ТЕМА 1. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ТЕКСТ
Вправа 586
І. Тема: Шевченко-художник.
Основна думка: автор тексту зосереджує увагу на малюнку Т. Г. Шевченка “Почаївська лавра з півдня”, що характеризує його як великого колориста, зрілого майстра архітектурного пейзажу.
II. 1. Прочитане висловлювання є текстом, бо в ньому є необхідні ознаки, а саме: висловлювання має тему та основну думку. Текст складається із дев’яти речень, граматично пов’язаних між собою, які розташовані логічно та послідовно. Текст має завершений виклад
2. Заголовок: Шевченко – зрілий майстер архітектурного пейзажу.
3. 1. У вересні 1846 року Тарас Шевченко за завданням археографічної комісії виїхав до Подільської та Волинської губерній.
2. Шевченко із захопленням Змалював святиню, виконав не три, а чотири акварелі. На одному з малюнків зображено осяяний сонцем архітектурний комплекс Почаївської лаври з Успенським собором у центрі.
3. Усе це характеризує Шевченка як великого колориста, Зрілого майстра архітектурного пейзажу.
4. План
1. Від’їзд Шевченка до Подільської та Волинської губерній.
2. Чотири акварелі.
3.
5. Текст складається із трьох абзаців (частин). Перший абзац – вступ. Повідомляє читачам про від’їзд Шевченка за завданням археографічної комісії до Подільської та Волинської губерній.
Другий абзац – основна частина. В ній розповідається про те, як Шевченко, виконавши чотири акварелі, майстерно змалював Почаївську лавру з Успенським собором у центрі.
Третій абзац – кінцівка. Автор акцентує увагу на таланті Шевченка як колориста та зрілого майстра архітектурного пейзажу.
6. Речення в цьому тексті пов’язані за допомогою займенника йому (1 та 2 речення), повторів слова (1 та 3 речення), синонімів акварелі, малюнок (3 та 4 речення), синонімів лавра, архітектурний комплекс (4 та 5 речення), прислівника ліворуч (5, 6 та 8 речення).
7. (В) →У вересні 1846 року Тарас Шевченко за завданням археографічної комісії виїхав (Н) →до Подільської та Волинської губерній. (Н) →Йому було доручено відвідати Почаївську лавру та змалювати її зовнішній вигляд, інтер’єр собору і краєвид, який відкривається з лаврської тераси на околиці.
8. Вид зв’язку речень – послідовний, бо кожне наступне речення розкриває, уточнює зміст попереднього.
9. Запитання до тексту:
1. З якою метою Шевченко у вересні 1846 року виїхав до Подільської та Волинської губерній?
2. Де проживав у цей час автор чотирьох акварелей?
3. Що саме вдалося передати Шевченкові на папері?