ПРИКМЕТНИК
Прикметник як частина мови. Роль прикметників у мовленні
170. Прочитайте виразно вірш Лесі Вознюк.
Завірюха Сніжно-біла
Лісі зайчика зустріла.
Каже Хитра завірюха:
– Заховай, зайчиську, вуха,
Бо я Злюча та Колюча,
Ще й Щипуча і Кусюча.
– Вас, Люб’язна завірюхо,
Не бояться зовсім вуха,
Бо ви Добра: у лісочку
Замели мої слідочки.
– Між ким відбувається діалог? Знайдіть і прочитайте звертання співрозмовників. У чиєму звертанні
– Прочитайте підкреслені слова. До якої частини мови вони належать?
– Випишіть прикметники, поставте до них питання яка?
Прикметник – частина мови, що виражає ознаку предмета й відповідає на питання який? яка? яке? які? Прикметник завжди стоїть у тому ж роді, числі й відмінку, що й зв’язаний із ним іменник. Наприклад: добра людина, добрий калач, добре слово, добрі вчинки.
171. Прочитайте текст, уставляючи пропущені прикметники з довідки.
Їй було років вісім. Зростом вона зовсім… . Справжня красуня, українка. Усе в ній вражало незвичайною
Довідка: невеличка, червоні, широкими, чорні, яскравими, кольорового, карі, довгих, мелодійним, веселий, маленького.
– Спишіть текст, уставляючи дібрані прикметники. Поставте до них питання (усно).
– Прочитайте складений текст. Зробіть висновок про роль прикметників у тексті.
172. Прочитайте тексти.
1. У скриньці лежав сувій. У ньому було щось загорнуто. Клава підсунула долоні під сувій і обережно витягла його. Поклала на пісок. Це була сорочка. На рукавах – манжети, гудзики, комір із мереживом. У сорочку було загорнуто торбинку. Вона була зав’язана шнурком. Клава й Рено довго дивилися на знахідку.
2. У скриньці лежав жовтий сувій.
У ньому було щось загорнуто. Клава підсунула долоні під старовинний сувій і обережно витягла його. Поклала на теплий пісок. Це була довга чоловіча сорочка. На широких рукавах- вузькі манжети перламутрові гудзики, високий комір із золотим мереживом. У білу сорочку було загорнуто торбинку. Вона була зав’язана темним шнурком. Клава й Рено довго дивилися на старовинну знахідку (За Ірен Роздобудько).
– Порівняйте два тексти. З якого тексту ви отримали більше відомостей про знахідку? Яка частина мови допомогла вам краще уявити знайдений предмет? Яка роль прикметників у писемному й усному мовленні?
– Випишіть із другого тексту опис знахідки. Підкресліть прикметники хвилястою лінією.
173. Складіть текст-опис вашої вишиванки (сукні, сорочки), використовуючи прикметники. Запишіть, підкресліть прикметники.