УРОК 12
Тема. Професії кравець, закрійник, швачка. Види швів
Мета: ознайомити з професіями кравця, закрійника, швачки; вчити працювати з голкою, тканиною, наперстком; закріплювати навички роботи з ножицями; розвивати мислення, працьовитість; виховувати інтерес до уроку, охайність, самостійність.
Обладнання: ножиці, нитки, наперсток, голки, шпильки, тканина, зразки швів.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1. Перевірка готовності до уроку.
2. Привітання.
– На ваших партах повинні лежати шматочок тканини, ножиці,
3. Упорядкування робочих місць.
ІІ. Новий матеріал
1. Оголошення теми та мети уроку.
– Відгадайте загадки та дізнаєтеся, про що буде йти мова сьогодні на уроці.
– Гарні теплі рукавички,
Шапки, шубки і спіднички,
І штанці, і піджачки
Шиє дітям залюбки. (Швець)
– Хто одежу шиє всім:
І дорослим, і малим,
Дружить з голкою й тканиною,
Строчить швейною машиною? (Швачка)
– Ріжемо усе, що треба.
Ми поріжемо для тебе
І тканину, і папір.
Як не віриш – перевір. (Ножиці)
– Маю вухо, гострий ніс,
Із
– Строчить, шиє, вишиває,
Всю родину одягає. (Швейна машинка)
– Хто здогадався, про що буде йти мова?
– Так, всі ці приладдя потрібні швачці.
2. Вступна бесіда.
– Хто знає, хто такий закрійник, і що він робить? (Думки дітей.)
– Закрійники працюють в ательє, на швейних фабриках. Вони знімають мірки із замовників, будують за цими мірками креслення і виготовляють шаблони. Потім розкладають шаблони на тканині та обводять їх крейдою. Після цього розкроюють тканину вручну.
Раніше одежу шили вручну від початку до кінця. Зараз на швейних підприємствах працюють на спеціальних машинах швачки-мотористки. В одному цеху зшивають перед зі спинкою, в іншому – вишивають рукава, а окремо виготовляють комірці, накладні деталі.
Потім остаточно оформлюють – роблять декоративну строчку, пришивають гудзики, обметують петлі.
Від якості роботи швачки залежить зовнішній вигляд одежі.
3. Інструктаж із техніки безпеки.
– Передавайте голки та булавки сусідові тупим кінцем.
– Не губіть голки. Перевіряйте їх кількість перед початком роботи та наприкінці.
– Не встромляйте голки та булавки в одежу. Не беріть до рота. Зберігайте їх у гольнику.
– Вдягайте в голку нитку потрібної довжини. Не беріть дуже довгу нитку.
– Коли шиєте або вишиваєте, то користуйтеся наперстком.
Ми будемо повторювати ці правила кожного разу під час уроків, коли будемо шити.
ІІІ. Фізкультхвилинка
Вітер очерет гойдає
І додому нахиляє.
Вліво, вправо нахилив
Й знову, знову закрутив.
Раптом тихо жук підліз,
Потягнувся на весь зріст,
Свій почистив язичок
Й закрутився у вальсок.
IV. Демонстрація та аналіз зразка
1. Інструктаж учителя.
– Сьогодні ми ознайомимося з основними швами, які нам будуть потрібні для виготовлення серветки, гольника, прихватки, а також шиття м’яких іграшок.
Як вдягати нитку в голку
– Відмірте нитку потрібної довжини.
– Розпушіть кінець нитки голкою.
– Зніміть пушинки.
– Закрутіть кінець.
– Устроміть нитку у вушко голки.
– Зав’яжіть вузол на кінці нитки. Для цього спочатку двічі обмотайте нитку навколо пальця. Скрутіть її. Витки стягніть за кінець нитки.
2. Учитель за шаблонами пояснює види швів, надає індивідуальну допомогу учням, які її потребують.
ВИДИ ШВІВ
Шов “рядок”
Підшивний шов
Шов петельний
Шов “козлик”
Шов “уперед голку”
Шов “уперед голку” в два прийоми
Шов “уперед голку” з перевиванням
Шов “через край”
V. Практична робота учнів
VІ. Виставка та оцінювання робіт
1. Аналіз робіт.
– Хто зрозумів, як виконувати шви “рядок”, “уперед голку”, “козлик”?
– Хто припускається помилок?
VІІ. Підсумок уроку
– З якими професіями ви ознайомилися?
– Як називаються шви, які ви вивчили на уроці?