& 2. ЛЮДИНА – НЕВІД’ЄМНА ЧАСТИНА ЖИВОЇ ПРИРОДИ
Якось за давніх часів два філософи – Платон і Діоген – посперечалися про те, що таке людина. “Людина, – сказав Платон, – це двоноге без пір’я”. Тоді Діоген обпатрав півня й показав його людям на доказ неправильності Платонового визначення. Довелося Платонові зробити уточнення: “Людина – двоноге без пір’я, що має широкі нігті”.
– Чому Платон і Діоген віднесли людину до тварин?
Знайдіть у кожному рядку “зайве”. Поясніть
Я хочу дізнатися про те, чим людина відрізняється від інших живих істот.
Прочитайте й відгадайте загадку.
Народжується, дихає, росте,
Спочатку повзає, а потім ходить кроком,
Навчається і світ цей пізнає,
Стає сильнішим і мудрішим з кожним роком.
Із чого зрозуміло, що йдеться про людину? Які ознаки притаманні тільки людині?
Людина – частина живої природи. Їй властиві всі ознаки живого: ріст і розвиток, живлення, дихання, розмноження.
Є риса, що споріднює людину із тваринами, яких називають ссавцями, – вони також вигодовують
Також людина спроможна на те, що тварині не під силу. Вона змінює навколишній світ завдяки вмінню мислити й використовувати знаряддя праці. Тільки люди спілкуються за допомогою мовлення, мають свідомість, можуть цілеспрямовано трудитися. Людина наділена розумом, який розвивається в процесі навчання. Саме тому вчені називають її Людина розумна.
Чим людина подібна до тварин? Чим відрізняється від них?
– Розгляньте малюнки. За якою ознакою можна розрізнити людину і тварин?
Прочитайте уривок з вірша Василя Фетисова “Хто чого вчиться”.
…Коли риби виростають,
Добре плавають в воді,
Птахи високо літають,
Звірі бродять по землі.
А людина виростає –
Їздить! Плаває! Літає!
Одкриває, пізнає
Геть усе, що в світі є.
На що, на думку автора, здатна тільки людина?
Знайди в словничку (с. 140-141) слово людина. Довідайся його значення.
Тепер я знаю, що людина – це жива істота, яка наділена мовленням, мисленням, а також здібністю вчитися, творити.
Я прагну пізнати себе та інших людей.