Урок 36. ПРАВОПИС ЗАКІНЧЕНЬ ІМЕННИКІВ ЖІНОЧОГО І ЧОЛОВІЧОГО РОДУ В ОРУДНОМУ ВІДМІНКУ ОДНИНИ
Мета: ознайомити учнів з вимовою і правописом іменників жіночого і чоловічого роду в орудному відмінку однини; формувати правильні правописні вміння і навички; збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення учнів; виховувати культуру писемного мовлення.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 128, с. 66)
– Чи можна вважати текст вправи
– Як ви поділили його на абзаци?
– Прочитайте кожний абзац вправи, вставляючи іменники, подані в дужках, у родовому відмінку однини.
2. Самостійна робота
– Користуючись орфографічним словником, допишіть закінчення іменників. З одним словосполученням (за вибором) складіть речення.
1 варіант
Стояв біля каштан.., читав до вечор.., випало багато сніг.., вийшли з клас.., пішов до ліс..
2 варіант
Стояв біля дуб.., вийшли з дом.., під’їхав до завод.., зібрали багато хліб.., сік з виноград..
3. “Порівняйте закінчення!”
Рік – роком
Нуль
Край – краєм
Душ – душем
Вуж – вужем
Меч – мечем
Зима – зимою
Куля – кулею
Лінія – лінією
Каша – кашею
Межа – межею
Задача – задачею
– До якого роду належать іменники першого стовпчика?
– До якого роду належать іменники другого стовпчика?
– У якому відмінку стоять іменники чоловічого і жіночого роду?
– Чи однакові вони мають закінчення?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми будемо працювати над правописом закінчень іменників жіночого і чоловічого роду в орудному відмінку однини. Спробуємо зрозуміти і запам’ятати особливості закінчень таких іменників, щоб завжди писати грамотно.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом. Вправа 129 (с. 66)
– Прочитайте іменники, записані парами.
– Поясніть значення слова ратуша.
Визначення роду, числа і відмінка іменників
– Які закінчення мають іменники жіночого роду в орудному відмінку?
– Зверніть увагу на кінцевий приголосний основи та спробуйте пояснити, чому закінчення у них різні.
2. Складання опорної схеми
– Побудуймо схему-опору, яка допоможе краще засвоїти правильне написання закінчень іменників жіночого роду на – а, – я в орудному відмінку однини.
3. Ознайомлення з правилом ((. 67)
4. Первинне закріплення. Вправа 13О (с. 67)
– Читання тексту і добирання заголовка.
– Пояснення написання закінчень.
– Повторення правила вживання апострофа після префіксів і пояснення написання слова з’явилася.
5. Фізкультхвилинка
6. Робота за таблицею. Вправа 131 (с. 67-68)
– Розгляньте таблицю. Зверніть увагу на кінцевий приголосний основи та закінчення в іменниках.
7. Складання опорної схеми
8. Ознайомлення з правилом (с. 68)
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в парах. Вправа 132 (с. 68)
– Поставте подані іменники в орудному відмінку.
Підказочка. Дивись міркування на с. 68.
– З однією групою іменників в орудному відмінку утворіть і запишіть речення.
2. Цікаво знати (с. 68)
Учні читають додаткову інформацію про вживання прийменників з іменниками чоловічого і жіночого роду в орудному відмінку.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Які відкриття ви зробили для себе на уроці?
– З яким настроєм завершуєте урок?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 13, с. 69.