Урок 32. РОНДО. ВАРІАЦІЇ
Вступ
Ми вже знаємо, що будь-який музичний твір має свою будову. Вона залежить від змісту твору. Є одно-, дво – та тричастинні твори, а також ті, що написані у формі рондо та варіацій. Сьогодні ми з’ясуємо, у чому полягає різниця між рондо та варіаціями.
Демонстрація української народної пісні “Ой на горі жито”
Зрозуміти, в чому полягає різниця між рондо та варіаціями, нам допоможе українська народна пісня “Ой на горі жито”.
Прослухайте цей твір, визначте його характер і будову.
Аналіз прослуханого твору
“Ой на горі жито” – дитяча ігрова пісня, яка є одночастинною, оскільки побудована на одному музичному матеріалі і не містить контрастних частин. Вона весела, грайлива та рухлива.
Розучіть українську народну пісню “Ой на горі жито”. Після розучування мелодії при більш рухливому виконанні зверніть увагу на чітку дикцію. Виконати це завдання допоможе опора на сильну долю.
Розучування пісні “Ой на горі жито”
1. Ой, на горі жито…
Сидить зайчик,
Він ніжками чеберяє.
Коли б такі ніжки мала,
То я б ними чеберяла,
Як той
Як той зайчик.
2. Ой, на горі просо…
Сидить зайчик,
Він ніжками чеберяє.
Коли б такі ніжки мала,
То я б ними чеберяла,
Як той зайчик,
Як той зайчик.
3. Ой, на горі гречка…
Сидить зайчик,
Він ніжками чеберяє.
Коли б такі ніжки мала,
То я б ними чеберяла,
Як той зайчик,
Як той зайчик.
Караоке. Пісня “Ой на горі жито”
Слухання музичного твору
Прослухайте наступний музичний твір. Поміркуйте, чи знайомі вам його інтонації. Зверніть увагу на його будову.
Аналіз прослуханого твору. Варіації
У цій музиці ми почули мелодію знайомої нам пісні. Композитори дуже люблять писати варіації на тему народних пісень. Не є винятком і геніальний австрійський композитор Вольфганг Амадей Моцарт, який написав варіації на тему французької народної пісні “Пастух”
Варіації – це форма музики, яка складається з теми та її видозмінених повторень (варіацій).
Відомості про творчість В. А. Моцарта
В історії музики час від часу, ніби яскраві зірки на небосхилі, з’являлися надзвичайні музиканти. Ще зовсім маленькими дітьми вони давали сольні концерти і вражали слухачів силою свого музичного таланту. Маленьких музикантів називали диво-дітьми (з німецької – Wunderkind). Таким вундеркіндом був і Моцарт. Разом зі своєю старшою сестрою Наннерль він об’їздив з концертами всю Європу.
Сучасники називали Моцарта “богом музики”. Та, на жаль, прожив він дуже мало, але як фантастично багато цей геній встиг створити за тридцять шість років! Його творчу спадщину становлять понад шістсот творів, а музику знає і слухає весь світ.
Прослухайте один із його творів та спробуйте визначити його будову.
Слухання музичного твору
Аналіз прослуханого твору. Рондо
Прослуханий твір написаний у формі рондо: через певний проміжок часу постійно повторюється головна тема (рефрен). Це рондо часто називають “Турецьким маршем”, або “Рондо в турецькому стилі”, хоч сам Моцарт його так і не називав. Музика яскрава, святкова та життєрадісна. Слухаючи твір, можна уявити собі картину народного гуляння.
Рондо – це музична форма, яка складається з кількаразового чергування головної теми (рефрену) з побічними, де початком і кінцем завжди є саме головна тема.
Підсумки уроку
Сьогодні ми звернули увагу на принципову відмінність між двома формами – рондо і варіаціями. У рондо контрастне зіставлення головної мелодії, що не змінюється, і кількох різних епізодів; у варіаціях – поступова зміна, варіювання однієї теми (мелодії).