УРОК 18. Лялька-мотанка з ниток
Мета: формувати вміння виготовляти ляльку-мотанку з ниток; ознайомити учнів з історією виникнення ляльки-мотанки, символікою цієї народної іграшки; розвивати творчі здібності.
Обладнання: ножиці, нитки, картон.
ХІД УРОКУ
I. Організація уроку
– Я думаю, що сьогодні на уроці ви дізнаєтеся багато цікавого й корисного. Людина за своєю природою дизайнер. Усе, що її оточує і чого торкаються її руки, вона намагається зробити красивим. Сподіваюся, до таємниці творчості доторкнемося і ми з вами.
II.
1. Відгадування загадки
Замість справжньої дитини
Є у кожної дівчини,
Її пестять, одягають,
Спати ввечері вкладають.
І годують її смачно –
Дуже мамі вона вдячна.
(Лялька)
2. Інтерактивна вправа “Мікрофон”
– Дівчатка, якими ляльками ви зазвичай граєтеся?
– Чи залишилася у вашій сім’ї мамина лялька? Чим вона відрізняється від вашої?
– Що, на вашу думку, означає слово “лялька”?
– Чи розповідали ваша бабуся або прабабуся, якими ляльками бавилися вони?
III. Мотивація навчальної
– Сьогодні ми навчимося виготовляти ляльку-мотанку. Дізнаємося про історичне минуле цієї цікавої іграшки.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
Давним-давно люди вірили в незвичні явища, які відбувалися навколо них, і вважали, що на все є воля Божа. І, намагаючись захистити себе від грому, блискавки, посухи, заливних дощів, буревію, злого ока, наші пращури придумували різноманітні обереги. Вони вірили, що обереги допоможуть їм, на них вони молилися і в них просили порятунку. Саме так з’явилися перші невеличкі фігурки, які зображували різних божеств.
Найбільш шанованими жіночими божествами були Лада і Леля – мати й дочка. Лада – богиня, яка породжує все живе, а Леля – богиня весни, відродження, вона захищає все, що породила мати.
Слово “Леля” схоже за звучанням із сучасним “ляля”. Саме від імені цієї богині походить назва сучасної іграшки. А оскільки “леліяти” означає “оберігати”, то лялька в родині сприймалася як оберіг.
2. Перегляд ілюстрацій із зображенням ляльок-мотанок різних видів
– Ляльки-мотанки виготовляють із клаптиків тканини та ниток, звідси й назва – “мотанка”. Цю ляльку ніколи не шиють голкою. Вона є оберегом, у який закладено основи сім’ї. Саморобні ляльки робили безликими, тільки малювали замість обличчя хрест або ромб. За старовинним повір’ям, лялька з очима могла нашкодити дитині, зурочити її. Хрест символізує рух Сонця по небосхилу. Чотири сектори – чотири пори року, чотири стихії (земля, повітря, вода, вогонь), чотири сторони світу.
З давніх-давен мотанки вважали своєрідними оберегами. У кожній українській родині мати знала, як зробити для дітей ляльку-мотанку. Мотанки успадковували доньки від матері й зберігали їх до народження першої дитини.
Лялька-торохкунець. Коли дитина вже могла тримати в руці невеличкий предмет, то найперше їй давали саме цю ляльку, наповнюючи її горохом з яєчною шкаралупою.
Лялька-трав’янка. Щоб дитина спокійно спала вночі, ляльку наповнювали духмяними травами.
Лялька-княгиня (наречена). Лялька нібито привертала багатого нареченого.
Ляльки-нерозлучники. Виготовляли дівчину та хлопця на весілля. Вони символізували щастя й довге подружнє життя молодої пари.
Лялька-козачок. їх виготовляли для хлопчиків. Це символ мужності, відваги, охоронця.
3. Робота з підручником (с. 51)
4. Повторення правил безпечної поведінки з ножицями
Фізкультхвилинка
V. Демонстрування та аналіз зразка
Пояснення послідовності виконання роботи за технологічною карткою, поданою в альбомі.
VI. Практична робота за посібником “А. В. Бровченко. Альбом з трудового навчання. 4 клас” (с. 32)
Учні виконують роботу за інструктивною карткою альбому самостійно. Учитель за потреби надає допомогу.
VII. Підсумок уроку
– Що на уроці вам сподобалося найбільше?
– Яку ляльку називають мотанкою?
– Назвіть види ляльок-мотанок, які запам’ятали.
1. Виставка та оцінювання робіт учнів
2. Прибирання робочого місця