Тема. Розв’язування задач на визначення часу (№№ 463-472).
Мета. Удосконалювати вміння учнів розв’язувати задачі на час; закріплювати вміння розв’язувати рівняння, обчислювати вирази.
Обладнання. Завдання для усної лічби; схеми задач.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція та закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Зачитати відповідь до задачі № 461.
(Відповідь:
1) Сонце зайшло о 17 год 45 хв.
2) Сонце зійшло о 4 год 4S хв.)
Б) Назвати результати обчислення другого стовпчика виразів із № 462.
(Результати:
2. Усні обчислення.
А) Завдання № 463.
Учні обчислюють вирази, у яких другою є дія ділення.
Б) Порівняйте:
3. Розв’язування задач.
А) Урок почався о 10 год 25 хв і тривав 40 хв. О котрій годині закінчиться урок? (Об 11 год 05 хв.)
Б) Сонце зійшло о 5 год, а зайшло о 10 год 26 хв вечора. Яка тривалість дня? (17 год 26 хв)
В) Сонце зайшло о 10 год 21 хв вечора, а зійшло о 6 год ранку. Яка тривалість ночі? (До опівночі пройде 1 год 39 хв, після опівночі – 6 год. Разом: 7 год 39 хв).
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення нового матеріалу на основі задачі.
Задача.
30 діб 21 год – 25 діб 7 год = 5 діб 14 год.
2. Задача № 465 (колективно із записом на дошці).
Спочатку дізнаємося, скільки часу минуло від початку літочислення до дня смерті Петра Сагайдачного. Це 1621 р. 3 міс. 21 день. Тепер дізнайтеся, скільки часу минуло від початку літочислення до сьогоднішнього дня. Нарешті, від більшого числа відніміть менше.
3. Задача № 466 (із коментуванням).
24 доби 9 год – 21 добу 18 год = 2 доби 15 год.
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Задача № 467 (розв’язати усно “ланцюжком”).
Один учень говорить, про що дізнаємося у першій дії, другий називає її і усно виконує обчислення і т. д. Останній учень називає відповідь.
2. Задача № 468 (самостійно).
3. Розв’язування рівнянь № 469 (із перевіркою).
(Відповідь: х = 946; х = 3678; х = 1140.)
4. Виконання завдання № 470* (з коментуванням).
IV. Підсумок уроку.
Учні виїхали на екскурсію 27 травня о 8 год ранку, а повернулися 28 травня о 3 год дня. Скільки часу тривала екскурсія? (1 добу 7 год.)
V. Домашнє завдання.
№№ 471, 472 (с. 75).