Лібералізація цін

Лібералізація цін (лат. liberalis – вільний) – встановлення цін на ринку за домовленістю між продавцем і покупцем залежно від співвідношення попиту і пропозиції. Такий підхід відповідає принципам вільної ринкової економіки, необмеженого індивідуалізму цін. Проте ця свобода не повинна суперечити вимогам об’єктивних економічних законів. Інша крайність у ціноутворенні – надмірний централізм, що існував в СРСР. Політика Л. ц., розпочата 1992 у пострадянських країнах, супроводжувалася штучним підвищенням цін на всі товари як державою, так

і підприємствами. За підрахунками економістів, ціни за 1991-1995 зросли більш як у 100 тис. разів. Майже половина коштів від цього підвищення потрапила в тіньову економіку, внаслідок чого понад 80% населення України опинилося за межею бідності, з них 30% – на грані фізичного виживання. Волюнтаристське підвищення цін призвело також до супергіпер-інфляції, яка паралізувала фінансово-кредитну систему, знецінила заощадження населення, штучно створила економічну і кризу надвиробництва товарів при скороченні виробництва у 1990-1995 в 2,5 разу. Політика Л. ц., “теоретично обгрунтована” у доповіді Президента України
1994, виявилася хибною. Вона повинна оптимально узгоджуватись з державним регулюванням цін, але за допомогою не адміністративних, а економічних важелів. Якщо проводити раціональну політику Л. ц., то її слід здійснювати лише щодо визначення цін виробниками і споживачами у процесі купівлі-продажу товарів за умови дотримання законів вартості, грошового обігу. За сучасних умов домінування монополій слід здійснювати державне регулювання цін.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3,00 out of 5)


Лібералізація цін - Економічний словник


Лібералізація цін