Розділ II ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА УКРАЇНИ XVII-XVIII СТ.
ТЕМА 2. МУЗИЧНА КУЛЬТУРА
§ 12. Партесний концерт. Хоровий концерт та його творці. Збірка “Сад божественних пісень” Г. Сковороди
Українському музичному мистецтву доби бароко притаманні багатоголосий спів і такі жанри, як хоровий концерт, псалом, кант, романс. Широко застосовувався у той час партесний спів* (від латин. partes – голоси). Співаки, які виконували партесні твори, називалися партесниками.
Партесний концерт
Основним жанром української професійної музики XVII – першої
* Партесиий спів – різновид багатоголосого (найчастіше чотириголосого) хорового виконання а capella за окремими партіями (голосами).
* Партесний концерт – одночастинний багатоголосий хоровий твір віртуозного характеру.
Сторінка “Мусікальної грамоти” М. Дилецького
Фестиваль духовної музики
Отже, саме в партесному концерті епізоди, виконувані ансамблем солістів, протиставляються епізодам,
В Україні партесний концерт з’явився наприкінці XVI ст., поступово формувався як жанр, досяг кульмінації свого розвитку та занепав у другій половині XVIII ст. Серед найвидатніших композиторів – авторів концертів – Симеон Пекалицький, Іван Колядчин, Микола Дилецький.
Тексти для творів партесного стилю запозичувалися з літургії, всеношної та інших служб; використовувалися також і світські тексти. За характером музики та образним змістом партесні концерти умовно можна поділити на урочисті й лірико-драматичні (скорботні).
Партесні концерти виконували чоловічі голоси – чоловіки й хлопчики. Темброва палітра концертів була досить багатою. Партесні концерти писали не тільки на духовні, а й на світські сюжети, отже хорова музика відбивала життя народу.