Імпровізація на заданий текст. Розучування української щедрівки “Добрий вечір тобі, пане господарю”. Слухання музики. Колядка “Спи, Ісусе”

5 КЛАС

Тема 3. Музичні образи в літературних творах

Урок 15

Тема уроку. Імпровізація на заданий текст. Розучування української щедрівки “Добрий вечір тобі, пане господарю”. Слухання музики. Колядка “Спи, Ісусе”

Мета уроку: вчити дітей імпровізувати мелодії на заданий тексі; вміння її записати, закріпити з дітьми динамічні відтінки; розвивати вокально-хорові навички та почуття ритму; виховувати інтерес до народних обрядів, традицій та звичаїв.

Тип уроку: комплексний.

Обладнання: святковий стіл,

накритий до “святої вечері”, “дідух”, ударні музичні інструменти (трикутник, маракаси, брязкальця), таблиця, баян, сопілка, магнітофон, фонограми.

Література: О. Андрєєва “Музична грамота”, журнал “Мистецтво та освіта”, збірка “Колядки та щедрівки”, Біблія.

Хід уроку

1. Організовую клас до уроку.

Музичне вітання:

Який ти добрий, Боже,

Даєш нам все, що гоже,

Даєш нам голосочок

До гарних співаночок.

– Діти, тема нашого уроку буде такою: “Народні обряди, традиції, звичаї”. (Стуку двері, заходять чотири хлопчики і колядують “Добрий вечір тобі,

пане господарю”).

Віншування:

Вечір добрий!

Дайте пиріг довгий.

Та швидше виносьте,

Людей не морозьте.

– Заходьте, “пригощайтеся”.

(На дошці записаний текст з ілюстрацією)

Коляд, коляд, колядниця,

Добра з медом паляниця,

Борщ з грибами, пампушки,

Ще й усякі пиріжки.

(На святково-прикрашеному стопі лежать дерев’яні ложки, макітра, підсвічник із свічкою, а під обрусом по різних кутах: часник, мак, сіль; під столом “дідух”, в якому горішки, яблучка).

2. Ритмічна імпровізація.

– Прочитайте слова з дошки в ритмі, допомагаючи собі плесканням в долоні. Хто перший попробує? (один ритмізує)

– Повторимо даний ритм усі разом і запишемо.

Учні плескають, а один учень записує на дошці ритмічний рисунок першого речення. Та сама послідовність опрацювання іншої фрази.

У результаті отримуємо ритмічний рисунок:

 Імпровізація на заданий текст. Розучування української щедрівки Добрий вечір тобі, пане господарю. Слухання музики. Колядка Спи, Ісусе

– Що в музиці є особливою окрасою голосу чи музичного інструменту?

(Тембр). .

– Виконаємо цей ритмічний рисунок, прикрашаючи шумовими інструментами (на партах розкладені: брязкальця, маракаси, трикутники).

– Додамо ще відтінків. Які ви знаєте динамічні відтінки?

– Вступ виконуємо на р, основа – mf, а закінчення – f.

Крещендо – означає поступове посилення звучання,

Димінуендо – поступове послаблення звучання.

3. Вокально-хорові вправи.

– А чи можемо це проспівати? Давайте попробуємо.

(Учитель демонструє спів даної строфи, а потім, визначивши тональність, розспівує класу тональності до мажор).

– А тепер проспіваємо усім класом цю поспівку.

– Хто може скласти свій варіант мелодії? (Учні виконують свої варіанти мелодій).

– Зараз виконаємо цю колядку таким способом: перший ряд співає і – відбиває пульс трикутником, другий ряд – метр маракасами, а третій

– ритм брязкальцями.

4. Розучування пісні “Добрий вечір тобі, пане господарю”

Перш ніж перейти до розучування колядки, варто провести з дітьми бесіду: Споконвіку в Україні зимові свята супроводжувалися численними обрядами, традиціями, звичаями. За допомогою слова, магічного акту люди створювали урочисту обстановку у домі, а також “вертепи”, до дійства яких включалися різноманітні колядки та щедрівки.

Зміст колядок – це історія народження Ісуса Христа, шанування Діви Марії, переслідування їх царем Іродом.

Щедрівки старосвітські оспівують красу природи, побажання господаря. Церковні щедрівки дуже схожі за змістом з колядками. Хлопці і дівчата ходили від хати до хати, співаючи з дійством. На Різдво вони були колядниками, а на Щедрий вечір – щедрівниками.

Слово “коляда” – є похідним від слова “колєнда”, що означає календар, тобто колядки виконуються тільки у зимовий період календаря.

Звертаю увагу дітей на святковий стіл і проводжу з дітьми бесіду про “святу вечерю”, звичаї, обряди, які існують у їхніх сім’ях.

Коляду демонструю на всіх куплетах, з усіма динамічними відтінками, що створюють музичний образ даного твору.

Добрий вечір тобі, пане господарю!

Колядка

Повільно

 Імпровізація на заданий текст. Розучування української щедрівки Добрий вечір тобі, пане господарю. Слухання музики. Колядка Спи, Ісусе

Застеляйте столи та все килимами. Радуйся.

Приспів: Ой радуйся, земле, син Божий народився. Двічі

Та кладіть калачі з ярої пшениці. Радуйся.

Приспів: Ой радуйся, земле, син Божий народився. Двічі

Бо прийдуть до тебе три празники в гості. Радуйся.

Приспів: Ой радуйся, земле, син Божий народився. Двічі

А той перший празник – то Різдво Христове. Радуйся.

Приспів: Ой радуйся, земле, син Божий народився. Двічі

А той другий празник – Василя Святого. Радуйся.

Приспів: Ой радуйся, земле, син Божий народився. Двічі

А той третій празник – Святе Водохреща. Радуйся.

Приспів: Ой радуйся, земле, син Божий народився. Двічі

– Усі ви уважно послухали колядку. Яку динаміку я використала співаючи цей твір?

– У якому темпі прозвучала пісня?

– Який лад? (Учитель роздає тексти пісень, діти визначають тональність і розспівуються у даній тональності).

Розучую пісню з дітьми по фразах, на слух, з голосу учителя, звертаю увагу на подачу чистого, яскравого звука, протяжного співу, не прискорюючи темпу.

5. Використання зображувальної діяльності.

– Всі ви, діти, дуже любите святкувати Різдвяні свята. Я хочу, щоб ви зобразили свої враження у різних видах діяльності: хто добре малює – намалювати малюнок; хто ліпить – зліпити улюблений персонаж; хтось опише своїми словами або у формі вірша. Допоможе вам при цьому твір П. Чайковського “Святки”, слухайте його уважно і працюйте.

(Діти працюють, а потім кращі роботи оцінюються).

6. Слухання музики.

– Чи веселими були би свята, якби не було пісень-колядок? За допомогою колядок і щедрівок колядники викликали господарів з хати, а ті пригощали колядників гостинцями: пампушки, цукерки, булочки.

– Що і кого люди прославляли в колядках?

– Чому весь народ святкує Різдво?

– Що ви знаєте про народження Ісуса Христа?

(Читаю главу з “Біблії”).

– А тепер послухайте колядку “Спи, Ісусе”.

Потім проводжу бесіду за прослуханим твором:

– Як можна інакше назвати цю колядку? Чи може вона бути колисковою?

– Який характер твору?

– На якій динаміці вона виконується?

– Хто хоче виконати свою улюблену колядку чи щедрівку? (Діти виконують).

7. Підсумок уроку.

8. Домашнє завдання: повторити знайомі колядки, віншування, намалювати малюнок до колядки “Спи, Ісусе”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,50 out of 5)


Імпровізація на заданий текст. Розучування української щедрівки “Добрий вечір тобі, пане господарю”. Слухання музики. Колядка “Спи, Ісусе” - Плани-конспекти уроків по музиці


Імпровізація на заданий текст. Розучування української щедрівки “Добрий вечір тобі, пане господарю”. Слухання музики. Колядка “Спи, Ісусе”