Тема 1 ОРГАНІЗМ ЯК ЖИВА СИСТЕМА
§ 6. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З БУДОВОЮ РОСЛИН
Практична робота № 1
Мета: ознайомитися з будовою рослини, навчитися пояснювати роль органів рослини у її життєдіяльності.
Прилади і матеріали: кімнатні рослини (наприклад, фікус, пеларгонія, фіалка), дикорослі та культурні рослини, викопані з коренем (наприклад, подорожник, кульбаба, пирій, морква); зразки квіткових рослин із гербарію.
Хід роботи
1. Розгляньте кімнатні рослини (мал. 32). Ознайомтеся з їх зовнішньою будовою. Порівняйте їх стебла, листки. Якого
Мал. 32. Кімнатні рослини: 1 – фіалка; 2 – пеларгонія; 3 – фікус
Мал. 33. 1 – дикорослі рослини (а – подорожник, б – кульбаба, в – мишії 2 – культурні рослини (а – цибуля, б – морква, в – соняшник)
2. Розгляньте культурні та дикорослі рослини (мал. 33). Чим відрізняються корені, стебла, листки цих рослин? Що ви знає про вирощування культурних рослин?
3. Використовуючи гербарій, розгляньте зовнішню будову листків запропонованих учителем рослин. Чим вони відрізняються?
Чи маєте ви власний
4. Розгляньте листки запропонованих учителем росли Назвіть спільне і відмінне у зовнішній будові листків різні рослин.
Мал. 34. Квітки рослин: 1 – персика; 2 – груші; 3 – калюжниці
5. Розгляньте квітки різних рослин (мал. 34). Поясніть, яке значення для рослини має наявність квіток. Чому у багатьох рослин вони такі яскраві та запашні?
6. Зробіть висновок про спільні риси у будові різних видів квіткових рослин.
У виконанні практичної роботи вам допоможе текст, наведений нижче.
Пристосування рослин до умов життя. Одні й ті ж органи різних видів рослин відмінні за своєю будовою, бо рослини по-різному пристосувалися до умов життя. Почнімо з кореня – підземного органа (мал. 35). Усі корені однієї рослини утворюють кореневу систему.
У рослин із добре розвиненим головним коренем (стрижнем) коренева система називається стрижневою (мал. 35, 1). Таку кореневу систему мають кульбаба, айстра, морква, квасоля. Якщо головний корінь у рослини не помітний серед інших коренів, що ростуть пучком, то така коренева система називається мичкуватою (мал. 35, 2). Вона характерна для мишію, тонконогу, тимофіївки, кукурудзи.
Коренева система у більшості рослин підземна. Проте корені деяких видів рослин знаходяться не в грунті, а у воді, наприклад, у латаття білого, або на стовбурах тропічних дерев, як в орхідеї. Ці рослини пристосовані до свого середовища життя.
Мал. 35. 1 – типи коренів (а – додаткові, б – головний, в – бічні); 2 – типи кореневих систем (а – стрижнева, б – мичкувата)
У деяких рослин у кореневій системі поживні речовини відкладаються про запас. Унаслідок цього корінь потовщується. Якщо це головний корінь, то утворюються коренеплоди (у буряка, моркви, редьки). Поживні речовини можуть відкладатися також у бічних або додаткових коренях, формуючи кореневі бульби (у жоржини).
Рослини, які починають розвиватися ранньої весни, накопичують для прискорення свого розвитку поживні речовини у бульбі, цибулині. Наприклад, нарцис, тюльпан, підсніжник, пролісок накопичують поживні речовини у цибулинах.
Форма, розміри, розташування листків на стеблі зумовлені пристосуванням рослин до середовища життя. Чим більша листкова поверхня, тим більше сонячної енергії засвоює рослина і тим більше утворює органічних речовин і виділяє кисню в навколишнє середовище. Тому рослини, що ростуть у затінку, мають листя більшого розміру і темнішого забарвлення порівняно з тими, які ростуть на сонці.
Різноманіття квіток також є наслідком пристосування рослин до умов життя (мал. 36). їх колір і запах приваблюють комах, які, зачіпаючи ніжками органи квітки, сприяють запиленню, що передує заплідненню. Квітки бувають поодинокі або зібрані в суцвіття (мал. 28; 34).
Мал. 36. 1 – тюльпан; 2 – сон-трава
Розгляньте для прикладу квітку сон-трави (мал. 36, 2). Які прекрасні пелюстки ніжно-фіолетового кольору! І вся квітка – як чудесна чашечка, у яку ллється неяскраве весняне сонячне випромінювання і концентрується у місці, де розміщена зав’язь насінини. Тут відносно тепло (+ 8 °С) навіть при О С у довкіллі. Краса квітки сон-трави, її форма доцільні. Так рослина пристосувалася до збереження свого виду.
Спостерігайте за рослинами ранньої весни, влітку чи восени. Звертайте увагу на те, які рослини раніше прокидаються від зимового сну, відзначайте, які ростуть у тіні, а які – на освітлених місцях. Квітки яких рослин найбільше приваблюють комах? Які комахи найчастіше цікавляться квітками рослин певних видів? З часом ви переконаєтеся, що закономірність збереження виявляється в особливостях будови” рослини, реакції на зміни в середовищі її життя.