Цілі уроку:
– освітня: провести порівняння будови скелетів хребетних тварин, які належать до різних груп;
– розвивальна: розвивати вміння зіставляти і робити висновки, аналізувати інформацію і використовувати здобуті раніше знання;
– виховна: виховувати поважне ставлення до всієї природи взагалі та світу тварин зокрема.
Обладнання й матеріали: колекції, рисунки, фотографії і моделі скелетів різних груп хребетних тварин.
Базові поняття і терміни уроку: хребетні тварини, опорно-рухова система, скелет, кістки, суглоби,
Тип уроку: закріплення знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Питання для бесіди
– Навіщо тваринам потрібен скелет?
– Яку будову має опорно-рухова система кишковопорожнинних?
– Яку будову має опорно-рухова система кільчаків?
– Яку будову має опорно-рухова система членистоногих?
– Яку будову має опорно-рухова система молюсків?
– Які частини опорно-рухової системи забезпечують політ у комах?
Рис. 34. Скелет жаби
Рис. 35. Скелет птаха
Рис. 36. Скелет ссавця
III. ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
Тема роботи. Порівняння будови скелетів хребетних тварин Мета: ознайомитись з особливостями будови скелета хребетних тварин, які належать до різних груп.
Обладнання та матеріали: скелети хребетних тварин або їхні муляжі, плакати або слайди презентації із зображеннями будови скелету різних хребетних, підручник, зошит.
Хід роботи:
1. Використовуючи скелети тварин або їхні муляжі, зображення та матеріал підручника, ознайомтеся із особливостями будови скелету риб. Запишіть ці особливості у відповідні графи таблиці.
2. Використовуючи скелети тварин або їхні муляжі, зображення та матеріал підручника, ознайомтеся із особливостями будови скелету амфібій. Запишіть ці особливості у відповідні графи таблиці.
3. Використовуючи скелети тварин або їхні муляжі, зображення та матеріал підручника, ознайомтеся із особливостями будови скелету рептилій. Запишіть ці особливості у відповідні графи таблиці.
4. Використовуючи скелети тварин або їхні муляжі, зображення та матеріал підручника, ознайомтеся із особливостями будови скелету птахів. Запишіть ці особливості у відповідні графи таблиці.
5. Використовуючи скелети тварин або їхні муляжі, зображення та матеріал підручника, ознайомтеся із особливостями будови скелету ссавців. Запишіть ці особливості у відповідні графи таблиці.
Таблиця для заповнення
Група хребетних | Особливості будови черепа | Особливості будови скелета кінцівок | Особливості будови хребта |
Риби | |||
Амфібії | |||
Рептилії | |||
Птахи | |||
Ссавці |
6. Формулювання висновків
Сформулюйте висновки практичної роботи, у яких укажіть, які особливості будови скелета є характерними для різних класів хребетних тварин.
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити відповідний матеріал із підручника.