ПЛАЗУНИ
УРОК № 43
Тема. Роль плазунів в екосистемах, їхнє значення для людини. Охорона плазунів.
Мета: ознайомити учнів з роллю плазунів в екосистемах, їхнім значенням для людини, розповісти про охорону плазунів.
Обладнання й матеріали: підручник [1], зошит [3], фотографії, малюнки, плакати, схеми, що дозволяють ілюструвати роль плазунів в екосистемах, їхню значення для людини та їх охорону.
Базові поняття й терміни: плазуни, значення плазунів, охорона плазунів.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Обговорення питання
Чому кількість сучасних видів плазунів незначна? У чому складнощі їхньої охорони?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
1. Роль плазунів в екосистемах
Колись плазуни були надзвичайно численною й різноманітною групою, фактичними власниками Землі. Різні види плазунів заселяли наземний простір, жили у воді й навіть літали. Але потім ця епоха закінчилася. Сучасні плазуючі посідають досить скромне місце й за
У пустелях і степах, де чисельність плазунів висока, вони відіграють помітну роль у біоценозах. Більшість ящірок і змій знищують значну кількість шкідливих комах, молюсків і гризунів. Багато ящірок у пустелях служать кормом для ряду звірів, наприклад лисиці й тхора.
2. Значення плазунів для людини
Деякі види плазунів завдають помітної шкоди. Середньоазіатська черепаха в ряді районів стає шкідником на баштанах і, особливо, у розплідниках фісташок. На риборозплідних станціях серйозної шкоди завдають водяні вужі, що знищують велику кількість мальків промислових риб: коропа, лосося, осетра.
Імовірною є негативна роль ряду плазунів, особливо сухопутних черепах, деяких ящірок і змій, у поширенні ряду захворювань людини й свійських тварин, оскільки на них живуть німфи й дорослі іксодові кліщі.
У деяких країнах серйозної шкоди людині завдають отруйні змії. Кількість жертв від отруйних змій, звичайно, сильно перебільшена, але все ж таки в жарких країнах, особливо в Південно-Східній Азії й Південній Америці, щорічно від укусів змій умирають тисячі людей.
У більшості випадків важкі наслідки після укусу отруйних змій бувають викликані не дією отрути, а припіканнями, кровопусканнями, перетяганням кінцівок джгутом вище місця укусу тощо. Зміїна отрута застосовується для виготовлення лікувальних сироваток проти укусів змій.
З отрути гадюк наготовлюють лікувальні препарати, які застосовуються в лікуванні радикуліту, ішіасу, ревматизму. З отрути гюрзи й щитомордника виготовляють кровоспинні засоби, з отрути гримучої змії – препарати, що лікують епілепсію, отруту кобри вживають для виготовлення препаратів, застосовуваних у лікуванні бронхіальної астми й ряду інших захворювань.
Плазуни служать джерелом сировини для промисловості. Здавна шкіра крокодилів, великих змій і ящірок іде на виготовлення валіз, портфелів, взуття й т. д. Особливо цінується шкіра крокодила.
М’ясо черепах має чудові смакові якості, тому черепахи добуваються місцевими жителями й нерідко вивозяться на продаж у міста й навіть є предметом експорту. Види, особливо цінні в кулінарному відношенні, розводять на спеціальних фермах. Промисел черепашачих яєць часто стає основним заняттям місцевого населення в період розмноження черепах. З яєць одержують високоякісне масло.
Черепахи найвищою мірою популярні серед аматорів тварин як добродушні й невибагливі мешканці тераріумів.
3. Охорона плазунів
У природних біоценозах рептилії ніде не досягають високої чисельності. Людина часто невиправдано переслідує й полює на рептилій, використовуючи в їжу їхнє м’ясо і яйця. Непомірний промисел гігантських слонових і великих морських черепах привів до зникнення одних видів і поставив на межі зникнення інших. Гігантські сухопутні черепахи були майже винищені мореплавцями, китобоями й піратами в XVII-XIX ст. На Галапагоських островах раніше жило 15 видів (з багатьма підвидами) слонових черепах, зараз збереглося 11, шість із них розводять у неволі для розселення в місцях колишнього існування. Тільки на двох з 13 Галапагоських островах (раніше черепахи жили на 11 островах) чисельність слонових черепах досить висока, на інших потрібні спеціальні заходи для їхнього збереження.
Використання делікатесного м’яса і яєць морських черепах місцевими жителями й гурманами в багатьох країнах, тривалий браконьєрський промисел приїжджих на узбережжя поставили на межу загибелі чимало видів.
Всі види й підвиди слонової черепахи занесені до Червоної книги. На Галапагоських островах створено національний парк, а в 1964 році була відкрита біологічна станція ім. Ч. Дарвіна.
Промисел крокодилів тепер скрізь обмежений, у багатьох місцях заборонений, створені спеціальні – розплідники й ферми з їхнього розведення.
У Червону книгу занесена найцінніша в гастрономічному відношенні зелена, або супова, черепаха, що могла бути найважливішим джерелом їжі на берегах тропічних морів, якби її не знищували так швидко. Популяція її й зараз значна, але місць, де вона розмножується, залишилося дуже мало. Не вимерла вона тільки завдяки резервату Тортугеро в Коста – Риці, звідки в останні десятиліття щорічно вивозиться 20 тисяч щойно вилуплених черепашок у різні частини Карибського басейну.
Зі справжніх крокодилів у Червону книгу занесено 15 видів, у тому числі кубинський крокодил. Промисел на нього заборонений. У болотах півострова Сапата створено крокодилячий розплідник.
У Червоній книзі міститься кілька видів галапагоських наземних ігуан, гігантський комодський варан.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Робота з підручником
Школярі ознайомлюються зі змістом рубрики “Енциклопедична вставка” на с. 186-187.
Робота із зошитом
Виконати завдання в зошиті [3, с. 62-63].
V. Самостійна робота учнів
Учні виконують завдання рубрики “Готуємося до тематичного оцінювання” на с. 185. У зошиті [3, с. 64-65] учні виконують завдання.
VI. Підсумки уроку
Школярі самостійно підбивають підсумок уроку, звертаючи увагу на ті нові знання, яких вони набули в процесі цього уроку.
VII. Домашнє завдання
У підручнику [1] прочитати висновки на с. 188.
Користуючись зошитом [2], підготуватися до лабораторної роботи № 13 “Вивчення зовнішньої будови птахів та будови пір’я”.
У зошиті [3, с. 62-63] виконати завдання.