Розділ II
МАТЕРИКИ
Урок № 33
Тема. СВОЄРІДНІСТЬ КЛІМАТУ У ЗВ’ЯЗКУ З РУХАМИ ПОВІТРЯНИХ МАС. ПІВДЕННА АМЕРИКА – НАЙВОЛОГІШИЙ МАТЕРИК СВІТУ. КЛІМАТИЧНІ ПОЯСИ Й ОБЛАСТІ
Мета: дослідити своєрідність клімату Південної Америки, з’ясувати вплив повітряних мас на формування клімату, удосконалювати практичні вміння і навички учнів працювати з кліматичними картами та кліматодіа – грамами; розвивати логічне мислення, вміння працювати з тематичними картами, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, виховувати
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична і кліматична карти Південної Америки, атласи, підручники, схеми кліматичних показників, діаграми опадів.
Опорні та базові поняття: клімат, кліматотворні чинники, повітряна маса, кліматичні пояси, циркуляція атмосфери, постійні вітри, пасати, течії, рельєф, особливості формування клімату; встановлення причинно – наслідкових зв’язків у формуванні клімату та кліматичних поясів.
Географічна номенклатура: океани: Атлантичний, Тихий; течії: теплі – Бразільська, Гвіанська, холодні
ЗМІСТ УРОКУ
I. Організаційний момент
Перевірка підготовки учнів до уроку, організація уваги.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Прийом “Естафета опитування”
Учні зачитують міні-твір “Подорож до Америки”. Інші учні слухають та готують запитання або доповнення до творів.
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Прийом “Проблемне питання”
Учитель. Вам уже відомо, що Африка – найжаркіший материк, Австралія – найсухіший, Антарктида – найхолодніший. У чому полягає особливість клімату Південної Америки? Щоб відповісти на це питання, треба пригадати кліматотворні чинники, а потім розглянути, як кожен з них діє на території Південної Америки. У цій роботі нам допоможуть кліматичні карти атласу та кліматодіаграми в підручнику.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Прийом “Бліцопитування”
– Що називається кліматом?
– Що таке “погода”?
– Назвіть основні кліматотворні чинники.
– Наведіть приклад впливу кожного з них на формування клімату певної території материків, що вже нами вивчено.
2. Розповідь вчителя про загальну характеристику клімату материка
3. Прийом “Творча лабораторія”
Завдання. Користуючись кліматичними картами атласу, а також знаннями з попередніх тем, назвіть загальні особливості клімату Південної Америки (спочатку учні пробують самі назвати ці особливості, а потім іде коментоване читання відповідного матеріалу підручника).
4. Прийом “Географічна лабораторія” (робота в групах)
Завдання. Охарактеризуйте найважливіші кліматичні особливості:
I група – Роль пасатів у формуванні клімату Африки, Австралії Південної Америки.
II група – Чому і як течії впливають на клімат Південної Америки?
III група – Гори Анди та їх вплив на формування клімату материка.
IV група – Чому рівнини мають великий вплив на формування клімату на сході материка?
V група – Кліматичні пояси та області. Які з них основні, які перехідні, чим вони відрізняються?
5. Робота з підручником. Характеристика кліматичних діаграм у підручнику. Запис висновків у зошит.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом “Географічний практикум”
Завдання. Порівняйте клімат у районі міст (за планом в довіднику учня):
I варіант – Каракас та Монтевідео.
II варіант – Снта-фе-де-Богота та Асунсьйон.
VI. Підсумок уроку
Оцінювання учнів.
VII. Домашнє завдання
– Опрацювати відповідний текст підручника.
– Нанести на контурну карту межі кліматичних поясів та областей.
– Підготувати повідомлення про річкові системи Південної Америки.