УРОК 8. Штучні квіти. Композиція “Троянди”
Мета: ознайомити учнів з поняттям “фітодизайн”; навчити виготовляти штучні квіти з паперу; удосконалювати навички роботи із шаблоном; поглиблювати навички безпечної роботи ножицями; розвивати уяву, творчість, естетичні смаки; виховувати любов до природи.
Обладнання: кольоровий папір, олівець, ножиці, клей, пензлик.
ХІД УРОКУ
І. Організація уроку
Психологічне налаштування
Сьогодні день веселий, як ніколи.
Уся природа дивиться до нас в вікно,
Тож створим диво
Нехай порадує всіх нас воно.
О. Придаток
II. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок
– Яке ж воно, диво? Може, ось таке!
1. Гра “Де заховалася помилка?”
Уранці з ромашки скочувалися у траву сонні мурахи. (Скочувалася роса).
Гойднув вітерець троянду – і заблищали червоні ягоди під листям. (Червоні пелюстки).
Засумував нарцис, що поруч немає гриба-боровика. (Жодної квітки).
Дивилося червневе сонечко на пролісок і милувалося його вродою. (Проліски влітку не квітнуть).
На квітучому лузі весело кружляли метелики. (Помилки немає).
2.
– Вирішили метелики покружляти і в нашому класі. І тепер це не приміщення, а квітуча галявина.
У кожного з вас є пелюстки різного кольору. Об’єднайтеся у групи за кольорами: жовтий, синій, червоний, білий.
Барвисті метелики перелітали з квітки на квітку. Що це за квіти, ви дізнаєтеся, відгадавши загадки.
1) У матінки-квіточки
Лиш блакитні діточки,
З жита виглядають,
Літечко вітають. (Волошки)
Учитель віддає ілюстрацію із зображенням квітки волошки групі, яка має сині пелюстки.
2) Що за квіточка пахуча,
Дуже гарна та колюча,
Рвать себе не дозволяє,
Колючками всіх лякає. (Троянда)
Учитель віддає ілюстрацію із зображенням квітки троянди групі, яка має червоні пелюстки.
3) Стала на поляні
В жовтім сарафані,
Підросте – всміхнеться,
Для вітрів вбереться
В платтячко біленьке
Пишне та легеньке. (Кульбаба)
Учитель віддає ілюстрацію із зображенням квітки кульбаби групі, яка має жовті пелюстки.
4) Із зеленої сорочки,
Що зіткав весною гай,
Білі дивляться дзвіночки.
Як зовуться, відгадай! (Конвалія)
Учитель віддає ілюстрацію із зображенням квітки конвалії групі, яка має білі пелюстки.
Звіт груп
Кожна група розповідає про квітку свого кольору (де росте, коли квітне, якого кольору…): сині – волошки; червоні – троянда; жовті – кульбаба; білі – конвалія.
3. Гра “Доповни речення”
Діти утворюють коло і передають по колу квітку, промовляючи:
– Якби я був (була) квіткою, то я б був (була) схожий (схожа) на… тому, що…
4. Довідкове бюро
Троянда (ружа) – квітка, яку шанують у багатьох країнах світу. Вона є символом невмирущої краси і величі, палкої любові, вдячності, благополуччя й безсмертя.
Безліч легенд оповідає про те, як біла троянда перетворилася на червону. Одна з них – перська легенда про солов’я й троянду. Соловей закохався в троянду й, зачарувавшись її досконалою красою, пригорнув її до грудей. Однак гострі шипи проткнули серце нещасного закоханого, а пелюстки квітки ввібрали його кров.
Греки всипали трояндами шлях переможців. Також цю квітку вважали уособленням мужності, тому воїни одягали на голову трояндові вінки, щоб позбутися страху перед битвою.
Існує крилатий вислів Sub rosa dictum – “Я сказав під трояндою”, він означає, що сказане є великою таємницею.
III. Мотивація навчальної діяльності
– Отже, як ви вже здогадалися, сьогодні ми з вами виготовимо штучні квіти – троянди. Але для цього ознайомимося з поняттям “фітодизайн”.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
У художньому побуті використовується фітодизайн – мистецтво аранжування букетів, вазонів. Штучні квіти – красивий елемент декору. Яскраву композицію з них використовують для оздоблення кімнат. Це чудовий спосіб додати приміщенню затишку й комфорту. Квіти дарують людям радість. Особливо батькам, якщо їхні діти виростили живі квіти або виготовили декоративні власноруч.
Ви вже, певно, знаєте назви багатьох квітів та будову квітки. Як у живих рослин, так і в штучних (декоративних) є стебельце, листочки та квіточки.
2. Робота з підручником (с. 36-41)
Композиції квітів можна зробити не лише з паперу, а й із фольги (с. 38), за допомогою паперопластики (с. 39), з тонкої фольги (с. 40), з пір’я (с. 41).
Букети декоративних квітів прикрашають виставки дитячої художньої творчості, а також можуть бути подарунками в дні свят.
Фізкультхвилинка
У нас квітів повний клас – раз,
Відбуваються дива – два.
Ти троянду уяви – три,
Подивися навкруги – чотири.
Будем разом танцювать – п’ять,
Руки в боки й присідать – шість,
Плескаєм в долоні – сім,
Буде радісно усім.
Всі за руки ми взялися,
Буде вісім, подивися.
Ідем по колу залюбки.
Пам’ятай! Троянди ми.
Дев’ять, десять – зупиніться,
Усі “троянди”, усміхніться.
О. Придаток
V. Демонстрування та аналіз зразка
Пояснення послідовності виконання роботи
VI. Практична робота за посібником “А. В. Бровченко. Альбом з трудового навчання. 4 клас” (с. 16-18)
Учні виконують роботу за інструктивною карткою альбому самостійно. Учитель за потреби надає допомогу.
VII. Підсумок уроку
– Що на уроці вам сподобалося найбільше?
– Що таке фітодизайн?
1. Виставка та оцінювання робіт учнів
Подивіться, скільки квітів
В класі нашім тепер є.
Кожна квітка – ми це знаєм
Радість всім нам принесе.
І нехай розквітнуть квіти
І на клумбі, й у дворі,
Дякувать за це ми будем
Любій нашій дітворі.
О. Придаток
2. Прибирання робочого місця