РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА
Тема 11. НЕРВОВА РЕГУЛЯЦІЯ ФУНКЦІЙ ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ
УРОК 72. Великі півкулі головного мозку
Освітня мета: вивчити особливості будови великих півкуль, мікроскопічну структуру їх.
Основні поняття і терміни: великі півкулі головного мозку, кора великих півкуль, шари кори, борозни кори великих півкуль, долі кори великих півкуль.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Вправа “Я так думаю…”
1. У новонародженої дитини маса мозочка становить
2. Чи є вузол життя у довгастому мозку? Як ви думаєте, чому він так зветься?
3. Якщо в організм людини потрапив алкоголь, як ви думаєте, які відділи головного мозку і як реагуватимуть на нього?
4. Через 5-6 хв. без кисню клітини мозку гинуть. Чому?
5. Чому у таборах відпочинку після обіду вкладають дітей у ліжко?
II. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. У книзі Керола Донера “Таємниці анатомії” головний герой Макс розповідає своїй співрозмовниці Моллі: “Тіло людини схоже на велику державу, незалежну державу. Кровоносні судини
А ви знаєте?
2. Завдання для домашніх проектів.
Група 1. Зовнішня і внутрішня будова великих півкуль, їхня мікроструктура.
Група 2. Вивчення мозку людиною.
Група 3. Архітектоніка кори великих півкуль.
Група 4. Функції кори великих півкуль.
Презентація проектів.
Група 1. Зовнішня і внутрішня будова великих півкуль та їхня мікроструктура.
Великий мозок (кінцевий) складається з двох півкуль, з’єднаних мозолистим тілом, через мозолисте тіло здійснюються зв’язок між правою і лівою півкулею.
Півкулі вкриті корою, утвореною сірою речовиною, що складається з тіл нейронів. Кора – носій інтелекту та вищих функцій. Від кори всередину відходять відростки нейронів, що разом із волокнами, спрямованими до кори, утворюють білу речовину, яка виконує провідникову функцію.
У білій речовині містяться ядра (вузли) сірої речовини (скупчення нервових клітин) і утворюють так звану підкірку.
Поверхня півкуль зібрана в звивини, між якими є борозни. Понад 2/3 поверхні кори схована в борознах.
Група 2. Вивчення мозку людини.
В 30-х роках дев’ятнадцятого століття французький фізіолог Флуранс запропонував ідею: всі ділянки кори великих півкуль рівнозначні у функціональному відношенні. Але це було помилкою. В 1874 р. київський анатом В. А. Бец довів, що всі ділянки за будовою нервових клітин і за шаровістю відрізняються одна від одної. Він є основоположником вчення про архітектоніку кори головного мозку.
Ще Гіппократ знав, що значні пошкодження великих півкуль спричиняють параліч руки і ноги протилежного боку тіла. Зв’язок між розладами мови і порушенням лівої півкулі виявив вперше французький анатом антрополог Поль Брока (1824-1880 p.), а німецький психолог Карл Верніке (1848-1905 р.) довів, що в задній частині скроневої звивини лівої півкулі є ділянка, що відповідає за мову.
Згодом вчені з’ясували, що ліва півкуля забезпечує читання, писання, рахування, мислення, запам’ятовування, а права – образну пам’ять. При захворюваннях останньої у хворих спостерігаються порушення вони плутають кольори, світ стає для них сірим.
Група 3. Архітектоніка кори великих півкуль.
Мозок людини має близько 100 млрд. нейронів, мозок оси – 200, а бджоли – 900.
Сіра речовина, з якої утворена кора, має вигляд кулі заввишки 1,5-5 мм. Кора має шість шарів клітин.
Заповнити таблицю “Мікроструктура кори великих півкуль”
№ п/п | Назва шару | Особливості |
1. 2. 3. 4. 5. 6. | Молекулярний Зовнішній зернистий Пірамідний Внутрішній зернистий Гігантські пірамідні клітини Беца (внутрішній пірамідний) Поліморфний | Мало клітин, багато волокон Дрібні клітини, що нагадують зернятка Форма піраміди Нейрони дрібні Клітини різної величини і форми. – |
У корі головного мозку є до 14 млрд. клітин, кожна з яких з’єднана контактами з 10 тис. подібних нейронів.
Група 4. Функції кори великих півкуль.
З корою великих півкуль пов’язані психічні функції: пам’ять, мова, мислення, свідомість і регулювання поведінки людини.
III. Закріплення знань учнів.
Лабораторна робота №6
Тема. Будова головного мозку людини (вивчення за муляжами, моделями і пластинчастими препаратами).
Мета: навчитися розпізнавати на пластинчастих препаратах, моделях і муляжах відділи головного мозку та визначати взаєморозташування в них сірої і білої речовини; визначати особливості будови кори великих півкуль.
Обладнання: розбірні моделі головного мозку людини, муляжі; пластинчасті препарати поздовжнього і поперечного розрізів мозку людини.
Хід роботи
1. Розділіть модель головного мозку на дві половинки. Знайдіть мозолисте тіло. З чого воно складається? Яка його функція?
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
2. На одній з половинок моделі знайдіть довгастий мозок, міст, середній і проміжний мозок. Якими цифрами позначені ці відділи на малюнку 1?
1 – ____________________
2 – ____________________
3 – ____________________
4 – ____________________
5 – ____________________
6 – ____________________
Мал. 1. Будова головного мозку людини.
3. Використовуючи пластинчасті препарати, з’ясуйте, як розміщені сіра і біла речовини. З чого складаються сіра і біла речовини?
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
4. Знайдіть на моделі мозочок, розгляньте в ньому розміщення сірої та білої речовин. Яка цифра відповідає мозочку на малюнку 1?
_______________________________________________________________________________
5. Розгляньте на моделі (муляжі) великі півкулі головного мозку, знайдіть борозни і звивини, а також частки головного мозку. Напишіть на покажчиках до малюнка 2 назви часток кори великих півкуль, звивин.
1 – ____________________
2 – ____________________
3 – ____________________
4 – ____________________
5 – ____________________
Мал. 2. Будова головного мозку людини. Вигляд збоку.
На покажчиках до малюнка 3 напишіть розташування зон у корі великих півкуль: зорової, слухової, нюхової, шкірно-м’язової, рухової.
1 – ____________________
2 – ____________________
3 – ____________________
4 – ____________________
5 – ____________________
Мал. 3. Зони кори великих півкуль.
6. Зберіть модель головного мозку. На її нижній частині знайдіть місця, де відходять черепно-мозкові нерви.
7. Зробіть висновок, відповівши на запитання:
А) Які особливості будови головного мозку людини у порівнянні з хребетними тваринами?
Б) Як розміщуються у відділах головного мозку сіра і біла речовини?
В) В чому полягає біологічне значення складчастої будови кори великих півкуль?
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
Заповніть таблицю.
Передній мозок (великі півкулі) | |
Кора, ядра в товщі білої речовини | Аналізаторна функція: відчуття, сприймання, аналіз рухів. Замикальна функція: утворення тимчасових умовнорефлекторних зв’язків. Вищі психічні функції: свідомість, мова, вольові процеси, почуття |
Потилична частка | |
Сприймає і аналізує зорові подразнення | |
Скронева частка | |
Сприймає і аналізує слухові подразнення | |
Тім’яна частка | |
Сприймає і аналізує шкірні подразнення (температура, тиск) | |
Лобова частка | |
Регуляція довільних м’язових рухів |
IV. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.