НАРОДНІ ТАНЦІ (ПРОДОВЖЕННЯ)

І семестр

Урок 14. НАРОДНІ ТАНЦІ (ПРОДОВЖЕННЯ)

Мета: познайомити дітей з народними танцями різних країн. Розвивати естетичні смаки дітей, прививати їм любов до української народної музики, повагу до народної музики інших країн.

Вступ

Народні танці в кожній країні має свої певні особливості, що залежить від менталітету народу. Тож, продовжуємо нашу танцювальну подорож.

Народні танці

Кожен народ має свої танці, які є своєрідною візитною карткою країни. Так, найвідомішими є польські танці – полонез, мазурка, краков’як,

угорський – чардаш, грузинський – лезгинка, іспанські – болеро та фламенко, російські – бариня, камаринська, кадриль.

Полонез – це урочистий танець-хода, який виконується в помірному темпі. Спочатку це був народний танець, яким розпочиналися сільські свята. Він також виконувався під час повернення селян з польових робіт; супроводжувався невеликим інструментальним ансамблем, який іноді складався лише зі скрипалів. Пізніше полонезом за традицією розпочинали бали, підкреслюючи

урочистий, піднесений характер свята.

Усім відомий угорський танець чардаш. Він складається з двох частин.: Повільної, патетичної та швидкої, стрімкої. Чардаш танцюють чоловіки і жінки. Жінки одягнені в традиційні широкі спідниці, зазвичай червоного кольору, які під час кружляння набувають характерної форми.

Надзвичайно темпераментною є грузинська лезгинка. Образи, які використовують у ній танцюристи, вражають уяву навіть досвідчених глядачів. Дівчина рухається в образі “лебедя”, зачаровуючи граціозною поставою і плавними рухами рук. Хлопець рухається в образі “орла”, чергуючи повільний і стрімкий темпи, які дівчина має враховувати, змінюючи темп виконання свого танцю.

Надзвичайно колоритні за своїми мелодіями й особливо ритмами народні танці Іспанії, зокрема болеро. Цей темпераментний танок виконується із супроводом гітари та кастаньєт.

Відомими російськими танцями є бариня, камаринська, кадриль. Характерною особливістю російського танцю є водіння хороводів. І це не випадково. Коло, його кругова композиція – подоба сонця – бере початок із старовинних обрядів та ігрищ слов’ян, що поклонялися могутньому богу сонця Ярилу.

Слухання. Вітторіо Монті, “Чардаш” для скрипки і фортепіано

Аналіз прослуханого твору

Який характер танцю? Скільки частин у творі? Які за характером ці частини? З поданих слів оберіть тв., які характеризують чардаш: запальний, бурхливий, мрійливий, повільний, швидкий, маршоподібний.

Слухання. А. Хачатурян, лезгинка з балету “Гаяне”

Порівняйте прослухані танці. У чому їх особливості? Які засоби музичної виразності підкреслюють їх характерні риси?

Відомості про композитора

Арам Ілліч Хачатурян (1903-1978) – вірменський композитор, диригент, педагог. До 19 років він не знав нотної грамоти, не чув симфонічного оркестру, не відвідував оперних і балетних вистав. Але музика постійно звучала в його родині. З малих років Арам слухав майстерний спів батька під акомпанемент народних інструментів, рідні вірменські пісні, які співала мати. Хлопчик не міг не полюбити музику. Враження дитинства, тонке відчуття і прихильність до народної музики Кавказу – через багато років усе це проявилось у його творчості. Музичну освіту здобув у Московській консерваторії, писав музику в різних жанрах. У спадщині композитора – балети “Гаяне” і “Спартак”, інструментальні концерти, п’єси для віолончелі та фортепіано, музика до кінофільмів.

Демонстрація французької народної пісні “Танець каченят”

Розучування французької народної пісні “Танець каченят”

1. Я веселе каченя,

Бо танцюю я щодня

І співаю я щодня:

“Кря-кря, кря-кря!”

Подивіться, бегемот,

Величезний бегемот

Дуже розкриває рот:

“Кря-кря, кря-кря!”

Приспів:

Радісно навколо,

Безтурботно нам.

Йди до нас у коло

І стань маленьким ти каченям!

2. Слід за мною, раз-два-три.

Мій танок ти повтори,

Усі рухи повтори,

Ось так, ось так.

І гойдається трава,

Нашу пісеньку співа,

Дуже весело співа:

“Кря-кря, кря-кря!”

Приспів.

Виконання норвезької народної пісні “Чарівний смичок”

Підсумки уроку

Ось і завершили нашу цікаву танцювальну подорож. Танець, як і пісня, є уособленням народу, його духу, почуттів.

Домашнє завдання (за бажанням)

Перегляньте приклади африканських та японських народних танців у Інтернеті та визначте їхні характерні особливості.




НАРОДНІ ТАНЦІ (ПРОДОВЖЕННЯ)