.
9. Будь завжди стриманим у виявленні своїх почуттів, терпимим до недоліків та вад інших членів сім’ї.
10. Ніколи не проси і не вимагай від батьків дорогих речей.
11. Раціонально використовуй своє дозвілля: читай, вишивай, слухай радіо, дивись пізнавальні телепередачі, фільми, але так, щоб не заважати іншим у роботі та відпочинку.
12. Додержуйся режиму дня. Чергуй фізичні і розумові навантаження.
13. Розвивай свої здібності в гуртках за інтересами і клубах.
14. Зміцнюй своє здоров’я, загартовуйся, додержуйся правил особистої гігієни. Систематично займайся фізкультурою і спортом.
15. Бережно стався до витрачання електроенергії, газу, води, продуктів харчування.
5. Фізкультхвилинка.
IV. Закріплення вивченого.
1. Гра “Бліц-турнір”.
– Що ви зробите, якщо:
1) у мами розболілася голова;
2) сестра просить почитати їй книжку, а ви збираєтесь на прогулянку;
3) мама прийшла з роботи втомлена;
4) маленький братик нудьгує;
5) ви з другом розмовляєте по телефону, а вас кличе мама.
2. Робота в зошиті.
3. Робота в групах.
Обговорення ситуацій.
1) Мама Галі прийшла додому. Зайшла на кухню і побачила брудний посуд у раковині, сміття на килимі у вітальні, розкидані речі. Вона запитала в дочки:
– Галю, ти раніше прийшла від мене додому, то чому ж не прибрала в квартирі?
– Мені ніколи, – відповіла Галя, – я дивлюся телевізор.
Мама почала прибирати сама.
– Чи правильно вчинила Галя?
Що їй треба було зробити після того, як мама прийшла додому?
2) Іванко прийшов зі школи додому і сів читати журнал. До нього підійшла молодша сестра і попросила дістати їй книжку з верхньої полиці. Хлопчик накричав на неї. Вона розплакалася і пішла до своєї кімнати.
– Що повинен був зробити Іванко?
4. Робота над казкою “Борода Мудреця” (с. 62-65).
– Як називався старійшина пізнайків?
– Чому Мудрець вирішив зістригти свою бороду?
– Чому пізнайки перестали ходити до нього за порадами?
– Який висновок зробили пізнайки після пригоди з драконом?
5. Робота з прислів’ями (с. 65).
V. Підсумок уроку.
Гра “Жабка”.
Прочитайте і складіть прислів’я, стрибаючи, як жабка, з одного листка латаття на інше. Поясніть його зміст.
Хто | Й | Ва | Ра | Знає. | Той | Зне |
1 | 4 | 8 | 12 | 14 | 10 | 7 |
Бать | Ма | Не | Жає, | Доб | Ка | Тip |
2 | 5 | 13 | 9 | 11 | 3 | 6 |
– Кажуть, якщо ти хочеш, щоб до тебе добре ставилися, то й тобі до інших людей треба ставитися добре. Вимагати від іншого можна тільки те, що ти здатний йому дати і даєш сам. Забувати цю істину не слід ніде і ніколи. Особливо у відносинах з близькими.
VI. Домашнє завдання (підручник, с. 65).