Розділ 4. ТЕХНОЛОГІЯ ПОБУТОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Уроки № 23-24
Тема. КУЛЬТУРА СПОЖИВАННЯ ЇЖІ. ЕТИКЕТ ЗА СТОЛОМ
Практичні роботи “Сервірування та складання паперових серветок для святкового столу”, “Тренувальні вправи на використання виделки й ножа”
Мета уроку:
Навчальна: забезпечити засвоєння учнями знань із культури споживання їжі та традиціями різних народів світу, етикету за столом; формувати вміння сервірування святкового столу та користування столовими приборами;
Розвивальна: розвивати інтерес
Виховна: виховувати культуру поведінки за столом, повагу до народних традицій.
Обладнання, матеріали та наочність: столова білизна, паперові серветки, посуд для сервірування, столове приладдя, чашки та склянки, пам’ятки з правил поведінки за столом, відеоматеріали “Майстер-клас із сервірування столу”.
Об’єкт праці: серветки для сервірування святкового столу.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка наявності учнів; підготовленості їх до уроку. Створення позитивного робочого настрою.
(Прочитати
Рішучість до нас на урок завітала,
Аж ось Енергійність її наздогнала,
Завзяття з Умінням до класу прийшли
Й (ЛЬ) Любов до навчання з собою взяли,
Терпіння й Активність теж не забарились
І Творчість, звичайно, до класу з’явилась.
Якщо об’єднати все це в одне ціле,
То можна сміливо нам братись за діло!
Якщо ж вони стануть усі в один ряд,
То вийде відмінний у нас РЕЗУЛЬТАТ.
Результатом вашої роботи сьогодні мають стати знання та вміння з культури споживання їжі та етикету за столом.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Дайте відповідь на питання (можна користуватися інформацією з підручника с. 129, 131-132).
(До 3-6 питань підготувати відповідний посуд та білизну й надати можливість учням обирати потрібні предмети.)
1. Як називають приміщення для приготування та споживання їжі?
2. Яке обладнання використовують на кухні?
3. До кухонного посуду належать: а) тарілки; б) терки; в) виделки; г) каструлі.
4. До столового посуду належать: а) каструлі; б) салатниці; в) друшляк; г) таці.
5. До яких видів посуду належать наступні предмети?
– Має чотири зуба. Щодня з’являється за столом, а нічого не їсть. Що це? (Виделка)
– Старий кашовар усіх годував; як упав, то пропав, ніхто кісток не позбирав. (Горщик)
– Всередині горить, а по боках вода кипить. (Самовар)
6. До столової білизни належать: а) скатертини; б) прихватки; в) серветки.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Людське суспільство завжди відрізнялось прагненням до культури споживання, естетики, а не примітивного культу їжі. Традиції споживання їжі найбільш розвинені в європейській культурі, недарма саме європейська традиція вважається класичною. Сталі та універсальні правила європейської культури є ключовими у повсякденному житті й на ділових прийомах. Українці належать до родини європейських народів, тому знання цих правил культури споживання їжі та етикету за столом є необхідними для кожного з нас.
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
Тема уроку – “Культура споживання їжі. Етикет за столом”.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Відомий усьому світові вчений І. Павлов вважав, що нормальна й корисна їжа – це їжа з апетитом, їжа із задоволенням. Це означає, що їжа має бути не тільки смачною й різноманітною, але й красиво оформленою перед подаванням на стіл. Красиво накритий (сервірований) стіл створює чудовий настрій та гарний апетит, що сприяє засвоєнню їжі. Сервірування столу передбачає правильне розташування столових приборів та предметів його оформлення: скатертини, посуду, приборів, серветок.
1. Робота з текстом підручника
Пошукова бесіда. (У тексті підручника на с. 129, 132 учні шукають відповіді на питання.)
– Які види столової білизни використовують для сервірування столу?
– Що таке серветка? Які є серветки?
– Що належить до столового приладдя?
– Який столовий посуд використовують для сервірування столу?
2. Перегляд відеоматеріалів “Майстер-клас із сервірування”
Пояснення правил сервірування столу (за рис. 145 с. 133 у підручнику).
VI. ПРАКТИЧНА РОБОТА “СЕРВІРУВАННЯ ТА СКЛАДАННЯ ПАПЕРОВИХ СЕРВЕТОК ДЛЯ СВЯТКОВОГО СТОЛУ” (ІНСТРУКЦІЯ В ПІДРУЧНИКУ НА С. 134)
(Роботу можна виконати груповим способом.)
1. Аналіз завдань практичної роботи
2. Забезпечення необхідними інструментами та матеріалами
3. Правила безпечної праці, організація робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи
4. Виконання завдань практичної роботи за інструкційними картками. (Для складання серветок можна використати схеми послідовності їх складання (рис. 140 с. 130), або переглянути відео-сюжети з рекомендаціями зі складання серветок.)
5. Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів
6. Самоконтроль та взаємоконтроль учнів
7. Підбиття підсумків практичної роботи:
– аналіз недоліків у результатах роботи та шляхи їх усунення;
– перевірка знань і умінь учнів за наступним завданням: щоб правильно сервірувати стіл, необхідно дотримувати певної послідовності дій. Пронумеруйте нижченаведені рядки, щоб склалась правильна послідовність:
– підготувати страви;
– підготувати стіл;
– розкласти серветки;
– накрити стіл скатертиною;
– розкласти виделки, ложки, ложечки, ножі;
– розставити скляний посуд; розставити індивідуальні тарілки;
– розставити страви загального користування;
– розкласти хліб;
– поставити напої;
– оцінювання результатів практичної роботи.
VII. ПРАКТИЧНА РОБОТА “ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ НА ВИКОРИСТАННЯ ВИДЕЛКИ Й НОЖА” (ІНСТРУКЦІЯ В ПІДРУЧНИКУ НА С. 134)
1. Аналіз завдань практичної роботи
Пояснити учням, що правила використання виделки й ножа належать до правил етикету за столом. Далі з’ясовують значення слова “етикет” (с. 135 підручника) і обговорюють правила етикету за столом (пам’ятки з правил поведінки за столом є в підручнику на с. 136-137). Також можна переглянути відео-сюжет “ЕТИКЕТ” або обговорити текст “Це цікаво” (с. 138 підручника).
2. Забезпечення необхідними інструментами та матеріалами
(Для проведення роботи можна використати заздалегідь сервірований стіл.)
3. Правила безпечної праці, організація робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи
4. Виконання завдань практичної роботи за інструкційними картками. За вказівками вчителя учні тренуються у застосуванні виделки й ножа та розташуванні столових приборів під час перерви й по закінченні їжі.
5. Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів
6. Самоконтроль та взаємоконтроль учнів
7. Підбиття підсумків практичної роботи:
– аналіз недоліків у результатах роботи та шляхи їх усунення;
– оцінювання результатів практичної роботи.
VIII. РЕФЛЕКСІЯ
Прочитати оповідання на с. 138-139 підручника. Обговорити, яких помилок припустилася дівчинка.
IX. МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ
X. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Прочитати с. 128-129, 135-137, 139-143 підручника, відповісти на питання 4, с. 144 підручника.
– Високий рівень: приготуйте разом із дорослими улюблену страву твоєї родини. Підготуйте розповідь про цю страву.
XI. ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ
Мистецтво складання серветок