Тема З РУКОТВОРНІ СИСТЕМИ
§ 26. СИЛИ ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ДОВКІЛЛІ
Урок серед природи
Мета уроку: ознайомитися з дією сил та перетворенням енергії.
Прилади і матеріали: бінокль, ручка, зошит для записів.
Хід уроку
1. У яких явищах природи проявляється сила земного тяжіння? Чому хмари не падають на землю? Чому рухається вода в струмках? Чому швидкість її руху в різних струмках різна?
2. Розгляньте рухомі предмети навколо вас (автомобілі, тролейбуси, птахів, гілки дерев, що коливаються від вітру). Які сили діють на них
3. Спостерігайте за автомобілями. Які з них, по-вашому, найбільш вигідні з точки зору витрат пального?
4. Розгляньте нерухомі предмети (будинки, каміння, скупчення будівельних матеріалів, дерева тощо). Чи мають вони енергію?
Мал. 98. 1 – будівельний майданчик; 2 – початок весни
5. Якщо маєте можливість, спостерігайте за роботою будівельників (мал. 98, 1). Як змінюється енергія цегли при переміщенні її з поверхні землі на певну висоту? За рахунок якої енергії вона змінюється?
6. У якому стані перебувають рослини?
7. Складіть прогноз погоди за народним прогностиком.
Узагальніть вивчене з теми
1. Які системи називають рукотворними? Наведи їх приклади.
2. Яку роль відіграють машини та механізми в житті людини (наведи приклади їх використання у побуті, сільському господарстві, промисловості)? Які прості механізми використовує людина?
3. Які види сил ти знаєш? Як вони проявляються?
4. Що таке енергія? Які перетворення одного виду енергії на інший ти знаєш?
1. Влаштуйте й обговоріть виставку моделей, малюнків, що виконані під час вивчення теми. Проведіть захист проектів.
2. Обговоріть перетворення енергії в живій природі.
3. Доведіть необхідність енергозбереження.
4. Які закономірності природи необхідно використати для включення знань із теми у модель природничо-наукової картини світу?