ВСТУП ОСНОВНІ ВІДОМОСТІ ПРО МЕТАЛИ І МЕТАЛООБРОБКУ
§ 2. РОБОЧЕ МІСЦЕ, СТІЛ-ВЕРСТАК, СЛЮСАРНІ ЛЕЩАТА
Опорні поняття: робоче місце, слюсарний верстак, слюсарні лещата, висота робочого місця.
– Робочим місцем у слюсарних майстернях називають закріплений за учнем слюсарний верстак, призначений для виконання певної роботи й оснащений інструментами та матеріалами.
Буває також комбіноване робоче місце або робоче місце для виконання механізованих операцій з обробки металу. Тільки за правильної організації робочого місця працювати
Ваше робоче місце має бути підготовлене до виконання таких слюсарних робіт:
– правлення заготовки з тонколистового металу;
– розмічання заготовки виробу із жерсті за креслеником;
– різання тонколистового металу ручними ножицями;
– обпилювання заготовок із тонколистового металу напилками;
– з’єднання деталей виробу із тонколистового металу;
– вирівнювання та підготовка дроту до розмічання;
– розмічання заготовок виробу із дроту;
– гнуття дроту;
– шліфування
– оздоблення виробів із тонколистового металу та дроту.
Правильний вибір і розміщення обладнання, інструментів і матеріалів на робочому місці створюють сприятливі умови для роботи. На робочому місці мають бути тільки ті предмети та інструменти, які потрібні для виконання певного завдання. Інструменти та пристосування, якими користуються частіше, кладуть ближче до себе на робочій поверхні в зоні, позначеній цифрою 1 (на малюнку 5 показано відповідні зони у вертикальній площині, а на малюнку 6 – у горизонтальній). Предмети, якими користуються рідше, поміщають у межах ділянки, яку на малюнках 5 і 6 позначено цифрою 2. Відповідно ця частина простору має назву зона досяжності рук працівника. Частина поверхні, позначена на малюнку цифрою З, визначає зону досяжності вільно витягнутих рук при нахилянні тулуба працівника вперед (у напрямі до верстака) на кут, не більший за 30°.
Мал. 5. Зони досяжності рук працівника у вертикальній площині
Мал. 6. Зони досяжності рук працівника в горизонтальній площині
Робоче місце для роботи з металом у шкільних майстернях обладнують слюсарним верстаком, на якому встановлено лещата і розкладено потрібні для роботи інструменти, пристрої, матеріали, кресленики тощо.
Комбіновані шкільні майстерні (у них проходить обробка як деревини, тар; і металів) зазвичай обладнано універсальними столами-верстаками УСВ-М. Таке робоче місце призначено для виконання учнями 5-9 класів столярних, слюсарних, електромонтажних, графічних та інших робіт, передбачених програмою з трудового навчання.
Універсальний стіл-верстак (мал. 7) складається з основи 1, підстілля 2 і стільниці 3. На підстіллі встановлено рухомий упор 7 з напрямною, столярні 8 і слюсарні 6 лещата. Знімними комплектувальними виробами є захисне покриття 5 для стільниці, захисний екран від стружки, підставка для технічної документації 4 і ковадло для жерстяницьких робіт.
Мал. 7. Універсальний стіл-верстак:
1 – основа; 2 – підстілля; 3 – стільниця; 4 – підставка для технічної документації; 5 – захисне покриття; 6 – слюсарні лещата; 7 – рухомий упор напрямний; 8 – столярні лещата
Розглянемо будову слюсарного верстака, що встановлюється у спеціалізованих слюсарних майстернях і слугує тільки для виконання слюсарних робіт (мал. 8).
Мал. 8. Одномісний слюсарний верстак:
1 – основа; 2 – підстілля; 3 – стільниця; 4 – захисна сітка;
5 – слюсарні лещата; 6 – шухляди; 7 – важіль для фіксації встановленої висоти верстака; 8 – гвинт для підйому або опускання стільниці з лещатами з метою регулювання висоти робочого місця
На малюнку зображено одномісний слюсарний верстак із захисним екраном, установленими на ньому слюсарними лещатами та пристроєм для регулювання висоти робочого місця. Основа стола-верстака (мал. 8) складається з вертикального стояка 2, привареного до конструкції, що забезпечує стійкість верстака в цілому. Підстілля 2 являє собою каркас, до якого кріпиться стільниця 3 та напрямні для двох шухляд 6. У свою чергу, до стільниці кріпиться захисна сітка 4 та слюсарні лещата 5. Підстілля разом зі стільницею може підійматися та опускатися обертанням гвинта 8. Після вибору потрібної висоти розташування робочої поверхні підстілля фіксується на основі за допомогою важелів 7.
Для визначення відповідності висоти верстака зросту учня, що за ним працює, необхідно стати перед лещатами і поставити лікоть зігнутої руки на губки лещат так, щоб кінчики пальців випрямленої долоні торкалися підборіддя (мал. 9). Якщо можливості регулювання верстака вичерпано і він ще залишається достатньо високим, то під ноги учня підкладають дерев’яну підставку (трап).
Основним механізмом в облаштуванні розглянутих робочих місць є слюсарні лещата. Завдяки своїй конструкції вони здатні дуже міцно утримувати деталь достатньо великого розміру (залежить від відстані, на яку можна розсунути губки лещат).
На малюнку 10 показано будову слюсарних поворотних лещат, якими зазвичай обладнують слюсарні верстаки (див. мал. 9). Поворотними їх називають тому, що у працівника є можливість розвернути верхню частину лещат відносно краю стільниці (така потреба може виникнути в разі особливої форми оброблюваної деталі).
Отже, слюсарні лещата встановлені на плиті основи 1, прикрученої болтами до стільниці верстака.
Мал. 9. Перевірка правильності регулювання висоти робочого місця під час виконання слюсарних робіт
Мал. 10. Будова поворотних слюсарних лещат:
1 – плита основи:
2 – поворотна плита разом із нерухомим корпусом лещат;
3 – фіксуючий гвинт;
4 – змінні накладки губок лещат;
5 – рухомий корпус лещат;
6 – важіль;
7 – гвинтовий механізм затискання
На основі, у потрібному положенні, за допомогою фіксувального гвинта 3 кріпиться поворотна плита 2, яка являє собою єдине ціле з ковадлом та нерухомим корпусом лещат. Рухомий корпус лещат 5 за допомогою гвинтового механізму 7 (схожий механізм ви вже бачили, коли працювали за столярними верстаками) може рухатись до нерухомого корпусу 2, затискуючи при цьому оброблювану деталь між змінними накладками губок лещат 4, поверхня яких має насічки, щоб міцніше утримувати деталь. Гвинтовий механізм приводиться в обертання за допомогою важеля 6. При цьому слід запам’ятати, що при обертанні важеля за годинниковою стрілкою губки лещат зсуваються (затискання деталі), а при зворотному обертанні – розсуваються.
Чи добре засвоїли?
1. Які роботи відносять до слюсарних?
2. Що називають робочим місцем слюсаря?
3. Як визначають зони досяжності рук працівника на робочому місці?
4. З яких основних частин складаються універсальний стіл-верстак та одномісний слюсарний верстак?
ЛАБОРАТОРНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА 1
ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ОБЛАДНАННЯМ РОБОЧОГО МІСЦЯ ДЛЯ ВИКОНАННЯ СЛЮСАРНИХ РОБІТ, ІНСТРУМЕНТАМИ ТА ПРИСТОСУВАННЯМИ
Послідовність виконання роботи
1. Підійдіть до робочого місця і визначте для себе висоту слюсарного верстака. У разі потреби відрегулюйте висоту верстака за допомогою призначених для цього пристроїв, або (якщо верстак не регульований) підберіть підставку під ноги потрібної висоти.
2. Повідомте вчителю номер робочого місця та своє прізвище. Надалі займайте саме це робоче місце.
3. Ознайомтеся з будовою і дією слюсарних лещат:
– За допомогою фіксувального гвинта 3 спробуйте відрегулювати кут розташування площини губок лещат відносно краю верстака (паралельно краю верстака або під кутом, якщо в цьому є потреба).
– Потренуйтеся у виконанні трудової дії по зведенню та розведенню губок лещат, при цьому зверніть увагу на напрям обертання важеля гвинтового механізму 7 (затискання заготовки – важіль обертають за годинниковою стрілкою, виймання заготовки – важіль обертають проти годинникової стрілки).
– Закріпіть у лещатах плоску заготовку, надану вчителем, виміряйте за допомогою лінійки висоту, на яку її край виступає над поверхнею губок лещат (має бути 5-10 мм).
– Вийміть заготовку з лещат, перевірте її поверхню на наявність пошкоджень та вм’ятин від губок лещат. Зробіть висновок про прикладене зусилля під час затискання деталі та потребу використання м’яких накладок на губки лещат.
– За наявності м’яких губок спробуйте закріпити заготовку з їх використанням.
– Якщо слюсарний інструмент зберігається на робочому місці, запам’ятайте систему його розташування та дотримуйтеся такого порядку надалі.
– Закінчивши ознайомлення з будовою слюсарних лещат, залишіть їх губки не зімкнутими (відстань між ними має становити 5-10 мм).
– Здайте робоче місце вчителю.