Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
І народу без мови нема.
Володимир Забаштанський
МОВА І МОВЛЕННЯ
& 1. Мова в житті народу
Мова – це серце народу:
Гине мова – гине народ
Іван Огієнко
1. 1. Розгляньте малюнок і виразно прочитайте вірш.
Рідна мово, зелена діброво!
Чую пісню твою запашну.
Ти квітуєш пелюстками слова.
Я – листочок в твоєму саду.
Петро Перебийніс
2. І варіант –
2. 1. Спиши. Із складів утвори слова. Запиши їх.
2. Спиши прислів’я. Як ти розумієш його зміст? Слово до слова – зложиться мова.
3. 1. Розглянь малюнок і прочитай оповідання. Чому так названо текст?
ОЙ ПІДУ Я ЛУГОМ…
Це запам’яталося мені на все життя.
Заходило сонце. Я стояв біля хати й дивився на поле. Жовтіла пшениця. Усміхалося блакитне небо. У саду гули бджоли.
І ось
Ой піду я лугом, лугом-долиною, та чи не зустрінусь з родом-родиною…
Той день став для мене дорогим уроком рідної мови. Я люблю свою рідну, дорогу українську мову. Як землю, на якій народився. Як свою милу матусю. Як Україну стражденну і пісню славетну – рідне слово, барвисте, пахуче, дзвінке (За Василем Сухомлинським).
2. З чим порівнюється рідна мова? Чому?
3. Порівняй оповідання В. Сухомлинського і вірш П. Перебийноса, вміщений до вправи 1. Що в них спільне? Що відмінне?
4. Спиши той уривок із оповідання, який тобі найбільше припав до душі.
4. 1. Прочитай текст.
Важко навіть сказати, скільки людей доклали зусиль, щоб ми з вами могли читати і писати.
Ми одержали у спадок сучасну українську літературну мову – багату, розвинену, гнучку. Нею можна висловити все: від найскладніших найновіших наукових відкритів до найвеселіших віршів, пісень, оповідань.
Особливо почесне місце належить Тарасові Григоровичу Шевченку, який обробив, відшліфував і показав світові дорогоцінне каміння – мову простого, пригнобленого тоді народу України (За Аллою Коваль).
2. Що можна висловити українською мовою? Запиши словами з тексту.
3. Запиши шість прізвищ українських письменників.