ЗВ’ЯЗНА МОВА (МОВЛЕННЯ)
§ 60 Спілкування як важливий складник культури людини
Вчимося культури мови
558 1. Прочитайте текст. Як ви розумієте зміст першого речення?
Загальну культуру людини визначають: поведінка, зовнішній вигляд, уміння спілкуватися.
Тільки в живому спілкуванні виробляється тонке відчуття слова, виховується зразкова культура мови. На жаль, серед багатьох людей поширене вживання брутальних слів, а це не лише збіднює мову, інтелект, а й несе негативну енергію. Варто пам’ятати, що слово може образити, завдати
Знання мови перевіряється в щоденному спілкуванні, бо ж мова як інструмент: що більше на ньому граєш, то краще він звучить. Усталені вислови вітання, вибачення, прохання, подяки допомагають спілкуватися як зі старшими, так і з ровесниками.
Знання культури мови, володіння зразковою мовою робить духовно багатою людину, якій властива відповідна культура поведінки.
2. Чия мова спілкування є для вас зразком?
559 1. Прочитайте текст. Запишіть поради для учасників цієї ситуації.
Уявіть, що ви в транспорті.
Нерідко модно одягнені підлітки спілкуються примітивно, жаргоном, а це так не пасує до їхньої гарної зовнішності.
Ознакою високої культури спілкування є точна, виразна, багата й образна мова.
2. Складіть і запишіть висловлення-застереження для пасажирів.
560 1. Прочитайте вірш. Випишіть слова ввічливості та прикметники, які їх характеризують. Чому поетеса вибрала саме ці прикметники? Доберіть до них синоніми.
Мова
Сію дитині в серденьку ласку:
Сійся, родися ніжне “будь ласка”,
Вдячне “спасибі”, “вибач” тремтливе –
Слово у серці, як зернятко в ниві.
“Доброго ранку!”, “Світлої днини!” –
Щедро даруй ти людям, дитино.
Мова барвиста, мова багата,
Рідна і тепла, як батьківська хата.
Т. Коломієць
2. Які вірші про значення слів увічливості вам відомі?
Запам’ятаймо!
Діалог – розмова двох осіб, які обмінюються висловлюваннями – репліками.
Монолог – висловлювання однієї особи.
Форма спілкування (монологічна, діалогічна) залежить від місця й умов, у яких відбувається спілкування.
Поради для тих, хто хоче бути хорошим співрозмовником
1. Будьте ввічливими, привітними й доброзичливими.
2. Умійте зацікавлено й уважно вислухати іншого.
3. Під час бесіди дивіться в очі співрозмовникові.
4. Заохочуйте співрозмовника до висловлення власної думки.
5. Умійте доброзичливо висловити свою незгоду з думкою співрозмовника.
6. Слухайте, не перебиваючи співрозмовника.
7. Не будьте нав’язливими.
8. Не розмовляйте надто голосно, не вживайте грубих слів.
9. Говоріть про те, що може бути цікавим і корисним для тих, хто вас слухає.
561 Прочитайте. Згрупуйте запропоновані висловлення за зразком. Зразок
Вітання: Привіт! …
Прохання й вибачення: Будь ласка! …
Прощання: До побачення! …
Побажання: Хай щастить! …
Дякую вибачте, дозвольте пройти
На добраніч до зустрічі
Доброго ранку пробачте, котра зараз година?
Прошу до класу хай щастить
Повторіть, будь ласка, ще раз будь ласка, що ви сказали?
Передай, будь ласка, книжку зачиніть, будь ласка, двері
Вибачте, що потурбувала вас прошу вас, допоможіть
Даруйте мені будь ласка, що б ви порадили?
Прошу вибачте
Добрий день якщо ваша ласка
До побачення доброго ранку
Добрий вечір добрий день
Привіт з роси й води
На все добре щасливої дороги!
562 1. Якими словами ви вітаєтеся: а) з батьками; б) з друзями;
В) з учителями?
2. Уявіть, що ви запізнилися на урок. Якими висловленнями ви скористаєтесь, щоб пояснити своє запізнення: а) учителю в класі; б) однокласникам на перерві?
3. Розіграйте ці ситуації за ролями.
563 1. Прочитайте текст.
У спілкуванні з людьми важливе значення має вміння поставити себе на місце іншого. Якщо ви вмієте це робити, вам неважко буде подивитися на речі очима свого співрозмовника. Саме в такому вмінні полягає таємниця успіху спілкування з людьми.
Правду кажучи, більшість людей прислуховується тільки до власної думки. Це відчувається передусім під час суперечок, коли можна почути таке: “Я його примушу зі мною погодитися!”
У кожній суперечці відбувається зіткнення двох різних поглядів, двох думок. Розв’язати суперечку – означає прислухатися до іншого, зробити крок назустріч. Адже кожна зі сторін по-своєму має рацію (За І. Томаном).
2. Дайте відповіді на запитання.
1. Що забезпечує, на думку автора тексту, успіх у спілкуванні з людьми?
2. Як автор радить розв’язувати суперечку?