ТЕМА 1 РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН
Ссавці – це “молочні брати” людини.
Дитяча енциклопедія
&33. ССАВЦІ, ЇХ РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТА ЗНАЧЕННЯ
Ключові терміни: ЗУБИ. МАТКА. ПЛАЦЕНТА. ПЕРШОЗВІРІ. НИЖЧІ ЗВІРІ. ВИЩІ ЗВІРІ
Пригадайте! Хто такі ссавці?
З’ясуйте
Вивченням ссавців займається окрема зоологічна наука. Якщо ви правильно дасте відповіді на завдання кросворда, то у виділених клітинках прочитаєте її назву: 1 – найбільший у світі ссавець; 2 – найшвидший наземний ссавець; 3 – найвищий ссавець; 1 – найповільніший
ЗМІСТ
Як класифікують ссавців?
При класифікації ссавців звертають увагу на такі важливі систематичні ознаки: кількість зубів та їх функції, наявність матки та плаценти, їх розвиток.
Зуби є в більшості ссавців, окрім качкодзьоба, вусатих китів, мурахоїдів та броненосців. Розташовані зуби в комірках щелеп і складаються з дентину та емалі.
Зуби
Залежно від функцій їх поділяють на такі групи, як: різці, ікла, малі кутні та великі кутні. Різці слугують для відкушування чи обгризання їжі, кутні – для розжовування. Іклами звірі вбивають здобич. Кількість зубів, їх форма та розміри у різних ссавців відрізняються і залежать від характеру живлення. Так, у гризунів найкраще розвинені пара різців та кутні зуби (ікла відсутні), а у хижих – дуже розвинені ікла та кутні. У слонів зберігається лише пара різців на верхній щелепі, що називаються бивні, і чотири кутних зуби. У молодому віці в ссавців функціонують молочні зуби, пізніше замінюються постійними.
Iл. 132. Зуби собаки: 1, 2 – різці; 3 – ікла; 4 – малі кутні; 5 – великі кутні
Внутрішньоутробний розвиток більшості ссавців відбувається в матці, яка має мускульні стінки і дуже добре кровозабезпечення.
Матка – нижній розширений відділ яйцевода, що призначений для виношування зародка.
Цей парний або непарний орган є лише в тих тварин, яким властиве живородіння. У сумчастих й плацентарних ссавців під час вагітності в матці формується плацента.
Iл. 133. Матка ссавців: 1 – стінки матки;2 – зародок з пуповиною; 3 – плацента
Плацента – тимчасовий орган, що утворюється для зв’язку плоду з організмом матері. Через плаценту зародок отримує із крові матері кисень й поживні речовини та виділяє в кров продукти обміну та вуглекислий газ. плацента утворює певні гормони та є бар’єром для шкідливих речовин, які можуть бути в крові матері.
Отже, диференційовані зуби та внутрішньоутробний розвиток матці є важливими систематичними ознаками ссавців.
Чим першозвірі відрізняються від справжніх звірів?
Клас Ссавці, або Звірі, поділяють на дві групи: Першозвірі (Яйцекладні) та Справжні звірі (Живородні). Більшість сучасних видів ссавців належить до Справжніх звірів. За наявністю плаценти серед них виділяють Нижчі звірі (Сумчасті) та Вищі звірі (Плацентарні).
Першозвірі – група найпримітивніших ссавців, які розмножуються відкладанням яєць. Поширені в Австралії, Тасманії та Новій Гвінеї. У дорослих тварин зубів немає, температура тіла нестала, розвиток зародка відбувається поза організмом матері при висиджуванні (качкодзьоб) або в шкірній сумці (єхидна). Молочні залози відкриваються численними отворами на залозисті поля. До першозвірів належить ряд Однопрохідні, представниками якого є: проєхидна, єхидна коротконоса, ехидна довгокоса, єхидна-циклоп і качкодзьоб.
Нижні звірі – група справжніх ссавців, які вже мають матку, але плацента в них не утворюється. У цих тварин є зуби, які не змінюються, клоаки немає. Оскільки плацента не утворюється, малята народ ясують ся недорозвиненими й виношуються в сумці, у яку й відкриваються своїми протоками молочні залози. Сумчасті поширені, здебільшого, в Австралії і на прилеглих до неї островах. Найвідомішими представниками сумчастих є коала, кенгуру великий сірий, вомбат звичайний, диявол сумчастий та ін.
Іл. 134. Першозвірі: 1 – проєхидна; 2 – єходна коротконоса; 3 – ехидна довгоноса; 4 – качкодзьоб
Іл. 135 Нижчі звірі: 1 – коала; 2 – кенгуру; 3 – вомбат; 4 – диявол сумчастий
Вищі звірі – група справжніх ссавців, у яких уже добре розвинена матка з плацентою. У цих тварин є зуби, що міняються (молочні й постійні), клоаки не має, молочні залози відкриваються на сосках, розташованих на черевній частині тіла. Плацентарні представлені великою кількістю рядів сучасних тварин, найвідомішими є комахоїдні (їжаки, кроти, землерийки), рукокрилі (крилани, кажани), гризуни (вивірки, миші, хом’яки, бобри, нутрії, соні), хижі (вовки, тигри, ведмеді, куниці, єноти, гієни), китоподібні (кашалоти, дельфіни, кити), ластоногі (тюлені, моржі), парнокопитні (бегемоти, свині, олені, барани, зубри), непарнокопитій (коні, осли, зебри, носороги), хоботні (слони), примати (ігрунки, макаки, горили, шимпанзе).
Іл. 136. Вищі звірі: 1 – слон африканський: 2 – морж; 3 – зубр європейський; 4 – вечірниця руда; 5 – їжак звичайний; 6 – вивірка звичайна; 7 – вовк сірий; 8 – зебро; 9 – дельфін афаліно; 10 – повіан онубіс
Отже, клас Ссавці поділяють на дві підлеглі групи – Першозвірі та Справжні звірі.
Яке значення ссавців у природі та житті людини?
Ссавці забезпечують поширення насіння в природі (миші, білки), регулювання чисельності дрібних тварин, які швидко розмножуються (ласки, горностаї, комахоїдні, кажани). Ссавці є важливими ланками ланцюгів живлення майже в усіх екосистемах, виконуючи функції консументів (споживачів) їжі, регуляторів чисельності травоїдних тварин, санітарів природи (гієни, такали). Дрібні ссавці, які живуть у грунті, здійснюють важливу роль у грунтоутворенні (кроти, землерийки).
Багато видів ссавців є родоначальниками свійських тварин (предком великої рогатої худоби був дикий бик тур). Розведенням свійських тварин з метою створення нових порід та отримання продуктів харчування й сировини для промисловості займається тваринництво. Ссавці є переносниками збудників інфекційних захворювань (пацюки поширюють збудників чуми, лисиці – збудників сказу) та глистяних захворювань (собаки є господарями ехінокока). Серед звірів є промислові (ондатри, нутрії), свійські тварини, які дають людині м’ясо, шкіру, молоко, масло, сало (свині, велика та мала рогата худоба), допомагають перевозити вантажі (коні, осли), перебувають на службі (собаки) та ін. Багато видів ссавців пристосувалися жити поряд з людиною і стали шкідниками сільського господарства (дикі кролики, зайці, миті).
Інтенсивний промисел багатьох видів ссавців, руйнування місць їхнього існування стали причиною того, що лише за останні 100 років повністю вимерли 63 види ссавців (стелерова корова, тур, тарпан, сумчастий вовк та ін). До Червоної книги України занесено 41 вид ссавців: їжак вухатий, хохуля звичайна, нічниця триколірна, вечірниця велетенська. ховрах європейський, садовий вовчок, сліпак подільський, снігова полівка, афаліна, чорноморська, горностай, тхір степовий, норка європейська, перев’язка звичайна, борсук, видра річкова, кіт лісовий, рись звичайна, зубр та ін.
Отже, заселивши практично всю Землю, ссавців відіграють важливу роль у природі й у житті людини.
ДІЯЛЬНІСТЬ
Лабораторне дослідження
БУДОВА ЗУБІВ ССАВЦІВ
Мета: формувати вміння поглиблювати знання за допомогою дослідження натуральних об’єктів.
Обладнання та матеріали: зуби й черепи тварин
Хід роботи
1. Розгляньте зуб і визначте його основні частини.
Зверніть увагу на те, чим покриті частини зуба.
Позначте на малюнку елементи будови зуба: 1 – коронка, 2 – шийка, 3 – корінь, 1 – емаль, 5 – дентин, 6 – цемент, 7 – пульпа.
2. Розгляньте в черепі собаки основні групи зубів.
Порівняйте різці, ікла, малі й великі кутні зуби та встановлюємо відмінності. Яка причина цих відмінностей?
3. Порівняйте зубну систему бобра, вовка, коня. Встановіть особливості та визначте причину їх формування.
4. Сформулюйте висновки, у яких обгрунтуйте взаємозв’язок між будовою зубів та їх функціями.
РЕЗУЛЬТАТ
Оцінка | Запитання для самоконтролю |
1-6 | 1. Що таке зуби ссавців? 2. Що таке матка? 3. Що таке плацента? 4. Назвіть основні групи ссавців? 5. Наведіть приклади рядів ссавців. 6. Назвіть ссавців, занесених Червоної книго України. |
7-9 | 7. Як класифікують ссавців? 8. Чим Першозвірі вирізняються від Справжніх звірів? 9. Яке значення ссавців у природі й у житті людини? |
10-12 | 10. Яка будова зубів у ссавців? |
Життєві функції тварин здійснюють значно складніші за будовою органи й системи органів.
Основи системної біології
Узагальнення теми ” Різноманітність тварин “
Таблиця 11. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ОСНОВНИХ ГРУП ТВАРИН
Група | Визначальні особливості | Різноманітність |
Кишковопорожнинні | Радіальносиметричні двошарові тварини, у яких: 1) кишкова порожнина; 2) хижий спосіб життя; 3) добре розвинена регенерацій | Кнідарії (гідри, медузи, актинії, корали) Реброплави (венерин пояс, берос) |
Кільчасті черви | Двобічносиметричні тришарові сегментовані тварини, у яких: 1) тіло поділяється на кільця; 2) наявний шкірно-м’язовий мішок: 3) вторинна порожнина тіла. | Багатощетинкові черви (нереїс, піскожил, серпула) Малощетинкові черви (дощові черв’яки, трубковики) П’явки (медична, риб’яча п’явки) |
Членистоногі | Двобічносиметричні тришарові сегментовані тварини, у яких: 1) членисті кінцівки; 2) хітиновий екзоскелет; 3) поділ тіла на голову, тулуб і черевце; 4) змішана порожнина тіла | Ракоподібні (дафнії, циклопи, мокриці, раки, краби, омари) Павукоподібні (павуки, кліщі, скорпіони, соль пуги, косарики) Комахи (жуки, метелику мухи, бджоли, блохи, терміти, клопи) |
Молюски | Двобічносиметричні тришарові несегментовані тварини, у яких: 1) черепашка і мантія; 2) поділ тіла на голову, тулуб і ногу; 3) вторинна порожнина тіла | Черевоногі (равлик виноградний, слизняки, рапана) Двостулкові (беззубка річкова, мідії, вустриці, тридакна) Головоногі (восьминоги, кальмари, каракатиці) |
Хордові | Двобічносиметричні тришарові тварини, у яких: 1) хорда; 2) нервова трубка: 3) зяброві щілини а глотці; 4) вторинна порожнина тіла | Безчерепні (ланцетники) Черепні (хрящові риби, променепері риби, амфібії, рептилії, птахи, ссавці) |
Тварини завдяки гетеротрофному живленню та активному переміщеною стали найчисельнішою групою організмів нашої планети, які змогли пристосуватися до життя в найрізноманітніших умовах існування. Різноманітність тваринних організмів вивчає систематика тварин.
Лабораторна робота №2
ОСОБЛИВОСТІ ЗОВНІШНЬОЇ БУДОВИ ХРЕБЕТНИХ ТВАРИН, ПОВ’ЯЗАНІ З ЇХ ПРИСТОСУВАННЯМ ДО РІЗНИХ УМОВ ІСНУВАННЯ
Мета: розвивати навички порівняння й визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин; формувати уміння узагальнювати й робити висновок про особливості будови організму тварин як результат пристосування до умов середовища існування.
Обладнання: натуральні об’єкти, таблиці зовнішньої будови риб, амфібій, рептилій, птахів та ссавців.
Хід робота
1. Розгляньте зображення зовнішньої будови хребетних тварин, порівняйте й визначте особливості.
2. Заповніть у зошиті узагальнюючу таблицю.
Таблиця 12. ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ЗОВНІШНЬОЇ БУДОВИ ХРЕБЕТНИХ ТВАРИН
Група | Середовище Існування | Особливості зовнішньої будови |
Відділи тіла | Кінцівки | Покриви |
Риби | ||
Амфібії | ||
Рептилії | ||
Птахи | ||
Ссавці |
3. Сформулюйте висновок. У чому подібність та відмінність зовнішньої будови риб, амфібій, рептилій, птахів та ссавців? Які причини подібності та відмінностей зовнішньої будови хребетних тварин?
Самоконтроль знань
Тест-співставлення 2. “РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН”
1. Співставте назви тварин з їx середовищем існування:
1 Гідра прісноводна | К Наземно-повітряне |
2 Черв’як дощовий | М Водне |
3 Павук-хрестовик | А Грунтове |
4 Аскарида людська | О Живі організми |
При правильному поєднанні отримаєте назву акули, описаної Е. Хемінгуеєм: “То була дуже велика акула, її будова давала змогу пливти так само швидко, як плавають найпрудкіші морські риби, і все в ній було гарне, окрім щелеп. Спина – така сама голуба, як у меч-риби, черево – сріблясте, а шкіра гладенька й лискуча. Та й усією будовою вона скидалася на меч-рибу, за винятком величезних щелеп…” (“Старий і море”).
2. Із запропонованого переліку виберіть основні систематичні категорії тварин, розташуйте їх у порядку ускладнення й отримайте загальну назву систематичних категорій:
А – рід: д – порядок; к – родина; н – тип; о – клас с – ряд т – вид: р – відділ.
3. Співставте названі групи безхребетних тварин з їх визначальними особливостями й отримаєте назву риби, яку в Середземному морі називають спето, в Австралії – дінго, на Кубі – пікуда, у США – морським тигром, а скрізь – морська щука або…:
1 Кишковопорожнинні | Б Дифузна нервова система | К Голова, груди, черевце |
2 Кільчасті червя | Р Замкнена кровоносна система | У Хітиновий екзоскелет |
3 Членистоногі | А1 Радіальна симетрія | А1 Мантія, черепашка |
4 Молюски | Д Голова, тулуб, нога | А2 Шкірно-м’язовий мішок |
4. Співставте названі типи безхребетних тварин із їхніми класами і отримаєте назву здатності живого організму передавати наступному поколінню особливості своєї організації.
1 Кишковопорожнинні | С1 Кнідарії | В Павукоподібні | К П’явки |
2 Кільчасті черви | А Багатощетинкові | П Реброплави | Ь Головоногі |
3 Членистоногі | О Ракоподібні | Т Двостулкові | І Комахи |
4 Молюски | С2 Черевоногі | Д Малощетинкові |
5. Співставте групи хребетних тварин з особливостями їх покривів і отримаєте назву найбільшого літаючого птаха України
1 Риби | Р Шкіра гола з чисельними багатоклітинними слизовими залозами |
2 Амфібії | О Шкіра суха з роговими лусками, пластинками, щитками |
3 Рептилії | Ф Шкіра тонка суха з піревим покривом |
4 Птахи | Д Шкіра з лускою й а чисельними одноклітинними слизовими залозами |
5 Ссавці | А Шкіра з волосяним покривом й шкірними залозами |