ТЕМА 1. ПОЧАТКОВІ ХІМІЧНІ ПОНЯТТЯ
Урок 1. Речовини. Чисті речовини й суміші
Цілі: вивчити, що таке “речовина”, “матеріал”, “чиста речовина”, “суміш”, навчитися розрізняти чисті речовини й суміші, фізичні й хімічні властивості речовин; закріпити знання таких понять, як “тіло”, “агрегатний стан”.
Обладнання: зразки різних речовин, кухонна сіль, алюміній, вода, хімічний стакан, скляна паличка.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу (основний об’єм).
Форми роботи: лекція, бесіда, експеримент,
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда за питаннями
1. Що оточує нас у повсякденному житті?
2. З чого складаються тіла?
3. Що таке тіло? речовина?
4. Що таке “матеріал”?
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Пояснюємо, що таке властивості речовин, їх поділ на фізичні й хімічні.
2. Складаємо схему-“шпаргалку” фізичних властивостей речовин.
3. Конкретизуємо поняття “агрегатний
4. Лабораторний дослід з вивчення властивостей запропонованих речовин.
Наприклад, беремо кухонну сіль і алюміній і описуємо їх за пунктами плану, які тільки-но складали у схему. Заповнюємо таблицю.
Агрегатний стан | Колір | Блиск | Запах | Розчинність у воді | Tплавлення | Tкипіння |
Кухонна сіль | ||||||
Алюміній |
5. Ознайомлення з поняттями “чисті речовини” й “суміші”.
Учні працюють у парах. Один з учнів шукає в тексті параграфа поняття “чиста речовина”, а інший – “суміш”, ознайомлюються з цими поняттями й розповідають одне одному вивчене. Такий прийом називається “Учитель – учень”.
Наводимо приклади чистих речовин і сумішей, які відомі учням з повсякденного життя.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Хімічний диктант
1. З переліку випишіть у два стовпчики тіла й речовини: вода, кухонна сіль, крижинка, сода, цвях, підкова, цукор.
2. З переліку випишіть у два стовпчики чисті речовини й суміші: морська вода, кисень, повітря, цукор, сироп, молоко.
Швидко перевіряємо правильність виконання, якщо треба, вносимо корективи.
3. Які ознаки належать до фізичних властивостей речовин?
VI. Домашнє завдання